Nekromanti Nyhet: SJ Games publicerar sin rapport för 2011

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Varje år skriver Steve Jackson, som ju äger Steve Jackson Games, en rapport för hur det går för företaget, vad som går bra, vad som går dåligt, vad de ska göra framöver och lite reflektioner över branschen.

Sanslöst öppet, väldigt insiktsfullt.

Klicka här för att läsa rapporten om 2011.

Sammanfattningvis kan man säga så här:

Munchkin är det de säljer mest av. Munchkin är deras levebröd. 75% av deras försäljning är Munchkin.

Rollspelsproduktionen, alltså GURPS, är relegerad till PDF-formatet. Där har de lagt till massor med titlar, men det är mest gamla böcker i PDF-format. Enligt rapporten säljer PDF:erna bra, och de funderar på att sälja dem som Print-On-Demand någon gång i den mystiska framtiden.

/Magnus
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag började spela rollspel genom GURPS och tycker det är tråkigt att de inte ger ut lika många kreativa och roliga böcker längre.

Inte heller anser jag att verkligen behöver en miljon varianter på Munchkin. Jag hade hellre sett något med Illuminati eller X-Bugs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Tja, jag ser tydliga paraleller med vad jag fått höra om Äventyrspel på den gamla goda/onda tiden. Att brädspel var vad man tjänade pengarna på, och rollspel vad man spenderade dem på; att brädspel helt enkelt var kassakon och den övervägande delen av vad man pysslade med. Rätta mig gärna.

Om enorma mängder Munchkin är vad som skapar nya Gurps-fluffböcker så är jag odelat positiv.

Och om deras PDF:er går bra är jag asglad för det också. Har övervägt att börja köpa grejer där själv, för att komplettera lite (dessutom läser jag nästan bara eböcker numera). Jag har dock avskräckts av att inte riktigt fatta om böckerna bara är inscannade eller om det är "riktiga" pdf:er med text som är text och så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
krank said:
Och om deras PDF:er går bra är jag asglad för det också. Har övervägt att börja köpa grejer där själv, för att komplettera lite (dessutom läser jag nästan bara eböcker numera). Jag har dock avskräckts av att inte riktigt fatta om böckerna bara är inscannade eller om det är "riktiga" pdf:er med text som är text och så.
Gjorde en koll nu; det ser jäkligt bra ut faktiskt. Lite höga priser; ligger ungefär motsvarande vad man brukar kunna köpa de fysiska böckerna begagnade för. Men vafan.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Gud vad sorgligt att ett innovativt, anrikt och vettigt speldesignföretag som Steve Jackson Games överlever endast genom att prångla ut tio miljoner poänglösa varianter av det enformiga skitspelet Munchkin...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ymir said:
Gud vad sorgligt att ett innovativt, anrikt och vettigt speldesignföretag som Steve Jackson Games överlever endast genom att prångla ut tio miljoner poänglösa varianter av det enformiga skitspelet Munchkin...
Välkommen till rollspelens värld 2012
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Jag rättar dig gärna. Under mitten av 1980-talet var rollspel och soloäventyr Ä-spels kassakor ("Lönsamma vargen" sade vi skämtsamt). Casper-spelen kom först mot slutet av årtiondet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Jag rättar dig gärna. Under mitten av 1980-talet var rollspel och soloäventyr Ä-spels kassakor ("Lönsamma vargen" sade vi skämtsamt). Casper-spelen kom först mot slutet av årtiondet.
Det slutade väl vara så i slutet av 80-talet? Då tog brädspelen över, tror jag.

/M
 
Top