Nekromanti Oklart hur man slår fram föräldrar

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Började att helt slumpa fram bakgrunden till en rollperson och bortsett från vissa underligheter så funkade det bra till jag kom till att slå fram rollpersonens föräldrar.

Jag hittar inte hur man får fram deras gemensamma sociala bakgrund eller hur man kommer fram till deras hem i Amerika. Ibland så kommer det upp när man slår livsöden men när detta inte skedde ska man då bara utgå från farföräldrarna/morföräldrarna?

Sen när man slår fram yrken för barn, vad gör man med de sociala bakgrunderna officerare och soldater. Om man ska slå barnens yrken på samma sociala bakgrund som föräldrarna så blir det konstigt när alla barn endast har ett yrke. (Lyckades skapa en officer som fick fem söner. Nu så överlevde bara en livsödes tabellerna så det blev inget problem men om detta inte skett så skulle det blivit lite konstigt.)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
utan att kolla i någon bok har jag för mig att man utgår från Pappans föräldrars sociala status. Kan kolla upp i morgon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Ja, det är lite rörigt och motsägelsefullt med tabeller, och ibland kan man få historisk omöjliga eller åtminstone orimliga resultat. Man måste höfta och fudgea lite, och gärna ändra så att det passar. Ibland kan det vara mer passande att slå på en rolltabell istället, så inte alla gräver guld i Kalifornien och gifter om sig.
 
Top