Nekromanti Nytt handlingssystem samt initiativsystem

Rage

Veteran
Jag såg ett tidigare inlägg angående hur stor skillnad i tid det är mellan TO 59 och TO 69.

Jag har sedan en tid tillbaka haft tankar på ett annorlunda system för handlingar och initiativ.

Det går ut på att man hela tiden räknar upp tiden och en handling tar en viss tid att göra. Tiden det tar att göra en handling beror på personens TO. Ju högre TO ju kortare tid tar det att göra en handling. Problemet är att man måste ha ett mått på hur lång varje handling är. T ex tänke jag att

TO 11 = 7 te
TO 21 = 6 te
TO 41 = 5 te
TO 61 = 4 te
TO 81 = 3 te
te=tidsenhet

Så om Allan med TO 23 slåss mot Turbo med TO 69
och båda vill skjuta på varan så blir det enligt följande:
efter 4 te skjuter turbo
efter 6 te skjuter Allan (om han lever...)
efter 8 te skjuter turbo igen osv.

Grejen blir att bestämma hur långtid vissa handlingar ska ta, t ex Automateld i N2 borde vara beräknat på eldhastighet/1 sekund. Så en hel skur automat eld kanske tar 10 te.

Vad tyck ni blir det för komplicerat att sköta systemet. (Ja jag är influerad av Phoenix Command)...

Magnus L

Hero
Vad tyck ni blir det för komplicerat att sköta systemet.

För komplicerat blir det inte..dock förändrar det ju hela regelsystemet tycker jag..

Dock är tanken god..varför inte bara göra en turodningsenhet till en viss tid?

Big Marco

Vampyrchef
Det känns väldigt mycket som segmentsystemet till Mutant 2. Något som var helt hopplöst att hålla reda på som spelledare. =)

Jag har aldrig själv sett TO ha någon koppling alls till tid. Det är bara en kölapp, så att säga. Tanken var inte att Ace med TO 60 är "dubbelt så snabb" som Boss med TO 30. Det är bara att Ace får agera före Boss.

Det kanske låter som världens diss av ditt system, men det är det inte. Alla system är vackra och det är en seger när man får dem att fungera. Kämpa vidare! =)

G

Guest

Guest
Själv anser jag att TO ansvarar för reaktionsförmåga i hundradels sekunder, vilket betyder att har du över fyrahundra får du deklarera två gånger... med svårighet från förra gången.
Bara för att du är snabb nog att reagera på det betyder inte att du är smidigare eller något annat.