Nekromanti NYHET: Info om Iron Kingdoms RPG

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
På rollspelssajten EN World har en medlem som kallar sig Nork hittat information om det kommande rollspelet Iron Kingdoms RPG från Privateer Press.

Mer info om Iron Kingdoms här.

Iron Kingdoms har funnit som kampanjvärld till d20-systemet, med regelböcker, monsterböcker och böcker om världen, vilka har karaktäriserats av fantatstiska illustrationer, målande och fantasieggande text och medelmåttiga regler.

Denna gång gör Privateer Press sitt eget system, som säkert kommer att dra stora växlar på att man kan/ska använda deras figurer när man spelar.

Alltnog, detta är för mig ett av de mest intressanta spelen som släpps detta år.

/Magnus
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
The life spiral system used in their wargame (which they suggest inspires the RPG mechanics), is that you have a grid of 6 columns. When you take damage, the attacker rolls a d6 to select the column (unless the attacker has a special rule that lets them pick the column of their choice). You then mark off damage boxes in the column equal to the damage done, with overflow going to the next column in sequence (i.e. if you are hit on column 5 and fill all the boxes, the damage spills over to column 6 and then back to column 1).

The reason location matters is that 2 columns are mind, 2 columns are body, and 2 columns are spirit. When all you boxes in a system are filled in, you have penalties. Losing a mind column means you roll 1d6 less on your attack rolls, losing your body means you roll 1d6 less on your damage rolls, and losing your spirit means you can't spend resources to boost your rolls. When at least one box in the column is healed up you lose the penalty.
Låter som det jobbigaste skadesystemet någonsin.
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jag tror inte att det är lika jobbig som Eon skadesystem. Som jag har förstådd att dom kommer använder system som basera på Warmachine och Hordes regler.
 

Andreas

Veteran
Joined
18 Jan 2010
Messages
24
Location
Ösmo
Det låter på pricken likt skadesystemet de använder sig av i deras figurspel Hordes vilket jag alltid tyckt har fungerat bra. Ser helt klart krångligare ut i text än vad det är i praktiken. :gremsmile: Sen om det skulle fungera bra i rollspelssammanhang törs jag inte sia om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Stolp said:
Det låter på pricken likt skadesystemet de använder sig av i deras figurspel Hordes vilket jag alltid tyckt har fungerat bra. Ser helt klart krångligare ut i text än vad det är i praktiken. :gremsmile: Sen om det skulle fungera bra i rollspelssammanhang törs jag inte sia om.
Typ samma som i Warmachine också. Det är inte krångligt alls...
 
Top