Olika sorters utmaningar

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Så här är lite olika sorters utmaningar i rollspel.

Logiska/taktiska utmaningar
Dessa utmanar spelarens förmåga att tänka logiskt, ta beslut, planera, etc. Klart den vanligaste sortens utmaning i traditionella rollspel. Kan handla om att besluta hur man ska försöka bryta sig in i ett slott eller besluta huruvida man ska använda sin specialförmåga eller göra ett vanligt anfall. Kan byggas av spelsystemet eller av scenario/spelledare. Skulle även lägga in slutledningsutmaningar här, där man ska lista ut svaret på ett problem av en eller annan sort.

Kreativa utmaningar
Dessa hittar vi renodlat i spel som Drakar och bananer eller InSpectres. Utmanar spelarens förmåga att hitta associationer, kopplingar mellan element och väva ihop dem till något koherent och intressant. Skapa fräcka saker. Finns till olika grad i de flesta rollspel, vare sig man vill eller inte. Att spela med mycket improvisation ger en sådan utmaning, medan att förbereda sitt scenario minskar den (men eliminerar den såklart inte).

Fysiska utmaningar
Ovanligt. Det klassiska exemplet är Dread, som använder ett Jenga-torn, vilket utmanar spelarens öga-hand-koordination. Antagligen ovanligt för att folk dels inte tycker att det passar in i rollspel, och dels för att det ofta kräver fysiska prylar, medan rollspel numera oftast säljs som bok. Ett exempel som inte kräver fysiska prylar är dock Sea Dracula, där spelarna dansar och bedöms efter sina dansfärdigheter.

Gestaltningsutmaningar
Här handlar det om att utmana spelarens förmåga att berätta, beskriva, spela ut sin roll, etc. Finns ju med till viss del i saker som "poäng för gott rollspelande" och även när man låter spelarens argumentation påverka Övertala-slaget.

Färdighetsutmaningar
Här tänker jag "färdigheter" som i DoD, inlärda kunskaper man måste lära sig. Till exempel det där spelet där man kastar besvärjelser genom att formulera korrekta meningar på koreanska. Det utmanar spelarens färdigheter i koreanska.

Jag har medvetet grupperat ihop de klassiska sorternas utmaningar här för att jag vill titta lite på andra sätt att utmana spelarna. Man kan såklart dela upp den gruppen en hel massa, i taktik/slutledning eller diegetiskt/ickediegetiskt. Jag har en känsla att de flesta spelmakare gärna utmanar spelares logiska och taktiska förmågor, men helst inte utmanar andra egenskaper hos spelarna, och designar bort sådana utmaningar. Man vill att alla ska kunna bidra lika mycket, oavsett om de är kreativa, karismatiska eller fysiskt kapabla, men man har inget sådant tänk när det gäller spelarnas logiska eller taktiska förmåga. Tvärtom, det anses ofta positivt om jag känner när det går dåligt att det är mitt fel för att jag tog dåliga beslut, att jag inte var tillräckligt smart eller taktisk. Däremot anses det ofta som negativt om jag känner att det gick dåligt för att jag inte är tillräckligt kreativ eller tillräckligt vältalig. Man vill ofta designa bort detta. Jag vill inte att min dåliga vältalighet som spelare ska hindra mig från att spela en karismatisk rollperson. Man designar hjälpmedel för att spelarna inte ska ha det svårt att vara kreativa, för att man ska få till ett bra scenario, en bra berättelse, även om vi inte är bra på att improvisera. Men att jag är dålig på taktik eller på att dra slutledning kan gärna få påverka min rollpersons framgång, och de flesta skulle höja på ögonbrynen av ett spel där jag kan slå ett intelligensslag för att lista ut vem mördaren är.

Det är lite av något jag noterat nyligen. Vissa sorters utmaningar vill man ha, andra vill man designa bort. Jag har ju på senare tid blivit mer och mer intresserad av att designa bort logiska/taktiska utmaningar (för de tråkar ut mig) och designa in kreativa utmaningar, och till viss del även gestaltningsutmaningar. Det kanske finns andra typer av utmaningar jag inte tänkt på här som man kan designa in mer i rollspel. Jag skulle gärna se fler rollspel designade kring fysiska utmaningar, också, även om det är lite svårare, rent logistiskt.

Tankar? Jag lägger ingen värdering i det ovanstående. Det är en observation och min bild av hur de flesta rollspel ser ut, men det kanske är ett konstigt sätt att se på saken?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Sociala utmaningar
Att försöka lista ut vem som ljuger eller själv ljuga om saker. Att förvalta information på ett asymmetriskt vis och etablera att det inte finns några konkreta svar. Här ingår ju även att hantera konflikter mellan rollpersoner (och spelare). Kanske är det mer av en metakonflikt generellt som inte riktigt ingår i vad de flesta anser är rollspelets ansvar, men jag vill mena att det både är det och bör vara det. Plus att några av de fetaste rollspelsminnen jag har handlat om precis den här sortens asymmetriska sociala utmaningar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Sociala utmaningar
Att försöka lista ut vem som ljuger eller själv ljuga om saker. Att förvalta information på ett asymmetriskt vis och etablera att det inte finns några konkreta svar. Här ingår ju även att hantera konflikter mellan rollpersoner (och spelare). Kanske är det mer av en metakonflikt generellt som inte riktigt ingår i vad de flesta anser är rollspelets ansvar, men jag vill mena att det både är det och bör vara det. Plus att några av de fetaste rollspelsminnen jag har handlat om precis den här sortens asymmetriska sociala utmaningar.
Ja! Varulvsspelsgrejen, såklart. Känns ju som ett uppenbart giftermål med rollspelen, men det har alltid varit svårt att få ihop rollspelens friheter med ett tävlingsmoment. Men ett sådant är kanske inte nödvändigt för att få till detta? Det är definitivt ett intressant ställe där jag gärna skulle se lite utforskande.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Men ett sådant är kanske inte nödvändigt för att få till detta?
Jag tycker inte det i slutänden. Det funkar nog bäst med spelare som tycker resan är målet, och därför går ju utmaningar och liknande bort för att det riktigt skall funka. Och det går sönder om spelare försöker “hämnas” på ett metaplan för att de blev blåsta i förra spelet.

Men med rätt personer blir det fett!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
I många osr-iga spel finns ju inga sociala färdigheter eller värden, så där blir det spelarens vältalighet eller argumentationsförmåga (tillsammans med ren slump, som i ett reaktionsslag) som avgör utfallet av en social konflikt. Som ett exempel på en utmaningskategori som kan uppstå eller förändras, alltså.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Tog bort mitt neggiga och irrelevanta svar. Sorry!

Etiska utmaningar
En utmaning som går ut på att spelarna ställs inför etiska frågor som kräver ställningstagande. Spelade ett AD&D-äventyr där vi fick i uppdrag att döda fairiedragons, vilket vi gjorde...tils vi insåg att uppdraget var skevt. När vi vägrade visade det sig att uppdragsgivaren var superond egentligen.

Rätt kul!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Fysiska utmaningar
Ovanligt.
Inte så ovanligt i lajv, skulle jag kunna tänka mig.

---

Vad som skrivits i tråden stämmer ungefär med vad jag har skrivit tidigare:


Samt mina fem WHATs - vad man använder i rollspel.

- Fiction: berättelsen vi skapar
- Structures: mekaniken och tekniker
- Group: sociala spelet och strukturen inom gruppen
- Meaning: religiösa, spirituella, etiska, moraliska eller ideologiska värderingar, teman, karaktärsdrag
- Setting: världen

Nu fokuserar tråden på bara en WHY, competition, där jag har fem man kan kombinera med dessa fem WHAT. Möjligtvis att exploration och destruction är med på ett hörn också.

Av dessa skulle jag säga att kolliderande utmaningar (från länken) och setting kanske är onämnd, men bara som exempel. Kolliderande utmaning är kolliderande agendor eller kolliderande värderingar (även inkluderat enbart hos rollpersonen), vilket skulle kunna kategoriseras in i logiska respektive etiska utmaningar. Setting kan innefatta att lära sig världens inneboende logik (färdighetsutmaning), att använda den till sin fördel strategiskt (logisk utmaning) eller helt enkelt bara komma ihåg alla 150 namn som rollpersonerna stött på och sätta de i rätt situation - en till typ av färdighetsutmaning.

I sociala utmaningar kan man inbegripa "hur gör jag det här kul för andra?" eller "hur kan jag inkludera andra?".
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Intressant tråd!

En reflektion från mig är att jag gärna skulle vilja göra distinktionen mellan att designa för att plocka bort en utmaning (ofta genom att transformera utmaningen till en av annan typ), gentemot att stödja en utmaning.

Typ, i DoD har du färdigheten "övertala". Slå för den för att se om du lyckas. Hela det sociala spelet mellan spelaren (och dess RP) och spelledaren (och den SLP som den gestaltar), alternativt en annan spelare (och RP) abstraheras bort till ett tärningsslag.

En annan extrem är att du inte har några mekaniker eller tekniker alls. Helt friform, snacka lite och se vad som händer!

Ett mellanting kan vara att det finns mekanik och teknik som ger "stödhjul". Kanske en "cred"-poäng som kan gå upp eller ner givet saker din RP kan göra? Vilket hjälper spelaren att plocka fram bra argument, muta, se trovärdig ut etc, vilket, förhoppningsvis, leder till "bättre" rollspelande av övertalningen?

Jag tänker lite på Fiasco som jag kanske skulle beskriva som en "gestaltningsutmaning med stödhjul" för att använda din nomenklatur.

Eller för att använda @Rickard s WHAT: "structures" kan ersätta något från de andra WHATS eller underlättaför dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Hamnar System Mastery under någon av dessa? Det är ju snarare en taktisk utmaning för att förstå och spela systemet snarare än överkomma logiska ingame-problem.

Jag funderar också på hur culture gaming knyter an till detta men lutar nog åt att det är en spelstil som inte nödvändigtvis bygger på utmaningar. Vilket är rätt intressant. Isf rör det sig snarare om moraliska dilemman odyl. Sorterar det under gestaltning? Nä, det känns som det saknas något om det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Hamnar System Mastery under någon av dessa? Det är ju snarare en taktisk utmaning för att förstå och spela systemet snarare än överkomma logiska ingame-problem.
Player Skill och System Mastery tycker jag det kan vara en poäng att hålla isär i vissa diskussioner. Den första är en utmaning som äger rum vid bordet, den andra utanför bordet (läsa böcker, sufra builds på nätet), t ex. Men jag vet inte om det i det här sammanhanget är något som vi behöver skilja på? Det kanske är två underavdelningar av "taktik".

Jag funderar också på hur culture gaming knyter an till detta men lutar nog åt att det är en spelstil som inte nödvändigtvis bygger på utmaningar. Vilket är rätt intressant. Isf rör det sig snarare om moraliska dilemman odyl. Sorterar det under gestaltning? Nä, det känns som det saknas något om det.
CG handlar mycket om inlevelse för mig. När jag kör CG-spel som SL försöker jag få in sådant material i både social interaktion och moraliska beslut - det ger en slags ram både SLPs och RPs (jag och mina spelare) behöver förhålla oss till när de handlar i den fiktiva världen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
SL-manipulering som utmaning?
Om jag spelar en tjuv och SL gestaltar en vapenhandlare jag försöker kränga grejer till så är det ju player skill på nåt plan (om det nu inte finns en färdighet Häleri som vi bara rullar för), men eftersom varken jag eller SL har någon aning om hur illegal vapenhandel egentligen ser ut så handlar det ju mer om att jag ska komma på argument som biter på min SL än argument som biter på en vapenhandlare.

Men det är väl det här Rickard menar med sin group-kategori.
 
Top