Nekromanti OBS!! MÖJLIGA SPOILERS! Att spelleda "Sju porträtt av Elvira Wallin"

Hakoon

Veteran
Joined
18 Mar 2014
Messages
51
Hej!

Sitter just nu och läser igenom "Sju porträtt.." ytterligare en gång, med förhoppningen att kunna börja spelleda den om några veckors tid.
Är det någon av er här på forumet som har varit spelledare för kampanjen ännu och som kan komma med några tips? Mina funderingar är:
fungerar spelet med endast två spelare och en spelledare? Jag får nämligen känslan om att man helst bör vara 4-5 stycken, då personliga hemligheter, intriger och agendor är en relativt stor del av äventyret. Även om jag fyller ut spelgruppen med rollkaraktärer från kampanjen, så är jag fundersam om någon viktig dynamik kanske går förlorad? Det är ju ganska lätt att komma överrene som två spelare.

Min andra tanke gäller kampanjens struktur. De mindre äventyren däri kan ju spelas i vilken ordning som helst, och jag funderar på hur jag som spelledare håller reda på allt på lättast vis? Eller går det att "railroada" spelarna så pass mycket att de går från tavla 1-7?

Förresten, i boken så står det att det ska finnas rollpersoner och kartor mm till "Sju porträtt.." att ladda ned via Sagagames, men jag kan för allt i världen inte finna dom. Någon som vet var dom kan finnas..? :)

Jag är tacksam för alla tankar, både om mina frågor och om att spelleda "Sju porträtt.:" i allmänhet!
Tack för att du tog dig tid att läsa! :)

Mvh Håkan
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Det går alldeles utmärkt att köra den med bara två spelare. Spelarnas antal har egentligen mycket liten påverkan på hur lätt/svårt det är att lösa de utmaningar man stöter på.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag har ju inte spelat det utan bara läst det, men jag fick känslan att det skulle funka ypperligt med två spelare. I många fall kände jag kanske till och med att färre spelare vore bättre.
 

Hakoon

Veteran
Joined
18 Mar 2014
Messages
51
Det låter ju alldeles utmärkt! Tack som faen för era svar! Nu är jag iallafall liiiiite mindre nervös för att ta mig ann kampanjen! ;) Men vad tror ni kloka människor om ordningen av tavlorna? Går det / bör man guida spelarna i en viss ordning för att underlätta ens book-keeping som spelledare?
 

LordMarlowe

Veteran
Joined
15 May 2013
Messages
100
Location
Göteborg
Jag har inte spellett det hela, bara läst igenom kampanjen. Jag får känslan av att det skulle bli mest effektivt om du låter det flyta på så fritt och improviserat som möjligt. Rollpersonerna får själva forska i var tavlorna kan finnas och i vilken ordning de vill ge sig efter dem. Men om du vill rälsa lite mer så har du ju all möjlighet att göra det, genom t.ex. låta Drottningen dyka upp lite då och då och styra rollpersonerna i önskad riktning.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
En viss styrning av i vilken ordning tavlorna betas av sker automatiskt då äventyret börjar i Stockholm, där även tre av tavlorna kan hittas (och då har jag inte räknat in den utanför Södertälje). Så i de flesta fall kan man nog räkna med att de tas uti med först. Sedan kan man ju även styra det hela en smula genom att vara lite selektiv med de krokar och ledtrådar min slänger till spelarna. Om man t ex av någon anledning vill att spelarna ska åka till Köpenhamn innan de far till St Petersburg så är det bara att låta auktionsfirman i New York dröja med att återkomma till spelarna tills efter att Köpenhamnsplanet har avgått.
 

Hakoon

Veteran
Joined
18 Mar 2014
Messages
51
Tack för alla svar! Det känns som om det kanske inte blir sådan fasansfull book-keeping ändå! :) Hade helt missat att det fanns en hyfsat "naturlig ordning" att ta sig sig ann tavlorna i, och blev lite stressad vid tanken av att ha alla detaljer i huvudet! :rolleyes:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Om och när det blir något spelande så får du mycket gärna skriva om det lite grand. Jag är mycket nyfiken på vad folk kan göra av kampanjen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Missa inte delen av äventyret som beskriver vad som händer när gruppen börjar har tavlorna. Den ligger och gömmer sig lite långt bak.
 

Hakoon

Veteran
Joined
18 Mar 2014
Messages
51
Just det! Måste ju hålla reda på alla mystiska taveleffekter! :) Har nu bokmärka stycket för att inte missa det, så tack för tipset! Ska bli otroligt roligt att se vad tavlorna, samt äventyret i stort kommer att göra med mina spelare...!
 

Hakoon

Veteran
Joined
18 Mar 2014
Messages
51
Halloj!

Rejäla inloggningsproblem har gjort det svårt att uppdatera på ett tag, men nu är kampanjen fullt igång! Och jääklar vilken kampanj det är! :) Mina spelare har än så länge endast lagt beslag på en av tavlorna, och är på jakt efter nummer två. Och det är ju då det drar igång på riktigt, med taveleffekter och doningar!

Det enda som är svårt än så länge, är att hålla reda på alla "utomstående" karaktärer, såsom detektiven Myles, tv-teamet "Övernaturligt" osv, samt att veta hur tydlig man ska vara. Fagers värld är ju av naturen ganska hemlig, bekräftande både krafter och vilka halvgudar som döljer sig bakom. Denna brist på tydlighet verkar ibland besvära spelarna, men jag tror ändå att det är bättre att inte vara övertydlig. Det man känner till är ju inte lika intressant? Någon so stött på liknande problem med sin spelgrupp?

Förresten, enda sedan vi började spela introduktionsäventyret "Korbins hus" så har jag fört lite längre anteckningar från våra sessioner! Finnes det något intresse av att läsa dessa? Jag har inte sett så många sessionsrapporter från Svenska Kulter, så det kanske skulle vara lite småintressant? :)

Mvh Håkan
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Hakoon;n167755 said:
Förresten, enda sedan vi började spela introduktionsäventyret "Korbins hus" så har jag fört lite längre anteckningar från våra sessioner! Finnes det något intresse av att läsa dessa?
Absolut!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Hakoon;n167755 said:
Förresten, enda sedan vi började spela introduktionsäventyret "Korbins hus" så har jag fört lite längre anteckningar från våra sessioner! Finnes det något intresse av att läsa dessa? Jag har inte sett så många sessionsrapporter från Svenska Kulter, så det kanske skulle vara lite småintressant? :)
JAAAA!!! :)

Vilken tavla började spelarna förresten med?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hakoon;n167755 said:
Förresten, enda sedan vi började spela introduktionsäventyret "Korbins hus" så har jag fört lite längre anteckningar från våra sessioner! Finnes det något intresse av att läsa dessa? Jag har inte sett så många sessionsrapporter från Svenska Kulter, så det kanske skulle vara lite småintressant? :)

Mvh Håkan
Jaaaa!
 

Hakoon

Veteran
Joined
18 Mar 2014
Messages
51
Oj! Då ska jag försöka lägga upp lite imorgon! :)

Varning dock för MWOT (Massive Wall Of Text) och jag har ändrat en hel del från äventyren! :)

Mvh Håkan
 

Hakoon

Veteran
Joined
18 Mar 2014
Messages
51
Nu har jag lagt upp första delen: Korbins hus! Jag valde dock att skapa en ny tråd, så att vi inte rör ihop allt! :)
Jag hoppas inte att tråden är svår att hitta, men den heter iallafall "Spelrapport: Korbins hus"!

?Mvh Håkan
 

Hakoon

Veteran
Joined
18 Mar 2014
Messages
51
Halloj!
Mina spelare är just i färd med att börja söka efter tavla nummer 3, och jag tänkte att det nu skulle vara ett bra tillfälle att introducera Jelena Hein! Men minna spelare är notoriskt misstänksamma (undrar just varför..;),
så jag undrar om någon har något tips på hur man på bästa vis representerar Hein, så att det inte är fullt så uppenbart vad hennes slutmål är?

Förresten så fortsätter min spelrapport över "Sju porträtt", nu uppe på sin sjunde del!
Läs gärna om ni har tid! :)

Mvh Håkan
 
Top