Nekromanti Olika typer av magier

God of shadows

Veteran
Joined
8 Mar 2015
Messages
8
Har en fråga angående namn på olika magiskolor.
Vet någon om var man kan finna information om vad olika magiskolor och dess namn(likt necromancy, pyromancy osv)? Gärna de engelska namnen för dessa.
Kanske någon redan innehåller denna information?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Pratar du om riktig magi nu eller (och ja, jag vet att att flera kommer att ha problem med ordet "riktig" i det här sammanhanget)?

I så fall har jag intrycket av att den aldrig riktigt katalogiserats på det där sättet. Eller pratar du om olika former av magi från alla möjliga sorters rollspel?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eftersom du postar i off topic-forumet och inte i rollspelsforumet undrar jag, precis som Rymdhamster, vad du vill veta.

Då magi inte finns på riktigt finns det heller inga riktiga magiskolor.
Vad man gjort är att klumpa ihop liknande formler med varandra och kallat dem för sin gemensamma nämnare.

Sedan är latin och grekiska bättre källor än engelska. Ta t.ex. nekromanti: det består av de två grekiska orden nekro (död) och manti (spådom). Nekromanti är alltså läran om hur man frågar de dödas andar om råd, INTE läran om hur man skapar zombier.
Just olika former av spådom har fått olika namn och det är antagligen därifrån du har fått den felaktiga uppfattningen att det finns olika magiskolor. Se här: http://en.wikipedia.org/wiki/Methods_of_divination

Sedan är frågan hur du vill dela upp magi: inte i skolor, utan i generella drag:
- Är det skillnad på arcane (utövad av magic users) och divine (utövad av clerics)?
- Är det skillnad på divine (utövad av clerics) och primordial (utövad av druids)?
- Är det skillnad på magic och shamanism?
- Är det skillnad på magic och psionics?
- Är det skillnad på white magic och black magic?
O.s.v.

***

Standardverket för "riktig magi" i rollspel är Authentic Thaumaturgy av Isaac Bonewits. Enligt honom finns inte olika former av magi utan allt är psionics, som han kallar för psychic talents.
Han går igenom ett par dussin olika förmågor (som vi antagligen skulle kalla för spells), t.ex: Telepathy, Clairvoyance, Clairaudience, Psychometry, Psychokinesis, Transmutation, Apopsi, Catopsi, Reddopsi, Negopsi, Astral Projection, Hypercognition, Teleportation,...

***

Så här har Dungeons & Dragons gjort:

ADnD delade upp magi i: Abjuration, Alternation, Conjuration/Summoning, Divination, Enchantment/Charm, Evocation/Invocation, Illusion/Phantasm, Necromancy.

ADnD2 döpte om alternation till transmutation och införde Magic Schools vilket inte riktigt kan direktöversättas till magiskolor, utan snarare blir olika läror eller riktningar: Abjurer, Conjurer, Diviner, Enchanter, Illusionist, Invoker, Necromancer, Transmuter.
Dessa skolor har sedan använts av samtliga DnD-versioner sedan dess.

ADnD2 införde även Spheres för präster: All, Animal, Astral, Charm, Combat, Creation, Divination, Elemental, Guardian, Healing, Necromantic, Plant, Protection, Summoning, Sun, Weather. Så präster använde en annan uppdelning än magiker.

ADnD2 införde också Psionic Disciplines: Clairsentience, Psychokinesis, Psychokinesis, Psychometabolism, Psychoportation, Telepathy, Metapsionics.

DnD3 uppdaterade disciplinerna så att varje disciplin kopplades till en av de sex grundegenskaperna: Clairsentience, Metacreativity, Psychokinesis, Psychometabolism, Psychoportation, Telepathy.

Sedan finns ett antal mindre skolor i olika splatbooks som pyrokinesis, mentalism,...

***

Låt oss även titta på GURPS. Det som skiljer GURPS från DnD är att man inte skiljer på Clerics och Magic Users. Där har man delat upp magiska formler så här:
Alchemy, Air Spells, Animal Spells, Body Control Spells, Communication and Empathy Spells, Earth Spells, Enchantment Spells, Fire Spells, Food Spells, Gate Spells, Healing Spells, Illusion and Creation Spells, Knowledge Spells, Light and Darkness Spells, Making and Breaking Spells, Meta-Spells, Mind Control Spells, Movement Spells, Necromantic Speels, Plant Spells, Protection and Warning Spells, Sound Spells, Technological Spells, Water Spells, Weather Spells.

GURPS har också sin egen uppdelning av Psionics: Anti-Psi, Astral Projection, Ergokinesis, ESP, Probability Alteration, Psychic Healing, Psychic Vampirism, Psychokinesis, Telepathy, Teleportation.

Givetvis har även GURPS massor med splatbooks med olika midre skolor som jag inte tar upp här.

***

Sedan kan jag ta vilket annat rollspel som helst och det kommer att ha sin egen indelning.

Jag tog en snabbtitt på din presentation och såg att du var otaku-/manga-/anime-nörd.
De former av magi som finns inom japansk populärkulur är bara ett stort svamelsurium av japansk, kinesisk, indisk, europeisk ockultism, ändrat efter författarnas behag för att det ska låta häftigt. Kort sagt är anime-termerna precis lika vetenskapliga som termerna i Dungeons & Dragons eller något annat rollspel.

[hr][/hr]

TL;DR: din fråga omöjlig att svara på.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag skulle nästan vilja säga att det tvärtom är så att det där var det mer eller mindre ultimata svaret på frågan.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
God of shadows;n90676 said:
Har en fråga angående namn på olika magiskolor.
Vet någon om var man kan finna information om vad olika magiskolor och dess namn(likt necromancy, pyromancy osv)? Gärna de engelska namnen för dessa.
Kanske någon redan innehåller denna information?
Att påstå att magi och magiskolor inte finns på riktigt är såklart löjligt...
Och om det inte är tråkigt D&D-magi du är ute efter utan the real deal:

Vad är du intresserad av? Kaosmagi, sexmagi, sk ceremonial magic, nummerologi, enokisk magi, seid, shamanism etc etc etc. Det finns antagligen minst en magisk tradition per mänsklig kultur. Så hur mycket som helst där ute att läsa om alltså, och det mesta av det är antagligen ointressant. Mitt förslag är att antingen läsa lite om allt tills du hittar något specifikt du vill läsa mer om eller att gifta dig rikt så du har tillräckligt med tid för i alla fall lite av det du vill hinna med :)

Börja på google, gå sen vidare till biblioteken och boklådorna.
 
Top