Nekromanti NYHET: WotC avslöjar vidare info om D&D Next

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Nu är GenCon igång, och WotC gjorde en så kallad Keynote, där man berättade en massa saker om D&D.

Det mest intressanta:

- De ska börja sälja hela sin katalog av gamla produkter digitalt.
- Speltestet av D&D Next ska ta två år (så ni som är otåliga redan nu har otur).

Ni kan titta på det hela på följande länk:

WotC keynote GenCon 2012.

/Magnus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter said:
Nu är GenCon igång, och WotC gjorde en så kallad Keynote, där man berättade en massa saker om D&D.

Det mest intressanta:

- De ska börja sälja hela sin katalog av gamla produkter digitalt.
- Speltestet av D&D Next ska ta två år (så ni som är otåliga redan nu har otur).

Ni kan titta på det hela på följande länk:

WotC keynote GenCon 2012.

/Magnus
TVÅ ÅR???
Då kan vi glömma släpp på GenCon-2013. :gremsmile:
Och vi kan glömma att det var skälet till att Monte Cook hoppade av.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
anth said:
Och vi kan glömma att det var skälet till att Monte Cook hoppade av.
Eller så ville han inte att det skulle ta två år, utan var mer otålig?

/M
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
En annan intressant grej är ju att de ska göra om Forgotten Realms. Salvatore och Greenwood ska skriva två äventyr och tanken är att "spelarna ska forma sitt eget FR genom hur de spelar de modulerna". Hela grejen nu ska vara att man ska göra sitt eget FR.

Och en sak som fick mig att tjoa av lycka var att alla SuperNPC's i FR kommer slut påverka settingen märkbart, eftersom det nu är "min" setting.

F*ck you Drizzt!


Rent storymässigt så ska det utbryta nått fett krig, det kommer inte vara någon Time of Troubles/Spellplague grej utan mer mundant.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
De ska börja sälja hela sin katalog av gamla produkter digitalt.
Yay! ... Inte för att jag direkt lirar D&D, men det finns ju alltid intressanta supplement som kan vara trevliga att ha i gömmorna.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Magnus Seter said:
- Speltestet av D&D Next ska ta två år (så ni som är otåliga redan nu har otur).
Innan DnD Next-nyheten utannonserade var jag ganska säker på att man skulle släppa en ny utgåva av DnD lagom till spelets 40-årsjubileum. Så det verkar som att jag hade rätt :gremsmile:. Det förvånar mig dock att man har valt en så lång period mellan utannonsering och släpp, eftersom folk under mellanperioden inte kommer att vilja köpa prylar till ett system som snart kommer att sluta supportas. Argumentet mot det är såklart att man visst kan fortsätta spela gamla system, se hur många som fortfarande spelar AD&D 1E. Men skillnaden är att 4E är ett system som är skapat för att man skall vara "beroende" av character buildern och att det kommer nya fräscha grejer löpande. Jag tror att intresset för 4E kommer att dö mycket snabbare än det gjorde för tidigare utgåvor.

Att det dröjer såpass länge ger mig i alla fall anledning att fortsätta mitt husregelmoddande av Basic Fantasy :gremsmile:.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,910
Hunk said:
Magnus Seter said:
- Speltestet av D&D Next ska ta två år (så ni som är otåliga redan nu har otur).
Innan DnD Next-nyheten utannonserade var jag ganska säker på att man skulle släppa en ny utgåva av DnD lagom till spelets 40-årsjubileum. Så det verkar som att jag hade rätt :gremsmile:. Det förvånar mig dock att man har valt en så lång period mellan utannonsering och släpp, eftersom folk under mellanperioden inte kommer att vilja köpa prylar till ett system som snart kommer att sluta supportas. Argumentet mot det är såklart att man visst kan fortsätta spela gamla system, se hur många som fortfarande spelar AD&D 1E. Men skillnaden är att 4E är ett system som är skapat för att man skall vara "beroende" av character buildern och att det kommer nya fräscha grejer löpande. Jag tror att intresset för 4E kommer att dö mycket snabbare än det gjorde för tidigare utgåvor.

Att det dröjer såpass länge ger mig i alla fall anledning att fortsätta mitt husregelmoddande av Basic Fantasy :gremsmile:.
Yes, och jag tror faktiskt inte att de kommer sälja så mycket nytryck av D&D3.5. Jag ser inte vilka som skulle vara målgruppen (dessutom kommer det ju lida av samma sak som 4ed - det finns ingen framtid i det).

Jag hoppas verkligen att Wizards bemästrar utmaningarna som ligger framför dem. Wizards är bra för hobbyn, och jag vill att de ska lyckas. Just nu ser jag bara inte riktigt hur.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
De måste hitta en andel spelare som inte redan är D&D-spelare. Allra helst sådana som inte redan är rollspelare. Då slipper de konkurrera med sig själva (eller f.d. samarbetspartners). De kunde ju rekrytera Magic-spelare i drivor med relativt enkla medel, så kompetensen finns ju huset. Dilemmat är väl att de vill ha sina bästa på Magic (det förekommer att Magic-utvecklare som inte håller måttet blir dumpade till D&D, låt oss bara säga att motsatsen aldrig har hänt).
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vitulv said:
Yes, och jag tror faktiskt inte att de kommer sälja så mycket nytryck av D&D3.5. Jag ser inte vilka som skulle vara målgruppen (dessutom kommer det ju lida av samma sak som 4ed - det finns ingen framtid i det).
När Pathfinder finns på marknaden (och är supportat) finns de få anledningar att köpa 3.5. Innan Pathfinder slog igenom stort fanns det ett ganska stort sug efter PHB 3.5 hos folk som spelade i en 3.5-spelgrupp och ville ha grundboken själva. Nu misstänker jag att många av de spelgrupperna har gått över till Pathfinder och då blir det svårt att skapa en försäljningssuccé.

Till skillnad mot 4E tycker jag dock inte att det är lika viktigt att det är supportat av WotC, eftersom det gjordes väldigt många tredjepartsprodukter till det (vilket inte har varit fallet med 4E). Powersystemet och alla klasser och raser gjorde att man nästan var tvungen att ha Character Buildern för att hålla koll på sin gubbe och även om Wizards säger att de tänker låta den existera efter att Next har släppts är jag tveksam hur länge det kommer att hålla.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
lite mer info

* All back-catalog of D&D products from all editions to be made available again in electronic format.
Jag tolkar det som ALLT, från 1974 och frammåt.

* Two FR adventures next year; WotC will collect results of the adventures played at home and the aggregate results will be what officially happens in the Realms.
Vem vill vara med och bestämma vad som händer i FR?

* Starting tomorrow, they will be releasing levels 1-5 of the sorcerer and warlock classes to highlight two more magic systems.
Nu får vi speltesta Sorcerer och Warlock.

Källa: http://www.enworld.org/forum/news/327921-future-d-d-keynote-speech-update-video.html
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Eksem said:
Dilemmat är väl att de vill ha sina bästa på Magic (det förekommer att Magic-utvecklare som inte håller måttet blir dumpade till D&D[...]).
Sås eller det hände inte.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Isch... tyckte det var lite pinsamt att titta på nästan. I synnerhet eftersom frågorna från den här DM-människan var så otroligt skriptade och svaren förplanerade. Så det blev inte någon slags livlighet in intervjun utan bara lång reklam om hur bra det skulle bli.

Sedan så måste jag säga att har man förutsatsen att man ska glädja alla när man gör ett spel så skjuter man sig nog lätt i foten.

"I det här spelet kan man göra allt!"

Yeah right...

Eller så är jag bara gammal och bitter.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Blasphemy said:
Isch... tyckte det var lite pinsamt att titta på nästan. I synnerhet eftersom frågorna från den här DM-människan var så otroligt skriptade och svaren förplanerade. Så det blev inte någon slags livlighet in intervjun utan bara lång reklam om hur bra det skulle bli.
Medhåll, obekväm tittning. De mesta som sas, inkl av Ed Greenwood, lät väldigt manusbundet. Men så måste det väl vara antar jag, hemligt och försiktigt allting.
 
Top