Nekromanti NYHET: Rollspelsdraken 2014

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Nu delar föreningen rollspel.nu ut Rollspelsdraken för tredje året i rad. Priset delas ut till personer som gjort utomordentliga gärningar för den svenska rollspelshobbyn. Första gången gick priset till Gunilla Jonsson och Michael Petersén. Förra året fick Fredrik Malmberg utmärkelsen.

I år har juryn beslutat att Rollspelsdraken 2014 tilldelas Tove Gillbring och Anders Gillbring. Det var med stor glädje jag mottog juryns besked, och det känns väldigt speciellt att tillkännage utmärkelsen här på rollspel.nu och i speltidningen Fenix. Tidningen är kanske den främsta symbolen för Sveriges livskraftiga rollspelshobby. Men denna kraft har inte sprungit fram ur intet. Det är en kraft som har behövt lite hjälp på vägen. Bland de som hjälpt till hittar vi Gillbringarna. I Fenix har Tove och Anders skapat en scen där de bjudit in alla svenska rollspelskapare att visa upp sin kreativitet och sin skaparglädje.

Ska jag räkna upp allting som Tove och Anders gjort för rollspelandet får jag hålla på längre än vad jag har utrymme till. Western anses som ett av de bästa (och kanske mest komplicerade) rollspelen i Sverige. Gillbringarna styrde Sverox-skutan under flera år, och tog med sig erfarenheterna därifrån och skapade Fenix, som är ett unikum på den svenska tidningsmarknaden. De har länge varit aktiva arrangörer på i stort sett alla konvent runtom i landet med sina konventskampanjer och sina figurspelsarrangemang. Och äventyren från konventen gör de tillgängliga gratis på sin webbplats, rollspel.com.

Men för mig personligen är det inte deras produktion som gör mig så glad över att de får Rollspelsdraken 2014. Jag ser det som ett erkännande av allt de gjort för att utveckla och stimulera rollspelandet i Sverige. Jag har alltid imponerats av att Tove och Anders ser vår hobby som en stor familj. De har kämpat för att bryta ner väggarna mellan det som lätt kan bli isolerade salonger av spelare och spelskapare. Alla kan hitta beröringspunkter med Tove och Anders, och genom det har det blivit så mycket lättare att få kontakt med andra som delar samma iver och passion för att skapa och spela. Alla är välkomna, alla kan hitta sin plats.

Samtidigt som de deltar i utvecklingen av vår hobby kämpar Tove och Anders mot utmaningar som skulle golvat vanliga dödliga. I alla motvindar kämpar de oförtrutet vidare med att göra det de tycker bäst om, och genom det ger de oss andra en möjlighet att kliva fram och visa upp oss. Det kan gälla speldesigners, äventyrsskribenter, recensenter, tecknar och målare. Vi är många som fått en chans eller en kick av Gillbringarnas envisa strävan att göra det bästa de kan, och att samtidigt låta andra växa och utvecklas.

Som sagt, det är med stor glädje jag meddelar att Tove och Anders får Rollspelsdraken 2014. Jag hoppas att det är ett bevis för dem att det de gör är uppskattat och värdefullt. När Fenix kom ut proklamerade Gillbringarna att tidningen gjordes “av spelare, för spelare”. Och det om någonting summerar Toves och Anders utomordentliga gärning för den svenska rollspelshobbyn.

Juryns motivering kommer när vi återfunnit det gamla forumet.

/Magnus
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Riktigt välförtjänta segrare! Stort grattis till Gillbringarna och, framför allt, tack för allt ni gjort genom åren!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Kul och grattis till pristagarna, givetvis välförtjänt på alla vis!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Garanterat! Deras idoga slit har verkligen bringat mycket till rollspelssverige!

Finare och varmare människor får man dessutom leta efter.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
I går delade jag ut Rollspelsdraken 2014 under förfärande brist på såväl pompa som ståt. Pristagarna applåderades dock flitigt av alla närvarande som dessutom, likt juryn, tycktes finna dem alldeles väldigt värdiga och ypperligt lämpade vinnare.
 
Top