Nekromanti Okeanos, framstegsrapport 15 april

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Jag väntar på speltestrapport angående Wolframfästet. Under tiden har Nightowl och jag börjat meka med Okeanos. Vi har vridit vinklingen en smula, mer monster och ruiner så att säga, fast i en utpräglat grekisk fantasysetting. (Inga orcher och alver: här finns det kynokefaler och laistrygoner istället.)

Målet är att göra ett lättanvänt fantasyrollspel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Spelet i all ära, det verkar jättetrevligt, men roligast var att höra att Nightowl är aktiv, om än inte här. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Mekanurg said:
Jag väntar på speltestrapport angående Wolframfästet.
Jajaja, det kommer =)

Vi spelade faktiskt klart i helgen, och jag försöker sammanställa det vi tyckte och upplevde. Vi lyckades till och med krysta till en strid efter äventyrets slut, eftersom vi tyvärr aldrig hamnade i handgemäng under själva äventyret...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Inga orcher och alver: här finns det kynokefaler och laistrygoner istället.
Kommer man att kunna spela något annat än människa? Orsaken till att jag frågar är att jag tycker att man inte bör kunna det. Visserligen finns det gott om sympatiska sagoväsen i den grekiska mytologin, men de är aldrig huvudpersoner i berättelsen, utan fyller funktioner som lärare, rådgivare och liknande. Alltså bör huvudpersonerna (rollpersonerna) vara människor, och sagovarelserna är något man frågar om hjälp eller slår ihjäl.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mekanurg said:
Målet är att göra ett lättanvänt fantasyrollspel.
Utmärkt, det kan helt enkelt inte bli bättre än det.

Yeah, gamle Nightowl ja. Som jag förut sagt vid andra tillfällen, jag önskar att wrnu var mer som förr då alla trevliga, gamla bekanta ansikten fanns här.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förresten, jag kunde ju tyvärr inte ställa upp med en speltest pga tidsbrist, men jag provläser gärna åt dig/er bortemellan i mån av tid. Ja, läsa hinner man väl alltid då och då.
... Så om det behövs så hojta.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Gurgeh said:
Kommer man att kunna spela något annat än människa? Orsaken till att jag frågar är att jag tycker att man inte bör kunna det. Visserligen finns det gott om sympatiska sagoväsen i den grekiska mytologin, men de är aldrig huvudpersoner i berättelsen, utan fyller funktioner som lärare, rådgivare och liknande. Alltså bör huvudpersonerna (rollpersonerna) vara människor, och sagovarelserna är något man frågar om hjälp eller slår ihjäl.

/tobias
Det är tänkt att spelarna bara använder människor, nämligen någon i besättningen på kung Alexanders stora utforskningsskepp Keraunos. Å andra sidan betonas att kungens understår har väldigt olika ursprung, såsom makedonska soldater, grekiska filosofer, persiska "riddare", fenikiska sjömän, nubiska stigfinnare. (Vi lägger in även lätt legendariska människor som skythiska bågskjutande amazoner.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
solvebring said:
Förresten, jag kunde ju tyvärr inte ställa upp med en speltest pga tidsbrist, men jag provläser gärna åt dig/er bortemellan i mån av tid. Ja, läsa hinner man väl alltid då och då.
... Så om det behövs så hojta.
Jatack, jag hojtar vid behov.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Arfert said:
Låter superkul! Heja antiken!
Jag håller på med ett avsnitt som förklarar hur hellenistiska äventyrare förväntas uppträda, till skillnad från det romantiskt-medeltida ethos som präglar många fantasyvärldar. Kung Alexander himself är en intressant förebild: i fyllan och villan bränner han ner ett persiskt kejsarpalats och har ihjäl goda vänner.

Jag försöker också framhäva kontrasten grekiskt/persiskt: den som vill spela en ridderlig äventyrare bör välja att bli en persisk aristokrat.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det här låter ju kul. Om det blir något speltestande kanske man kan vara med och testa. Kontaktinformationer finns i min profil tror jag bestämt.
 

abe_UBBT

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
42
Läser i Terrorism. A History om Alexanders reaktion vid revolten i Theban 335. Han lade staden i ruiner, sålde alla de inte dödade som slavar men till det underhållande. Han inte bara lät prästerna vara i fred utan även gav ättlingarna(!) till poeten Pindar fri lejd :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Jag försöker också framhäva kontrasten grekiskt/persiskt: den som vill spela en ridderlig äventyrare bör välja att bli en persisk aristokrat.
Intressant.. Persien är ju en underskattad civilisation. Och har påverkat oss mer än vad folk inser.
 
Top