Oldtimer
Slava Ukraini!
Jag lyssnade med stort nöje på när @Robert Jonsson och @Magnus Seter pratar i två och en halv timma om Tvillingbergen. Jag kommenterade lite i en annan tråd, men det fanns ju mer att säga, så varför inte starta en ny tråd?(PS. Om du missat det @Oldtimer så har vi talat om Tvillingbergen också.)
Som sagt, så är det inte jag som står som författare till äventyret. Det var lite av ett grupparbete på Titan, men grundidén kom från Tomas och Kjell gjorde det mesta av skrivandet, så det fick bli så. Jag är kartritare (jag vet, de är hemska) och layoutare (inte mindre hemskt) och bollplank. Plus att jag skapade besvärjelsen FÄLLA, som sedemera togs in officiellt som SIGILL.
Jag noterar att Robert inte skaffade äventyret eftersom det inte stod ÄVENTYRSSPEL på det, och det var precis den anledning som gjorde att vi inte fick göra fler äventyr. Fredrik ville att kunderna skulle se ÄVENTYRSSPEL på allt till DoD, men vi satte ju förstås vår logga på vår produkt. Konstigt vore ju annat.
Det är kul att höra hur Robert och Magnus resonerar om olika saker och samtidigt dra sig till minnes hur vi resonerade för drygt fyra decennier sedan. Varför kommer mjölnaren och smeden in dramatiskt på värdhuset, utan att det leder till något där direkt. Jo, precis för att vi ville ha dem etablerade i fiktionen, så att det kändes naturligt att de kommer fram efteråt och pratar ner gubben Kie och hans rövarhistorier. Sedan är det ju lite charmigt att vi missade att ge dem namn, när varenda reptilman, troll, lyktgubbe och dvärg man möter under äventyret har namn.
Det framgår nog dåligt, men tanken var att både huggormarna och lejonen var placerade i statis av Flamroll och Lokfaste som bröts när det kom inkräktare. Lejonen vaknade till när reptilmännen kom in där via den vattenfyllda bakvägen. Reptilmännen vann den striden och lejonen är nu bara skelett.
Det där med vinschhandtaget och vredhandtaget (notera att "vinsch" stavas lite olika här och var) hade kanske behövt en illustration, men vi tyckte nog att texten var uppenbar - för oss.
Det där med att släppa lös båda mumierna så att de slåss mot varandra istället för mot äventyrarna, hade vi verkligen försökt plantera. Både med bakgrundshistorien och med inskriptionen i plattan utanpå gravkumlet. Sedan var det ju lite dumt att vi missade beskrivningen av mumier och fick göra ett litet rättelseblad i efterhand. För de spelare som halvsov och var tvungna att slåss mot två mumier en i taget.
Något mer? Ja, varför sitter alarmsystemet en bit in i dungen? Vår idé var att de inte ville slösa bort alarmet (som ju är engångs) på klantskallar som ändå dör mot skeletten eller huggormarna. Men folk som tar sig ända till kapellet, behöver man larma för.
Sedan har ju @mrund avslöjat (efter 42 år) att Dziggetai är namnet på en ras vildåsnor. Och då förstår man att hjaltet på svärdet inte är en häst utan en vildåsna. Jag minns faktiskt inte vem det var som hade en bok med dessa åsnor och kom på idéen, men så är det.
Det är det jag minns från podden just nu, men det finns säkert mer att kommentera.