Olika sätt att spela rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
All in

Skaffar allt till spelet: regelböcker/-expansioner, kampanjer, äventyr och inofficiellt material. Använder så mycket som möjligt, både för att spelleda rakt av och som inspiration.
Är inte det samma spelstil som @dancodan nämnde ovan? Eller vad skiljer dem åt?

Edit: Fattade nu att du beskrev ditt eget föredragna sätt att spela. Ignorera min fråga!
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
All in

Skaffar allt till spelet: regelböcker/-expansioner, kampanjer, äventyr och inofficiellt material. Använder så mycket som möjligt, både för att spelleda rakt av och som inspiration.
Samma här, jag är en ”hoarder” när det gäller de rollspel som jag gillar. Och precis som du så används allt på ett eller annat sätt även om en del äventyr ibland måste modifiera lite för att anpassas till den kampanj jag är SL i och de rp som existerar i den.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Lite personliga preferenser.

Intrigerande fraktioner för att visa upp en värld.

Deckarscenarion för att utmana spelarna, gärna i kombination med surrealism eller skräck.

Linjära äventyr för att indirekt skapa en frågeställning.

Actionrollspel med mycket spelarinflytande - jag fokuserar på kreativa utmaningar där spelarna får beskriva sig ur situationer.

Samskapande av historier där vi turas om att ta ansvar för scener.

Experimentiella upplevelser för att se vår hobby från nya perspektiv.

Speltest av antingen mekaniker eller för att testa nya tekniker.

Optimerade val, antingen genom att spela ut taktiska strider eller göra kraftfulla builds.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Stridsfokuserat
Spela med miniatyrer och spelplan, fokusera på intressanta och utmanande strider, bind ihop med transportsträckor som mest består av lite högläsningstexter från SL med lite kommentarer från spelarna för att bygga stämning.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Grundboken + suplements böcker.

Det är min förhållning till regler om jag spelar rollspel. För mig är det väldigt viktigt att det finns ett ramverk att luta sig mot, notera att det behöver inte vara ett skrivet ramverk jag har spelat rollspel där reglerna skapats längs med vägen och förändrats under spel. Det viktiga för mig är att det finns regler och att jag kan se och följa reglernas utveckling.

Målfokuserat.

Jag märker att jag är väldigt målfokuserad, jag spelar mot målsättningar som vägleder mig i spelandet både som spelledare och spelare. Så länge jag vet målsättningen och syftet bakom målsättningen känner jag mig trygg, något som även bidrar till att jag blir mer flexibel. Vägen till målet kan se väldigt olika ut och är det som spelledare behöver inte ens målet komma från mig utan vara kopplat mot rollpersonerna i gruppen och deras agendor.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Kampanj inklusive världsskapande

De senaste kampanjerna jag spellett har haft en viss grund: ett regelsystem, en tämligen vag värld samt en utgångspunkt. Sedan har spelvärlden konkretiserats stegvis allt eftersom det behövts. Ofta har det handlat om att rollfigurerna rest från äventyrsplats till äventyrsplats. Ibland har jag lagt till delar som jag skapat själv, ibland har jag stulit delar från annat håll. Sådant som spelarna hittat på har också fått ta plats i spelvärlden när det passat. Att göra världsbygget bit för bit passar mig mycket bättre än att behöva läsa in eller skapa stora sjok i förväg.
 
Top