Nekromanti NYHET: Ladda ned Lost Redemption

MLT

Veteran
Joined
14 Jan 2009
Messages
25
Location
GBG


Betaversionen av novellen Lost Redemption finns nu tillgänglig som gratis fullfärgs pdf. Detta dokument på tjugotvå sidor, illustrerade av Johan Fredriksson, ger en liten inblick i Cold & Dark universumet. Landstig på Terus 8, en ödslig planet i det avspärrade Za´keth systemet och ta del av det fruktansvärda öde som väntar besättningen.

Cold & Dark är ett kommande engelskspråkigt mörkt science fiction rollspel designat av Wicked World Games 1.1. Det kommer att släppas internationellt om några månader i samarbete med Chronicle City.

Ladda ned Lost Redemption (öppnar dokumentet).
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Jag gillade den här berättelsen skarpt... För en som läst boken, sett filmen och spelat spelen så kändes den inte så lite rippad från Dead space.

Men jag har överseende med det då jag väntat på att någon skulle göra ett dead space liknande rollspel :gremsmile:

Betrakta mig som en kund när Cold & Dark ( det enda negativa jag har att säga är väl att just detta namn inte känns så där jättesexigt direkt...) släpps!
 

MLT

Veteran
Joined
14 Jan 2009
Messages
25
Location
GBG
Kul att du diggar det. Som jag skriver i förordet ”Om ni INTE känner igen teman så har jag misslyckats rejält.” :gremsmile:

Vi har även inspirerats i mängder av Alien universumet, Mass Effect, Firefly, Pandorum och en mängd andra källor. Vi har medvetet använt en hel del igenkännbara källor men satt dem i nya kontexter, tagit koncepten till nya platser och mixat dem vilt.

Hela den mörka sci-fi genren är en kokgryta av crossover inspiration. Skådespelarna i Aliens fick läsa Starship Troopers boken, necromorpherna i Dead Space är en mix av varelsen i The Thing och Xenomorpherna, medan stilen och galenskapen i DS är inspirerad av Event Horizon (och styrningen tagen nästan direkt ifrån R4).

Vi koncentrerade oss på att ta de mörkaste aspekterna ifrån en lång lista av smutsig sci-fi och muterade koncepten varpå vi satte dem i nya kontexter tills de blev något eget.

Vissa teman undvek vi såsom psykiska förmågor, starka transhumanistiska strömningar, stora mängder intelligenta rymdvarelser, cybernetik och ren mysticism.

Och namnet …tja, det hängde med ifrån tiden då spelet var ett projekt jag jobbade på medan jag pluggade speldesign, ren nostalgi :gremwink:

Här kan du kika på en artikel som släpptes idag. Här jämförs den grafiska stilen med Mass Effect.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Jo lite Alien och Pandorum (VPS sjukan) kände jag också av, inte så mycket Mass Effect eller Firefly, men jag antar att det finns mer av den varan i själva spelet och det låter ju ännu bättre.

Älskade den osynlige spanaren Gith... Hoppas att det kommer att bli en spelbar klass.

Åhh vad jag längtar efter att skicka läbbiga saker på mina stackars spelare :gremsmile:
 

MLT

Veteran
Joined
14 Jan 2009
Messages
25
Location
GBG
Absolut. Scouts kan du spela :gremsmile: De är inspirerade av Ghosts i StarCraft (utan de psykiska krafterna) och är de enda som kan använda NETSS (Nano Environmental Tactical Stealth Suit). Nedan kan du spana in 3 av de 19 möjliga yrkerna.



Från vänster: Scout, Site Engineer, Prospector
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Min spontana frågeställning:

Traditionellt rollspel premierar överlevnad, alltså att rollpersonerna av olika anledningar alltid är dem som klarar sig där andra bitit i gräset.

Har ert rollspel någon twist att erbjuda där?

Ett "sant" skräckspel bör väl annars rimligtvis fungera bäst som one-off (typ konventsscenario), eftersom man ju nästan bedrar genren om inte en enda i femmannateamet dör i ett visst givet scenario...
 

MLT

Veteran
Joined
14 Jan 2009
Messages
25
Location
GBG
När vi designade Cold & Dark gick vi in för att skapa ett spel där berättelser (även om de kanske inte börjar så) ofta glider in i skräcktemat som ett resultat av omständigheterna i spelvärlden.

C&D designades på ett sådant vis att karaktärsdöd ofta sker. Under speltest så har det i flera fall skett att karaktärer mördat varandra. Ibland som ett resultat av galenskap men i andra fall på grund av smittor och infektioner. Vi har till och med tagit med ett ”slut” på hela spelvärlden i boken, en sann ”World Ender”.

Det finns flera element av body horror. Karaktärer som självstympar sig själva i syfte att förhindra en smitta samtidigt som de försöker ta sig ifrån en avlägsen utpost är ett exempel på vad ett scenario kan innehålla. Å andra sidan kanske de stympar sig för att de är galna och tror att de bär på en smitta…

När en karaktär blir knäpp nog utvecklar de ofta en fixering som är en förvriden version av deras vilja, tro eller uppdrag. Detta leder ofta till att det farligaste i karaktärernas närhet är en annan karaktär. Detta kommer att påvisas i Darker than Most.

Detta till trots så går det att spela med karaktärer längre om man nu så vill. Som i de flesta rollspel beror det på vad spelgruppen vill uppleva. Även om grittyness och skräck är fokus i spelvärlden så har vi sett till att spelvärlden är stor för de som vill utforska den i längre perioder och inte bara köra korta dödscenarion. Och personligen anser jag att döden inte nödvändigtvis är det mest skrämmande i ett skräckäventyr, ofta är det vad som sker innan vilket betyder att karaktärerna inte alltid behöver dö för att scenariot ska vara obehagligt.

Men vi har inte gjort som i Fear itself (grymt Gumshoe lir) där karaktärerna skapas FÖR att dö ifall det är det du undrar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Tack för bra (och snabbt) svar. Min undran var väl snarare: finns det någonting i spelet som hjälper* spelargruppen och SL få in nya karaktärer i handlingen, om vi nu är överens om att det blir (och bör vara) en tämligen vanligt förekommande företeelse?

Lycka till med ert spel! :gremsmile:

*) Låt mig ta ett extremt exempel: Paranoia och dess kloner. Visst kan (och bör!) man skratta åt det, men i grunden handlar det ju om att spelskaparna korrekt identifierat att spelet uppmuntrar till hög karaktärsomsättning och vidtagit specifika steg för att avhjälpa detta...
 

MLT

Veteran
Joined
14 Jan 2009
Messages
25
Location
GBG
Det är ett personligt val antar jag. Det finns ju stas, i vilken en person inte åldras. Skulle du vilja ha flera karaktärer redo kan du ju alltid skapa ett scenario där dom ligger i stas och ”tina” upp en ny när det är relevant :gremtongue:

I övrigt har vi gjort som så att även om det är lätt att bli skadad så finns det sätt att läka relativt snabbt (och återställa lemmar) om rätt teknologi finns tillgänglig.
 
Top