Nekromanti Nyhetsspalten, bättre form?

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Blev lite inspirerad av tråden här bredvid om Mitt rollspel och drar därför igång en egen om mitt eget problembarn: nyhetsspalten. Jag har skrivit den i ett tag nu och känner att den skulle må bra av att förnyas. För det första är den sjukt tråkig att skriva, dels eftersom det mest blir en massa produktrapande och dels för att det tar ett bra tag att samla ihop all info.

Nu till min fråga, vad skulle ni vilja se i nyhetsväg? Har ni några konstruktiva förslag?

Jag funderar själv på något mer krönikeliknande där man kan gå in lite mer i detalj på ett par-tre intressanta nysläpp, typ Ken Hites "Out of the Box" fast det bygger ju på att han faktiskt har kikat i spelen och inte bara läser reklamblurbs från spelbolag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag funderar själv på något mer krönikeliknande där man kan gå in lite mer i detalj på ett par-tre intressanta nysläpp, typ Ken Hites "Out of the Box" fast det bygger ju på att han faktiskt har kikat i spelen och inte bara läser reklamblurbs från spelbolag.
Det tycker jag å andra sidan ligger närmare recensionens form, och recensioner finns det ju redan en hel del av på annan plats i tidningen.

Jag vet inte riktigt hur jag skulle vilja se nyhetsspalten, men jag tycker i alla fall att den hör till de intressantare inslagen i tidningen och skulle sörja den om den försvann helt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nu till min fråga, vad skulle ni vilja se i nyhetsväg? Har ni några konstruktiva förslag?
Jag hoppas först & främst att du fortsätter skriva. Nyhetssvepet är det första jag läser i Fenix. Vad jag skulle vilja se mer av då, skulle var intressant om du gjorde några mer djupdykningar av nån/några av nyheterna. Det skulle vara intressant.

/ Johan K, som bara längtar efter jullov nu !
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag tycker "på gång"-stilen du har är helt OK... fast jag kan förstå att det är lite trist att skriva. Men det är bra med att snabbt få översikt på vad som finns "i pipen" från olika håll.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tyvärr så gillar även jag det nuvarande upplägget, och det finns ju ingen som gör riktigt samma sak anpassat för den svenska publiken så det gör det än mer angeläget att nyhetsspalten behåller samma format. Sorry :gremsmile:
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Hmm, det verkar råda konsensus i den här tråden om att behålla upplägget som det är. Kanske får skrota mina reformplaner då, eller göra några mindre förändringar.

Tack för feedback hur som helst!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kanske får skrota mina reformplaner då, eller göra några mindre förändringar.
Lite förändringar är nog av godo tror jag. Antar att det är skönt att ändra lite på sig, just för att det kan var skönt att förnya sig lite.
Hursomhaver, fortsätt skriv iaf!!

/ Johan K, som nu officiellt har JULLOV !!! \o/
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Jag tycker också nyhetsspalten är intressant.

Kvittar hur många forum du trålar så missar du alltid något intressant.

Däremot kan jag tycka spalten ibland blivit lite väl detaljerad, dvs för mycket plats satts av för enstaka nyheter.

Bejaka att dina läsare har Internet - ofta räcker det med en kort rad för att förmedla själva nyheten!

Sedan kan du med gott samvete överlåta åt läsaren att googla hem detaljerna själv...

Min poäng är att det är själva nyheten som är det värdefulla med en nyhetsspalt: "visste du att Krokoflax har släppt en ny version 2 modul för sitt Sarsipulami-spel?"

Bara man får den ursprungliga insikten hittar man sedan själv lätt vad man är intresserad av... de detaljerna behöver inte du fylla i...

I exemplet ovan har man allt man behöver: Krokoflax. New version. Sarsipulami. De tre sökorden räcker!
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Jag gillar Nyhetssvepet -- det är alltid det första jag läser i Fenix. Även om jag inte spelar alla spel längre så tycker jag att det är intressant att läsa om nya släpp (information som jag aldrig skulle leta efter på nätet).

För min del får det gärna blir mer fokus på rollspelen -- just nu är det lite om mycket i spelväg och det är svårt att täcka upp allt (när det gäller figurpspel så är det väl mer som missas än vad som tas upp). Jag är nöjd med titlar och lite mer, du behöver inte skriva recensioner eller gå in på detaljer.

Kommentar till Slutet för skirmish (samma uppslag som Nyhetssvepet i senaste Fenix): Star Wars Miniatures är inte WotC:s sista samlarfigurspel. WotC ger fortfarande ut Axis & Allies Miniatures och War at Sea.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
CapnZapp said:
I exemplet ovan har man allt man behöver: Krokoflax. New version. Sarsipulami. De tre sökorden räcker!
Sarsupilami ... är det en marsupilami som är smittad av Sars?
 
Top