RECENSION Oktoberlandet

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det här verkar vara den dominerande synen på det. Jag undrar lite vad det kan bero på - om vi helt enkelt är såpass insyltade i vårt BRP i Sverige?
Nä, vår BRP-revival är rätt ny. När v1 kom var kritiken i huvudsak just att spelet använde en "omodern" spelmotor.

Jag håller fortfarande med om att BRP har begränsningar. Jag kan dock inte svara på hur just Oktoberlandets variant såg ut.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag vill påstå att det inte krävts någon "revival", för BRP-vurmen är hyfsat konstant.

Men min undran i sammanhanget är varför folk inte gillar Fate. BRP kan diskuteras annorstädes!
Jag tycker BRP-versionen till första versionen är riktigt bra med en del små smarta lösningar, vända tärningsslag, schablonvärden för SLP, kreativa regler för magi, inte både värden i färdigheter och grundegenskaper osv. Mycket som är lika det Järn senare hyllades för. Men det var verkligen inte inne med BRP när det kom.

Sen blir spelupplevelsen väldigt olika med BRP och Fate. Idag skulle nog den första versionens regler få mer positiv uppmärksamhet.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag vill påstå att det inte krävts någon "revival", för BRP-vurmen är hyfsat konstant.

Men min undran i sammanhanget är varför folk inte gillar Fate. BRP kan diskuteras annorstädes!
Jag pratar om på wrnu. Alla älskade FATE förr. Och det gällde även utanför wrnu. Alla spel under en tid bygde på det. Så jag tror att din observation haltar. Idag har väl FATE inte någon superstark ställning. Trender kommer och går. Och BRP var stendött rätt länge. Mellan MUA och...ja, CoC Sverige såg vi inga alls.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Det fanns ett stretchgoal i Kickstartern som aldrig infriades, men som innebar att alla backers skulle få ett fysiskt ex av Lintovaffären. Kanske synd att spekulera men eftersom Lintovaffären då släpptes av Fiktionslek själv (och mer eller mindre samtidigt som rollspelet) så känns det som den boken var viktig för sammanhanget. Jag har läst både spelet och dess moduler samt Lintovaffären och jag gillar verkligen Lintovaffärens upplägg och spännande berättelse som jag väldigt gärna vill se mer av. Däremot så upplevde jag aldrig något problem med FATE-reglerna de gånger jag SL:ade Tsarens röst.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Så jag tror att din observation haltar.
Min observation är helt baserad på recensions- och bokcirkeltrådarna, där mer eller mindre alla hellre sett något annat än Fate i specifikt Oktoberlandet. Det är inte ett försök till något mer allmängiltigt.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Min observation är helt baserad på recensions- och bokcirkeltrådarna, där mer eller mindre alla hellre sett något annat än Fate i specifikt Oktoberlandet. Det är inte ett försök till något mer allmängiltigt.
Ja, jag håller ju alltså med dig. FATE är inte poppis längre. Men det var väldigt poppis för några år sedan. Samma sak med BRP. Jag försöker nog mest säga att Oktoberlandet haft dålig tajming. Och även vad gäller att ges ut av FL innan de var så stora.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Personligen tyckte jag det var en bra version av FATE i Oktoberlandet – jag föredrar definitivt det systemet framför det i första utgåvan (överlag ogillar jag BRP, även om vissa versioner är lite mer ok). Särskilt de ordspråksbaserade feförmågorna satt som gjutna! Överlag ger FATE intressanta rollpersoner. MEN – för det finns ett stort "men" – det finns tyvärr ödespoäng i systemet, och jag AVSKYR sådant (vare sig det heter ödespoäng, hjältepoäng eller något annat). Det är bara lite värre än att få slå om (eller pressa eller vad du nu vill kalla det) sitt slag.
 
Top