old Mutant: How high tech?

Ivan NWG

Warrior
In your games of Mutant, how quickly did the characters end up with high tech weapons and kit?
Was it something rare? Very quickly? Differed by campaign?
Mostly thinking of the BRP based versions here, as YZ is a bit different.

We've played a little but form the books it is sometimes a little difficult to evaluate whether you were meant to mostly have swords and muskets for most of the game, or whether you were meant to be tooling around with ray guns after the first couple of sessions.

Feel free to respond in Swedish so I can practice my reading.

När jag spelade Mutant på 80-talet var konventionella gevär och pistoler standard för rollpersonerna. Annan högteknologi förekom också, men inte i samma omfattning. När jag spelat gamla Mutant på senare år har vapen och annat häftigt från innan katastrofen varit lite mer ovanligt för rollpersonerna. Tycker det känns bättre när den gamla teknologin är något mer exklusiv.

Skillnad på Mutant 1 och Mutant 2 där tänker jag spontant. Mutant 2 hade ju terminators och robothundar och attackhelikoptrar och så.

High tech is fun! I think after a couple of adventures most characters should have some kind of hightech item. Either a weapon or a fun gadget. And maybe a couple of disposables/cosmetic items spread out smongst the group.

Av alla sessioner gamla mutant jag spelat har jag för mig att en spelare hittade ett laservapen en gång typ. Och då tog batteriet i det slut mitt i en kritisk situation och karaktären dog.

In your games of Mutant, how quickly did the characters end up with high tech weapons and kit?
Was it something rare? Very quickly? Differed by campaign?.
I början var det relativt lite högteknologi. Visst hittade vi vapen och ammunition men det var oftast några hagelpatroner, en halvfull laserpistol eller en enstaka granat. De låga träffchanserna gjorde att man snabbt slösade bort den ammunition man hade. Man fick välja mellan primitiva vapen med hyfsad träffchans och låg skada, eller de opålitliga men kraftfulla fynden. Så det balanserade sig ganska bra.

Så fort grå döden kom ut så var dock spelbalansen förstörd. Och det fortsatte i Mutant 2 med NFM/robotar och framförallt Katastrofens väktare, om jag minns rätt.

Vi pratade om att nerfa Mutant 2 eller backa till ett fattigare och mer primitivt Pyrisamfund, men det var aldrig nåt vi faktiskt gjorde.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Back