DoD Obeväpnad ner i gastens grotta

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Kom åt att pyttelite speltesta lite DoD häromdagen, och eftersom jag inte orkade splitta upp mina tankar på olika trådar i FLs forum så stjälper jag ut allt här – inte errata direkt utan mera diverse observationer (alternativt helt ohjälpsamma hjärnfjärtar) som uppstod under testet.

Allt kördes helt bokstavligt från reglerna och karaktärerna slumpades fram (Blev bl.a. en bard med KAR 18 och Utseende: Extremt tunnhårig, och en lärd med STY 3. Gillar :) )
  • Att skapa karaktärer var skoj och enkelt – minnessakerna, utseendena, namnförslagen mm.

  • Är lite kluven till hur färdighetsvärdena räknas ut. Det gör att GE-värdena lite tappar betydelse då BC räknas ut i steg på 3. Dvs tex bardens KAR 18 blev helt utan spelteknisk betydelse. Kanske jag skulle göra det som ”GE/2 (avrunda uppåt) + 5)”. Inte så stor skillnad, men viss. Tycker också det kunde vara trevligt om de olika sekundära värdena inte skulle ha samma tröskelvärden. Alltså att t.ex. GE 13-15 inte skulle vara likvärdigt vid uträknandet av alla värden – CL, Förflyttning, SB. Säg att min 15 i SMI skulle ge mig en liten fördel framom 13 vid tex uträknandet av Förflyttning. Bara så att man på ett ytterst litet psykologist plan kan få en ytterst liten ytterligare känsla av glädje över sina fina värden :)

  • Mängden silver i listorna över startutrustning är lite off. Eller så är det utrustningspriserna som är off. Barden hade satsat på färdigheten Kniv, men hade inte råd att köpa en åt sig… Ingen hade egentligen råd att köpa något alls. Den lärda hade satsat på Skytte, men en kortbåge kostar 250 silver – lika mycket som ett slagsvärd… Det finns heller inget om ammunition till slungor (vilket är typ det enda vapnet man har råd med) så det blev lite luddigt, vilket ledde till att både barden och den lärda gick obeväpnade ner i Riddersrös… Skulle föreslå ett system där man är garanterad minst typ 10 silver som startkassa. Eller kanske, ännu bättre, att man får välja ett valfritt föremål utöver det som listas som startutrustning.

  • Kanske inte helt oväntat blev det första mötet med fladdermössen ett fullständigt blodbad :) (Utöver barden och den lärda fanns en krigare och en tjuv – båda beväpnade! :) ). Men – ingen dog. Däremot så gick alla utom krigaren ner på 0 KP otaliga gånger. Tjuven tog över 30 poäng i skada allt som allt och var säkert nere för räkning 4 gånger. Men systemet är helt oerhört förlåtande. Med Övertala kan folk med 0 i KP fortsätta striden utan problem, och dödsslagen är ganska lätta att klara av. Med lite Läkekonst därtill så far man som en jojo mellan döende och full fighting mode. Lägg därtill till att man lätt får fördel på sina slag, så kan RP ganska lugnt surfa omkring kring 0 KP. På ett sätt är det här dramatiskt (man är hela tiden på klippkanten s.a.s.), men på ett annat sätt lite odramatiskt. Eller kanske snarare så att dramatiken känns som att den är lite på fel ställe. Det blir liksom inte ”Shit, nu kommer jag nära kanten”, utan kanten blir ens hem. En lätt känsla av odödlighet infinner sig, helt enkelt. (Kanske känslan skulle vara annan i ”riktigt spel” – nu var det här ju rent kliniskt testande).

  • En annan grej med skadesystemet och reglerna för död, är att man aldrig kan dö av fienden. I stället dör man genom att ens vänner klåpar (lite hårdraget). Det är en detalj bara, men som koncept stör det mig lite.

Så jag skulle personligen gärna se ett lite hårdare öde för KP 0. Det skulle dock kräva att RP är snäppet tuffare. Tror att lite cash för vapen och rustning skulle räcka långt där. Plus kanske lite generösare regel för att fly.
Hur man sedan skulle skärpa reglerna för KP 0 utan att göra det alltför dödligt är en svår balansfråga som jag till all lycka inte behöver fundera på, så jag spottar bara ut förslag :) :
  • Att få upp folk på fötter med Övertala var kanske den största busen här – och jag skulle kanske göra det svårare. Sen skulle jag kanske dra till med ett dödsslag direkt samma runda som du går ner på 0 KP, inte vänta till nästa. Och därtill kanske någon regel för svimning – att det finns en risk för det. Kanske det skulle vara grejen som gör Övertalandet svårare? Att man kan svimmma vid KP 0 och då går det inte att Övertalas till att komma upp på fötter.

  • En annan möjlighet som redskap för att få döden att bli en grej som din fiende åsamkar dig – inte en grej som du själv rullar fram i lugn och ro – kunde vara att slå dödsslagen direkt efter skadan. Antalet misslyckade slag är antalet rundor du är däckad. Med tre missar dör du om tre rundor om du inte får hjälp. Med tre lyckade är du uppe på fötter igen. (EDIT: Hmm, den här kanske hamnar i kategorin hjärnfjärt - inte helt genomtänkt)

  • Ännu en annan grej som kunde göra döden farligare är att dina dödsslag under en strid ”sätts i minnet” – dvs om du går ner igen efter att du redan har slagit ett dödsslag men sedan läkts, så börjar du med ett missat dödsslag. Liksom att andra gången du däckas i en strid så räcker det med två missade dödsslag för att döda dig.
 
Last edited:
Top