Nekromanti Olika Ai sorter

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
I Neotech nämns det olika typer av AI.
Helt digitala bjäsar med fullständig Articifiel inteligens med självmedvetenhet ( jag tänker därför finns jag ) till smarta inteligenta program.
Sen nämns även AP = Artificiel persons.
Där blir informationen lite skisartad kan det vara en hybrid mellan klon och datormaskin. ?
Genom att man i Neotech har cybernetiska inplant som kan kommunicera direkt med en hjärna så borde det kunna gå att skapa en varelse som har en organisk hjärna kontrollerad av en inoppererad datormaskin.
Evuntuelt en maskin med en organsikt hjärna.

( den organiska hjärna som vi alla har har många fördelar och även många svagheter men framför allt är den billig och vet vad smärta är och smärta är väldigt bra för att övertala folk. )
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
I Neotech nämns det olika typer av AI. Helt digitala bjäsar med fullständig Articifiel inteligens med självmedvetenhet ( jag tänker därför finns jag ) till smarta inteligenta program.
Sen nämns även AP = Artificiel persons.
Där blir informationen lite skisartad kan det vara en hybrid mellan klon och datormaskin. ?


Jag kan tänka mig, att det kan vara så, ja....

Genom att man i Neotech har cybernetiska inplant som kan kommunicera direkt med en hjärna så borde det kunna gå att skapa en varelse som har en organisk hjärna kontrollerad av en inoppererad datormaskin.

Det finns t o m regler för det, ta ett lojalitetsinplantat och koppla det till en dator eller Ai eller ngn annan som kan hantera det...

Evuntuelt en maskin med en organsikt hjärna.

Detta finns det flera antydningar till, b la i N2 historien (som tyvärr inte kom med i regelboken, men finns att tanka hem från neogames hemsida) där ngn rik jäkel kopplat in sig i en maskin och fortsätter på så vis leva trotts att kroppen är död....

( den organiska hjärna som vi alla har har många fördelar och även många svagheter men framför allt är den billig och vet vad smärta är och smärta är väldigt bra för att övertala folk. )

smärta är en utomrodentlig skyddsmekanism då man vet att man är skadad och oftast också vart man är skadad...


/Henning
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Jag börjar minnas nått från en av Gibsons böcker, jag kommer inte ihåg vilken, men där någon gick omkring med en liten AI i fickan. Grejen var den att den hade en väldigt välutvecklad personlighet, långt mer än vad Wintermute eller Neuromancer hade. Visserligen hade den inte heller bråkdelen av deras kapacitet. Det var ett tag sen jag läste böckerna (Utom Neuromancer, som jag läste om nydligen), så rätta mig gärna.
-Niklas
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Boken är "Mona Lisa Overdrive", den tredje i trilogin...

där har vi juh ännu ett exempel på hur olika AI'er kan vara beroende på vilke uppgift de har...
Wintermute/Neuromancers uppgift var juh att ta hand om Teshier/Ashpools företag och Colins var att vara reseguide åt besökare i London (och att rapportera till flickans far om vad som hände)

/Henning
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
AP:er

Än så länge har ingen funnit någon större nytta i AP:er. Men det finns en hel del sorter, som "används" på forskningslaboratorier eller som sällskap eller dylikt till rika personer.

Det finns helt mänskliga, men DNA-manipulerade AP:erna. Dessa är mycket sällsynta, och de flesta tror att de inte finns. Och vem vet?
Det finns de cybernetiska, som består av främst hjärnan som tagit från en anna kropp, oftast (frivillig) donator. Dessa är egentligen ganska vanlgit folk, men med en i stort sett hela cybernetisk kropp. Dessa är förstås också sällsynta.
Sist finns det de som är hela maskinlika. De kan vara klädda av ex. artificiella hud och underhudsvävnad, men de är likväl en maskin med en AI i. Dessa kräver än så länge så mcyket datakraft och energi att de inte fungerar till, vad de nu skall användas som.


Observera att inget är som det kanske verkar. Företag kanske skryter om saker de inte lycakts med redan, eller så håller de hemligt om att de lyckats mycket bra. Ingen vet och de föesta ser fortfarande AP:er som science-fiction.

/RipperDoc - ungefär

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: AP:er

Det finns de cybernetiska, som består av främst hjärnan som tagit från en anna kropp, oftast (frivillig) donator. Dessa är egentligen ganska vanlgit folk, men med en i stort sett hela cybernetisk kropp. Dessa är förstås också sällsynta.
Robocop...
Sist finns det de som är hela maskinlika. De kan vara klädda av ex. artificiella hud och underhudsvävnad, men de är likväl en maskin med en AI i. Dessa kräver än så länge så mcyket datakraft och energi att de inte fungerar till, vad de nu skall användas som.
Bladerunner...

/Cernael - ger exempel
 
G

Guest

Guest
Jag skapade en sådan mördar maskin i ett av minna äventyr, gissa om rollpersonerna sprang! (C:

Mvh Ezzy
 
Top