Nekromanti Odödas KP

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Någon som vet/har en bra idé om hur man räknar ut KP på varelser som har FYS 0, som till exempel odöda?
Jag har inte hittat någon förklaring till det, och det skulle ju vara skumt om en odöd som har grundegenskaper dubbelt så höga som en normal människa har lika mycket KP...

"
 
I expert och fyran så brukar lägre odöda ha Kp = (sto+fys/2)=pyttelite. Högre odöda brukar ha Kp = (sto+sty/2). Gastar har Kp = psy, vilket jag tolkar som att de förlorar psy-poäng istället för Kp.

Martin Hammar
 
"vilket jag tolkar som att de förlorar psy-poäng istället för Kp."

dom tar väl inte fysisk skada, alltså är det onödigt med kp. Eller?

/ per, din personlige gastfördrivare
 
Ja, men hur vet man vad dom har exakt? Det var det jag ville ha svar på, och jag tror att uträkningsmodellen STO+FYS/2 för lägre och STO+STY/2 för högre går att anpassa rätt bra till 6.0:an

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 
Odöda använder sin STY istället för FYS när man räknar ut deras KP.

I tidigare versioner så använder ett antal varianter så som (STY+STO/2) för kroppsligt odöda och (PSY=KP) för gastar, spöken och liknande.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Jag använder mig själv av STY+STO+PSY för att få Totala KP. Då högre odöda oftast har högre i dessa grundegenskaper så löser det sig självt med antalet KP, och man behöver inte ha olika formler för det för att en odöd ska klassifieras som lägre eller högre odöd.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
"Nej men magiska vapen och magiska varelser kan skada deras själ."

Även vanliga vapen kan i vissa fall (dödsgastar och fantomer) skada gastar eftersom deras kroppar är en manifestation av gastens själ. Eller något.

Martin Hammar
 
Back
Top