Nekromanti [off] Vampyrspel, friform. Diskutera?

Eri-sama

Veteran
Joined
20 Jun 2008
Messages
3
Location
Sverige, Norden
Var hälsad, Konnichiwa, Vendui... osv; kort sagt - Hej. xP
Ny medem här, men lika ivrig att börja rollspela som en... en kalv på grönbete! Ja, eller någon annan intressant beskrivning som jag tyvärr inte kan komma upp med klockan tre på morgonen.

Det här rollspelet kommer att köras i friform, med andra ord så tänker jag inte bestämma över någonting annat än själva öppningsinlägget. Jag vill egentligen inte ha några anmälningar eller karaktärsinlämningar; hur er karaktär ser ut och uppför sig kan ni beskriva i erat introduktionsinlägg.
Korta, enkla regler som jag tycker alla kan vara duktiga och följa:

1. Inga slutna handlingar.
Ex.: "Han slog Henne så att hon for in i väggen och dog"
'Henne' har här inget val och kan inte bestämma om hon ska dö eller inte. Skriv istället liknande handlingar som förslag som era motspelare kan reagera på: "Han slog till Henne så att om slaget träffade så skulle hon fara in i väggen och dö."
2. Inga Perfekta Karaktärer.
"Han var den största av de största, han duckade alla slag och oavsett om Hon lyckades få in en spark eller två så fick han inte så mycket som en skråma."
Ni förstår vad jag vill ha sagt - det är trist att spela mot folk som utnyttjar regeln ovan och inte har vett nog att hålla sig undan från overpowered karaktärer.
3. Inte Kontrollera Andras Karaktärer.
"Han såg på Henne och Hon såg tillbaka, log och tänkte att Han förmodligen var den stiligaste mannen hon någonsin sett."
Ärligt talat... nej. Så gör man inte. Det är ohyfsat, elakt och ni får smisk om ni försöker.

Undantag för reglerna kan göras om man frågar och motspelaren godkänner det. Exempelvis kan en strid bli rätt seg om man inte får tillåtelse att ta sig vissa friheter, vilket är okej så länga den andra personen tycker att det är det.

Vidare, eftersom vi inte vill att folk ska börja bråka över om silver skadar vampisarna eller inte, tänkte jag bara rita upp en kort grundmall som alla gärna får följa.

1. Alla vampyrer är svaga för solljus.
Det behöver inte vara dödligt, det behöver inte ens vara speciellt allvarligt - huvudsaken är att du fortfarande är svag i det.
2. Alla vampyrer dör om de blir uppbrända.
För ärligt talat, det måste finnas en gräns för vad man ska kunna utstå även som odödlig.
3. Inga vampyrer kan använda sig av magi.
Bara för att ge människorna en chans. Om man utgår från att magi grundar sig i livskraft, så kan alltså inte vampyrer använda sig av magier. Istället har de Förmågor, ofta en och i sällsynta fall två, vilka hör ihop med deras vampyrklan/blod (men kan vara indivinduellt om man så önskar).
4. Alla vampyrer är övernaturligt snabba, starka och läker fort.
Eftersom det inte finns någon mening med att vara odödlig om man inte kan stajla lite.
5. Alla vampyrer behöver blod, oavsett ålder.
För, ni vet, det är en av grundgrejjerna. Om en vampyr är skadad, så kan blod hjälpa honom att återfå krafterna - om han går utan det en längre tid, så mår han Inte Bra. Han dör inte eftersom, ja, han är odödlig men; ja, vem vill spendera evigheten som ett vandrande lik, svinhungrig?
6. Alla vampyrer blir starkare ju äldre de är.
Eftersom det bara är så.
7. Vampyrer är inte sterila, och kan få barn.
En född vampyr är inte starkare än en som blir skapad, men de betraktas rent statusmässigt som 'renare'. En född vampyr blir matad av sina föräldrar och växer sålänge detta pågår, men så fort barnet tar sitt första egna byte så stannar det i den åldern som den är i vid den tidpunkten.

Utöver det så får man ge sin vampis precis vilka add-ons som helst, så länge ni håller er till den här förmåga-grejjen. Vill ni att er vampyr ska vara känslig för silver? Go for it! Vill ni att er vampyr ska få en plötsligt energiboost av vitlök, bara för att vara ironiskt? Sure! Håll er bara inom vettiga gränser.

Så! Nu när det värsta är överståndet så ska jag komma till själva rollspelet!
För det första: NEJ, det här kommer inte att bli någonting i stil med VtM. I själva verket, så kommer det bli motsatsen. I min vampyrvärld så spelar vi i nutid, och Vampyrasen Är Känd För Mänskligheten. Ingen maskerad, med andra ord.
Men, eftersom det här med fullskaligt krig gentemot varandra är rätt lamt så har dock en fredsavtal kommit till stånd - detta för ca två år sedan, kallat Moskvas Fredsföredrag eftersom det, naturligtvis, undertecknades där.
I övrigt så är det fritt fram och jag tänker inte sätta några fler regletioner för rollspelet som sådant. Öppningsinlägget kommer bestå av någonting helt random som man får hoppa in i hur man vill.

Några frågor eller förslag? Intresserade?
 
Top