Ockulta filmer

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
John Carpenter's Prince of Darkness, som ställer sig frågan "hur vore det om djävulen var en Lovecraftiansk varelse?" Mötet mellan religion och kvantteori är också riktigt nice. Bra musik också, såklart. Även In the Mouth of Madness tangerar ju på ämnet, även om den också blir en stor fråga om meta.

Angel Heart har redan nämnts men den tål att nämnas igen. Extremt stämningsfull, extremt obehaglig och extremt bra. En sådan där film som gjort stort intryck på mig och varit en stor inspiration.

På tal om Noir som möter ockultism så är Night of the Demon från 1957 är en härlig chiller. Dana Andrews dialog är också proppfylld med sarkasm. Att den också samplats av Kate Bush är en extra bonus.

Rosemary's Baby är en av de obehagligaste filmer jag har sett och få filmer har porträtterat gaslighting lika bra.

Det vore väl också tjänstefel att inte nämna Hellraiser, speciellt om vi snackar KULT.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cast a Deadly Spell
Klassisk hårdkokt privatdetektiv på 1920-talet.
Men det här är en värld där magi existerar och de flesta är medvetna om det (lite som Dresten Files).
Om bilen stannar så säger man inte at man fått grmlins i motorn - utan man HAR gremlins i motorn. Det är därför man har en stor spruta med insektsspray i handskfacket - för att döda gremlins.

Det här är en HBO-film (direkt till TV).
Privatdetektiven heter H.P. Lovecraft och får i uppdrag att hitta en stulen bok, Necronomicon.

Det är en småkul B-film som för tillfället finns på Youtube:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
En klassiker som iofs är mer äventyrlig än mörk tycker jag är Tempelmysteriet (Young Sherlock Holmes).

The Wicker Man... (1973)

El día de la bestia gillade jag inte personligen, men den har bra betyg från andra.

Nightbreed tycker jag också har en del KULT-känsla.

The Crow...

Eyes wide shut...

Rent allmänt har ju True Detective mycket dragning åt det ockulta.

EDIT: The Blairwitch Project ? Get Out?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Hot Fuzz är en bra palettrensare om man vill ha något som är ockult utan att det är skräck.

Annars är Suspiria från 1977 ju rätt bra på temat.

Edit: Besökarna! Svensk skräckis med kult-status!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Tackar. Mycket bra filmer på listan. Många vi sett men en del nya att frossa i oss. En del filmer jag inte sett på 25+ år som kanske brhöver en andra titt.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Hot Fuzz är en bra palettrensare om man vill ha något som är ockult utan att det är skräck.

Annars är Suspiria från 1977 ju rätt bra på temat.

Edit: Besökarna! Svensk skräckis med kult-status!
Älskar alla de här filmerna (Hot Fuzz kan vara bland det bästa som gjorts i komediväg). Vill också slå ett slag för Suspiria remaken, som inte bara lever upp till originalet, utan gör något helt eget.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Edit: Besökarna! Svensk skräckis med kult-status!
Jag såg faktiskt Besökarna för första gången igår kväll. Väldigt positivt överraskad! Det var en riktigt bra spökhusfilm, med väldigt mycket som föll mig helt i smaken. ( Och en av de tidiga skrämningarna - Lena Endre i sängen! - var ju tokeffektiv! Jädrar! ) Lyssnade även på podcasten Vargtimmens kommentatorspår. Jag funderade på att göra ett inlägg i Filmklubben men kan istället hänvisa till Vargtimmen, som säger det bättre. Nämnvärt är dock, eftersom Vargtimmen (inspelat 2017) beklagar sig över bildkvaliteten, att filmen sedan dess fått en välbehövlig digitalt restaurerad version. Finns på Viaplay!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag tycker att ni skall se första minuterna av TV-serien ARES första avsnitt.

De är fantastiskt bra.

Helt enastående bra.

Resten av serien kanske inte är något ni skall lägga tid på, men just de där första minuterna...

Bra grejer.
Blev nyfiken och kikade på de första minuterna. Ett väldigt effektfullt och talande montage...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Den här går lite mer åt pulp-skräck än ocult, kanske, men Demon Knight är ett enligt mig underskattat långfilmsavssnitt av tales from the Crypt.

Hemliga riddare som skyddar graalen och kristus blod
Demoner som försöker stjäla graalen
Ritualer och pakter

Good stuff!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
The Devil Rides Out, som får mycket extra ockult cred av att det är en filmatisering av en Dennis Wheatley-bok, och kanske den bästa Hammer Horror-filmen (Christopher Lee i huvudrollen också).
 
Top