Nekromanti Ockultism år 2059?

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Jag har funderat på att lägga in lite mörk magi i ett neotechäventyr. En VD som sluter avtal med djävulen vilket skapar enorma framgångar för företaget men även mycket konstiga saker med både företaget och personalen. Är det någon som har några idéer på hur man kan använda sig av paranormala saker i världen, skulle behöva regelförslag och sådant.

/Seinet Wintermute - Har inget att göra och det är fredagkväll
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Låter intressant :gremsmile: Dessvärre har jag ingen erfarenhet i frågan att dela med mig av. Men något du skulle kunna spela på är morgondagens nätmystik, dvs förmågan för exempelvis hackers att praktiskt taget bryta sig in i minsta vrå av det framtida hemmet.. och kanske till och med kontrollera det.

Samtidigt är samhället i övrigt så genomorganiserat och rationellt att ingen överhuvudtaget bryr sig om (eller har tid) att fundera över andar, djävulen eller andra knasmysterium från stenåldern. Sedan när rollpersonerna väl har kommit till insikt om att de är iakttagna av något större, är det ingen som tror på dem. Och vad är värre än att vara fast i en inbillad ondska utan att någon annan förstår/eller bryr sig om vad det handlar om!

Djävulen kan ju tolkas på olika sätt. Ett kanske är att koppla det till övervakningssamhället - tron på att fan själv sitter bakom kamerorna som iakttar vartenda steg som rollpersonerna tar i sin vardag. :gremsuck: :gremelak:
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Nja, jag hade mer tänkt mig att den där VDn hade kommit över någon jättegammal bok i sin jakt på litteratur om makt och i den sett besvärjelser att frammana djävulen (som han bara har en vag uppfattning om vad det är).

Givetvis måste ju RP få en äkta tro på det övernaturliga och be om hjälp från gud eller liknande för att klara av äventyret i slutändan (en episk strid med djävulen som går ut på att förpassa honom till helvetet igen). Att slänga in någon futuristisk radikal djävulsdyrkarsekt hade varit intressant det med. Kanske i form av ett komplex RP måste ta sig igenom för att hitta texter med hur man förvisar demoner från de dödligas plan.

/Seinet Wintermute - Magi och mystik KAN ha en plats i Neotechs värld, jag vill lära mig var den platsen är.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Jag hade lite liknande planer med en kampanj.

Hade tänkt ha en VD för ett mega företag eller organisation som samtidigt skulle vara ledare för någon inflytelserik ockult sekt som har massa skumma saker för sig. Där RP skulle jobba som fotfolk och utför lite konstiga uppdrag i början för att sedan bli jagade av företagets soldater när dom kommit på för mycket (kanske några vampyrer som är med)

Hade tänkt göra honom till en Lisch (från Eon och använda dom reglerna för magi) som på något sätt tagit sig till n2 världen och som har förmågan att färdas fram och tillbak genom en portal.

Hade tänkt att ha två kampanjer en i Eon och en i n2 med olika RP men där dom två möts i slutet med någon koppling till mörkret i Eon
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hmm, i min idé är det mer den glömda magin som "alltid har existerat" som väcks till liv av denna VD (för ett medelstort företag). VDn inser för övrigt inte riktigt vad han gör då det är en väldigt abstrakt magi som utövas, han påverkar människors viljor indirekt och framkallar naturliga sjukdomar (även om dessa sjukdomar kan ha varit utrotade sedan långt tillbaks i Neotechs värld). Som exempel kan nämnas att VDn hittar en ritual i sin bok som "skapar" kolerabakterier i en konkurents dricksvattenreservar. Eller att någon annan konkurent plötsligt får sina kontor invaderade av svartråttor (kanske även pestsmittade sådana)?

Alltså: Inte sådant där VDn ser en direkt koppling mellan det han läser från boken till det hans konkurenter råkar ut för. VDn kommer alldeles för sent upptäcka sambandet, och med för sent menar jag att han då redan har slutit ett avtal med Djävulen. För övrigt har han ett tvådelat samvete där den ena delen vill göra honom fri igen medan den andra delen hungrar efter mer makt.

/Seinet Wintermute - Kanske blir alldeles för snavt för att bygga vidare på?
 
Top