Nekromanti [Nyhet] Galago planerar bok om svensk rollspelshistoria

Daniel K

Veteran
Joined
25 Nov 2014
Messages
3
Galago publicerade i nr 1 2014 artikeln Den onda hobbyn av Björn Westerlund, med illustrationer av Lars Krantz, och fick mersmak. Nu vill de gärna ge ut en välillustrerad, välinformerad och relativt lättillgänglig bok med positiv ton om den svenska rollspelshistorien. Mer coffee table än doktorsavhandling, så att säga. Uppdraget har gått till min fru, Anna-Karin Linder Krauklis, och mig. Utgivningsdatum: gärna nästa år, om det går, men vi är ganska färska småbarnsföräldrar, så vi får se hur det går med det.

Som gammal gamer så inser jag att det här är en enorm uppgift, på alla plan, och att vi sannolikt kommer missa mer än vi får med. Rollspel är ju också en deltagarsport. Därav denna post: dels info om vad som är på gång, dels ett upprop om tips och hjälp! (Så hoppas att den hamnar på rätt ställe i forumet, flytta annars gärna.) Bäst att göra rätt innan vi ens kommer igång. Frågor:

Vilka bör vi prata med?
Vad bör vi skriva om?

Vilka är vi? Jag (Daniel) är bland annat skyldig till Gekko i Sinkadus #6, diverse lajv, den inte odelat älskade artikeln Rollspelsdöden i Signaler från Sverok, samt Fenix-rollspelet Leviatan. Började rollspela -85 efter att ha sett reklam om Drakar och demoner i slutet av Ensamma Vargen 2: Eld över vattnet. Så redan där ett snedsteg, började i mitt oförstånd med andra delen.
Anna-Karin är nästa generations rollspelare, jobbar med pedagogiska rollspel på Sverok, välrenomerad lajvarrangör och tvskribent på tvdags.se
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Oj vilket fantastiskt uppdrag. Och svårt. Jag tänker att ni kan ha en hel del att hämta här på forumet bara genom att skapa trådar med frågor som är lite mer specifika än de två du ställer.

Vill ni prata med folk som har gett ut egna spel? Folk som bara spelar? Folk som spelar indie/friform eller mer "klassiskt" tärningsrullande? VIll ni prata med färskingar i hobbyn eller gamla rävar? Alla hittar ni nog här så bestäm er var ni vill börja.

Vad ni bör skriva om? Jag för min del skulle tycka det var jättespännande att få läsa om kontorverser runt spelhobbyn, hur SVEROK växte fram, några personer som har betytt mycket för hobbyn (personporträtt), lite om svenska spel vs invandrade spel, hur de har sett ut och vilken spridning de har fått och också om hur hobbyn fångar upp och fängslar både tjejer och killar och alla möjliga sortes löst folk.

Men som sagt, mitt tips är att skapa lite mer trådar med specifika frågor, jag ska faktiskt till och med höra om vi kan skapa ett underforum just för det här projektet så att trådarna inte faller bort totalt i flödet.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Galindra har i Rollspelsforumet en tråd om ett skolarbete hon gör om rollspel. Prata lite med henne om att ta del av resultaten hon får fram. Det kan vara intressant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag tänker att om man vill berätta svensk rollspelshistoria så behövs röster från gamla Äventyrsspel. Även kanske Titan Games? I dunno.

Här finns lite info samlat. Det är inte så omfattande ännu, och mycket är enskilda spel. Det finns en osorterad infodump där vi har lösryckta saker vi tänkt ta tag i nån gång.

Jag tänker väl att det lite förenklat skulle kunna bli typ D&D - Drakar och Demoner/Mutant - Kult/Chronopia/Mutant Chronicles - Eon/Neotech - M:UA/DoD6 - Print on Demandrevolutionen.

Om jag skulle göra en översiktlig rollspelshistoria skulle jag nog använda den indelningen, iaf. Storhetstid, fallet (och olika orsaker då, inte bara skylla på Kult som vanligt), vad vi sysselsatte oss med medan vi väntade på nytt, och så nutiden.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, precis, ni bör ju börja från början, helt enkelt! Äventyrsspel, Fredrik Malmberg, därefter följa förgreningarna år för år med djupdyk vid varje milsten. Tycker förövrigt som krank att man nog kan dela in det i olika epoker: Början, Gulderan, Andra andningen, Nya vågen – eller dylikt. Utifrån en sådan tanke tror jag att man snart kan börja sätta ihop ett skelett som kan byggas på med de väsentliga delarna.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Liksom med valet vore det intressant att följa strömmarna av spelare som en röd tråd genom berättelsen. Varför uppstod en guldålder, ur ett "kulturhistoriskt" perspektiv? Var det så att folk lämnade brädspelen för rollspel och sedan gick vidare till datorspel? Osv.

Medhåll på epokerna. Jag började också min bana med soloäventyr (aka "bokspel", "choose your own adventure"). Tycker det vore intressant att ha med då det var en inkörsport.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Fanzinet Runan har skrivit en väldigt genomarbetad artikelserie i fyra delar om den svenska rollspelshistorien. Den har några år på nacken, senaste delen (och senaste numret av Runan, verkar det som) kom ut mars 2007. Men för att få en inblick i guldåldern på 80-talet, "rollspelsdöden" på 90-talet och vågen med friform m.m. som kom senare är det en riktig guldgruva.

Del 1, Runan #37
Del 2, Runan #38
Del 3, Runan #39
Del 4, Runan #40

PS. Vad kul att ni kör ett sånt här projekt! Det blir ett givet köp när boken kommer ut.
PPS. Skaparen av gekko? Respekt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
att bro på Runan: jag vill läsa om NanurGate på sista StockCon

Andra spännande grejer:
NeoGames uppgång och fall
Hemma Hos Krister Sundelin
långläsingsintervju med Åsa Roos (tänk filter)
ASF - Den korta, men lyckliga historien om Den vita logen, rollspelschampot och friformstärningarna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Jocke;n53340 said:
att bro på Runan: jag vill läsa om NanurGate på sista StockCon

Andra spännande grejer:
NeoGames uppgång och fall
Hemma Hos Krister Sundelin
långläsingsintervju med Åsa Roos (tänk filter)
ASF - Den korta, men lyckliga historien om Den vita logen, rollspelschampot och friformstärningarna.
Vad är NanurGate?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
God45;n53341 said:
Vad är NanurGate?
I korthet så så gick konventsgenrealen runt och ryckte bort en sida i konventstindingen nanuR, Redaktionen kastades sedan ut från konventet. nanuR var sådär elak som det ansågs kul att vara på det sena 90-tidiga-00-talet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,123
Location
Göteborg
Tja, på rak arm kommer jag att tänka på GothCons funktion som trendsättare och SVEROKs grundande som viktiga händelser i rollspelssveriges historia.

Fast jag är förstås partisk i båda dessa fall. ;)
 

Daniel K

Veteran
Joined
25 Nov 2014
Messages
3
Ja, det är ett väldigt svårt uppdrag, på gott och ont... Tack för alla tips, hittills! Ska nagelfara dem. Och ber om ursäkt för att jag är långsam på att svara. Svårt att komma ifrån ibland, med en sexmånaders bebis.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Cool bok, kommer garanterat köpa!
För de första 10 åren; snacka med folk som Nisse Gullikson, Fredrik Malmberg, Anders Blixt, Anders Gillbring, Mikael Börjesson, Erik Granström och undertecknad (Tomas Arfert)... sen med Eon-gänget, och sen är vi inne på 2000-talet, med sin rollspels-renässans (det blev ingen död, he he). De flesta finns här.
 

Daniel K

Veteran
Joined
25 Nov 2014
Messages
3
Arfert;n54124 said:
och sen är vi inne på 2000-talet, med sin rollspels-renässans (det blev ingen död, he he).
Tur är väl det. :) Min provikativa artikel siktade egentligen in sig på att de kommersiella svenska rollspelen gick ned mycket kraftigt under 5-6 år strax före det uppsvinget som fortfarande är på gång. Syntes väldigt tydligt på display-ytan i den butik jag jobbar i till vardags. Från att ha täckt en hel våning tvingades bordsrollspelen ihop till ett litet hörn.

Hur som haver så verkar vi ha liknande tankar som flera av er med olika eror, kontroverser, Sverok m m. Mer specifika underforum kanske kan vara en idé när vi kommer igång på allvar, en bit in på det nya året.

NB: det kommer kanske inte gå att vara så detaljerad som en skulle önska, det här blir inte nödvändigtvis det kompletta, definitiva verket. Det minsta målet är att göra ett svep med visst djup, och (helst) inte missa något stort och viktigt. Därutöver får vi se. Boken är tänkt att även kunna vara intressant för folk som inte hållit på sedan åttiotalet, och kanske även nyfikna som är helt oinvigda. Måste bara bena ut disposition och innehåll med redaktören först.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,667
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Galago postade nyligen detta på FB: https://www.facebook.com/Galagoforl...796285.16951.115702118491956/891396160922544/

Det ser onekligen riktigt lovande ut!

Daniel K;n52881 said:
Vad bör vi skriva om?
Jag tycker ni bör ta med Västerås stifts utgivning av konfirmandrollspel, det är ju ett rätt udda inslag i den svenska rollspelsfloran.

Bokens fokus kommer väl att ligga på 80- och 90-talen antar jag, men jag tycker att ni också bör visa att hobbyn levt vidare. Ta gärna upp den explosion av indiepublicerade spel som vi ser idag och de olika inriktningar som finns - allt från traditionella spel (ala Drakar och Eon...) till friform, story games och OSR.

Naturligtvis bör ni inte bara titta på utgivna böcker och de förlag som publicerat dem utan också på hobbyn som social miljö och rörelse - spelarna vilka var och är dom, föreningarna, konventen, fanzinen, forumen. Men det har ni säkert redan tänkt på.

Och lägg inte allt krut på kontroverserna. Naturligtvis är Allan Rubin och Didi Örnstedt roliga men mer än ett kapitel om moralpanik och satanistiska våldsspel behövs nog inte.
 
Top