Nekromanti Nytt försök med rollformular

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ja, jag har bytt teckensnitt på en överskrift, så vi får väl se om det fungerar. Jag ska göra lite felsökning i dokumentet, men om någon har några idéer om varför rollformuläret inte fungerar som det ska, så tipsa mig gärna. Jag betvivlar att det gör stor skillnad att jag ändrar teckensnittet i sidhuvudet, men ta en titt på det, får ni se...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nu ser det fint ut..
Fast jag är ju på en annan dator nu å andra sidan.. /images/icons/crazy.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Hänvisar till...

...inlägget <A HREF=http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat=&Board=rollspelsmakande&Number=118293&page=&view=&sb=&vc=1 TARGET=pdf>Saknar du destiller?</A> om du ínte har ett program som kan göra pdf-filer.

/[color:green]Han</font color=green> som håller på att ladda ner Ghostscript (3 exe-filer, <A HREF="http://www.ghostscript.com/" target="_new">http://www.ghostscript.com/</A>)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PDFad version

Destillerade en PDF-version nu på jobbet.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: PDFad version

Ja, titta...det blev ju jättesnyggt. Sådär var det tänkt att det skulle se ut (bortsett från överskriften, som jag ändrade)

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag antar att jag:
1. Naivt nog trodde att ALLA hade Word-97, minst (och att det dessutom skulle funka bra)
2. Inte tänkte på att använda PDF...tankspridd, eller nåt...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Rollformuläret ser riktigt bra ut, men jag skulle vilja ändra på en del saker...

Hoppfull-Cynisk, skulle jag ändrat till: Optimist-Pessimist
Medlidsam-Kall, till: Medlidsam-Cynisk
och
Egoist-Omtänksam, till: Givmild-Egoistisk

Sedan så tycker jag att ordningen på personlighetsdragen är lite omkastade. Alla "negativa" personlighetsdragen borde stå innan dom "positiva". Så Gladlynt-Butter skulle bli Butter-Gladlynt o.s.v. så att alla personlighetsdragen blir enhetliga i hur de skrivs.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
"Hoppfull-Cynisk, skulle jag ändrat till: Optimist-Pessimist"

Hmm, jag har för mig att det var så jag också ville ha det, men det strulade med utrymmet, så jag tvungen att hitta kortare ord. Då fick det bli så. Och är man hoppfull är man väl optimist, och är man cynisk är man väl pessimist?

"Medlidsam-Kall, till: Medlidsam-Cynisk"

Se ovan.

"Egoist-Omtänksam, till: Givmild-Egoistisk"

Att ändra Egoist till Egoistisk har ingen funktion, man förstår ändå vad som åsyftas, och som jag sa, så var det ont om plats på formuläret. Jag kan heller inte förstå varför Omtänksam ska ändras till Givmild. En egoist bryr sig om sig själv, en omtänksam person bryr sig om andra, det handlar inte om att ge sake,r och för ändamålet att ge saker, finns egenskapen Sparsam - Slösaktig (slösaktig må låta lite negativt, men är faktiskt samma sak som att vara generös).

"Sedan så tycker jag att ordningen på personlighetsdragen är lite omkastade. Alla "negativa" personlighetsdragen borde stå innan dom "positiva". Så Gladlynt-Butter skulle bli Butter-Gladlynt o.s.v. så att alla personlighetsdragen blir enhetliga i hur de skrivs."

Ja, när jag skrev dem så skrev jag dem i den ordning jag kände för, för tillfället. Jag funderade inte så mycket på det då, men visst kan man ordna så att alla negativa egenskaper står på en sida, och alla positiva på den andra. Det finns dock en liten hake med den idén:
Är det negativt att prata för mycket, eller negativt att prata för lite? Svara mig på det om du kan. Vissa egenskaper kan alltså inte klassifieras så lätt. Dessutom beror det på situationen, för vissa egenskaper. Normalt är det väl positivt att vara fredlig, men att vara fredlig när en strid utbryter är knappast positivt. Men, som sagt, största nackdelen med att sortera upp de positiva och negativa egenskaperna, är faktiskt att vissa egenskspar är svåra att lägga i fack.

/Skuggvarg

PS. Jag funderar själv lite på karaktärsdragen ibland, om de stämmer eller inte...ta t.ex. Varm - Kylig, kontra Medlidsam - Kall. Där får det bli lite i stil med att är man Kylig, så är man en väldigt sluten och ovälkomnande person, medan den som är kall, är kallblodig och inte ger någon nåd. Det är svårt när utrymmet blir för litet. DS.

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
"Hmm, jag har för mig att det var så jag också ville ha det, men det strulade med utrymmet, så jag tvungen att hitta kortare ord. Då fick det bli så. Och är man hoppfull är man väl optimist, och är man cynisk är man väl pessimist?"

Nej, att vara cynisk är inte samma sak som att vara pessimist. En pessimist är en som tenderar att se dystert på tillvaron och att ständigt vänta sig sämsta möjliga resultat. Att vara cynisk är att vara ligiltig för medmänniskornas olyckor och lidande...därför passar det bättre med Cynisk-Medlidsam. Och Hoppfull-Cynisk bör ändras till något annat, t.ex. Pessimist-Optimist.

""Egoist-Omtänksam, till: Givmild-Egoistisk"

Att ändra Egoist till Egoistisk har ingen funktion, man förstår ändå vad som åsyftas, och som jag sa, så var det ont om plats på formuläret. Jag kan heller inte förstå varför Omtänksam ska ändras till Givmild. En egoist bryr sig om sig själv, en omtänksam person bryr sig om andra, det handlar inte om att ge sake,r och för ändamålet att ge saker, finns egenskapen Sparsam - Slösaktig (slösaktig må låta lite negativt, men är faktiskt samma sak som att vara generös)."

Det där med att ändra Egoist till Egoistisk var en felskrivning av mig, och jag tycker som du att det bör vara egoist istället. Och jag ser nu att det bör vara Egoist-Omtänksam...ett missförstånd ifrån min sida.../images/icons/blush.gif

"Är det negativt att prata för mycket, eller negativt att prata för lite? Svara mig på det om du kan. Vissa egenskaper kan alltså inte klassifieras så lätt. Dessutom beror det på situationen, för vissa egenskaper. Normalt är det väl positivt att vara fredlig, men att vara fredlig när en strid utbryter är knappast positivt. Men, som sagt, största nackdelen med att sortera upp de positiva och negativa egenskaperna, är faktiskt att vissa egenskspar är svåra att lägga i fack."

Jag skrev inte positivt/negativt utan "positivt"/"negativt" eftersom detta inte gällde alla, utan bara ett par självklara personlighetsdrag. Jag tycker t.ex. att det är mer positivt att vara ateist än troende, men det finns folk som tycker tvärt om. Men där kan man dela upp det på en logiskt sätt, man säger hur pass troende en person är eller hur pass svagt troende någon är, inte hur pass icketroende någon är. Då är troende högt på skalan och ateist lågt på skalan, och detta utan att någon med säkerhet kan säga vilken av dom som är positiv och negativ. Och om inte heller detta funkar så kan man dela in det i hur pass mycket omgivningen lägger märke till det, och i sådana fall så blir tyst negativt och pratig positiv...

Men du har rätt, det kan vara svårt att dela upp dom i fack, men någon ordning måste du ha i det, annars så kommer de som använder rollformuläret aldrig lär sig hur det skall vara. Ett smart alternativ skulle vara att ersätta t.ex. Ateist-Troende med Tro, och sedan vet man att har man högt i tro så är man troende och har man lågt i det så är man icketroende, precis som de har gjort i Eon.

Avslutningsvis så hoppas jag inte att du tog illa upp av mitt inlägg, jag ville bara hjälpa dig att förbättra ditt rollformulär./images/icons/smile.gif
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jo, men Pessimist-Optimist fick jag inte plats med. Tyvärr. Får se om det går att lösa på något annat vis...

Angående karaktärsdragen så har jag funderat lite på om man skulle göra som i EON, där det finns t.ex. TRO, och sedan låta värdet i TRO bestämma hur troende man är. Nackdelen med det systemet, som jag ser det, är att det är svårt att veta var medelpunkten är, när man börjar bli mer ateist än troende, osv...men jag har inte förkastat den lösningen än. Om jag finner att den kan bli användbar, kanske jag använder den istället för nuvarande lösning.

Naturligtvis tar jag inte illa upp, det är bara bra att få kritik. Man måste ju försöka förbättra det som går att förbättra. Till en viss punkt, naturligtvis, för om man ständigt försöker förbättra något, blir det aldrig färdigt. =)

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Nackdelen med det systemet, som jag ser det, är att det är
svårt att veta var medelpunkten är, när man börjar bli mer
ateist än troende, osv...men jag har inte förkastat den
lösningen än. Om jag finner att den kan bli användbar,
kanske jag använder den istället för nuvarande lösning."</I>

Varför inte lämna platsen bredvid TRO tom så att spelaren
får fylla i den själv med vilken slags tro denne har, bestäm
sedan värdet på TRO:endet (ex. 1-10, där 5 är medel) och
sedan får spelaren bestämma hur troende denne är (eller
slås om man nu vill det).

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Så kan man naturligtvis göra, med undantag för att det inte egentligen finns några religioner i världen, så hur troende man är visar bara på hur mycket man tror på gudarnas existens. Dock visar de sig ganska ofta i Andor, så att inte tro på dem är ganska svårt.

/Skuggvarg
 
Top