Nekromanti NYHET: Paizo ändrar i strategin för minis

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Enligt ICv2 har Paizo ändrat sin strategi för att distribuera miniatyrer. Man kommer nu längre inte att sälj direkt till alla distributörer som vill köpa, utan endast till Alliance som har exklusiv rätt till att sälja till andra distributörer och butiker.

Paizo ändrar sin strategi.

Jaha, och vad betyder det här då? Troligen väldigt lite för de som köper miniatyrerna i butik, men i det stora hela är det väldigt intressant att Paizo tvingas revidera denna strategi och ge i stort sett all makt över distributionen till Alliance. Ökade kostnader eller minskade marginaler för Paizo kan vara ett resultat av detta, och i det långa loppet kan detta vara en indikation på att det där med att sälja minis inte är så himla enkelt.

/Magnus
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Magnus Seter said:
Enligt ICv2 har Paizo ändrat sin strategi för att distribuera miniatyrer. Man kommer nu längre inte att sälj direkt till alla distributörer som vill köpa, utan endast till Alliance som har exklusiv rätt till att sälja till andra distributörer och butiker.

Paizo ändrar sin strategi.

Jaha, och vad betyder det här då? Troligen väldigt lite för de som köper miniatyrerna i butik, men i det stora hela är det väldigt intressant att Paizo tvingas revidera denna strategi och ge i stort sett all makt över distributionen till Alliance. Ökade kostnader eller minskade marginaler för Paizo kan vara ett resultat av detta, och i det långa loppet kan detta vara en indikation på att det där med att sälja minis inte är så himla enkelt.

/Magnus
Jag tror att Paizo är medvetna om problemen med att sälja miniatyrer. De brukar vara duktiga på att hålla koll på vad som funkat, och inte funkat, när Wizards gjort det. Deras samarbete med Wizkids, t.ex, tyder på att de riskminimerar. En eventuell flopp skadar inte direkt Paizo, medan framgångar stärker varumärket Pathfinder. Paizo kan liksom inte förlora.

Detta kanske är ytterligare ett steg i den riktningen?

Edit: scrap that förresten, Paizo har ingenting med det här att göra. Det är ju Wizkids som ändrar om distributionsstrategin.

Edit 2: eller vafan, nu hittade jag en artikel som säger att Paizo byter till Alliance. Märkligt, jag hade för mig att Wizkids var deras distributör. Eh, jag är förvirrad. Sluta läsa vad jag skriver.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Magnus Seter said:
Jaha, och vad betyder det här då? Troligen väldigt lite för de som köper miniatyrerna i butik, men i det stora hela är det väldigt intressant att Paizo tvingas revidera denna strategi och ge i stort sett all makt över distributionen till Alliance. Ökade kostnader eller minskade marginaler för Paizo kan vara ett resultat av detta, och i det långa loppet kan detta vara en indikation på att det där med att sälja minis inte är så himla enkelt.
Det är inte förvånande. Ett flertal speltillverkare har gått över till Alliance som exklusiv distributör (gamla Wizkids gjorde det redan för 4-5 år sedan, vilket var en anledning till att Blackhawk kursade). Alliance är överlägset störst bland distributörerna och kan säkert erbjuda attraktiva logistiklösningar. De det är synd om är de mindre distributörerna, eftersom risken är stor att Alliance får en monopolställning.
 
Top