Nekromanti NYHET: FFG testar mer POD för WFRP

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Efter att jag levererat en förkortningsbonanza i titeln får jag väl utveckla det hela något.

Fantasy Flight Games, som gör bland annat Warhammar Fantasy Roleplay och Warhammer 40k Roleplay, har gjort försök med att ta fram kort till sina olika spel, kort som trycks enligt principen Print On Demand.

Den senaste som jag kollat på var Faiths of Sigmar, för WFRP. Helt okej, något dyrt per kort men ett intressant sätt att hantera produkter som potentiellt sätt har lite publik.

Nästa sådan produkt för WFRP är Dreadfleet Captains, en så kallade "tie in" till spelet Dreadfleet från Games Workshop.

Klicka här för att läsa mer om Dreadfleet Captains.

Föga överraskande har det på sina håll hävdats att detta är den sista spiken i kistan för WFRP, och en krasst kommersiell bluffprodukt, men om man ser tillbaks på WFRP:s historia hittar man flera sådana typer av "tie ins", oftast med GW:s romaner men också deras brädspel och förstås deras figurspel.

Så intet nytt under solen.

Faiths of Sigmar hamnade i SF Bokhandelns sortiment, så jag misstänker att Dreadfleet Captains likaså sätter kursen dit i sinom tid.

/Magnus
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Ja, jag behöver verkligen inte betala pengar för att kortspelifiera mitt rollspelande.

Men du har rätt i att detta antagligen inte är undergången för WFRP.
 

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Det känns på något sätt som att de helt missat vad rollspelare är ute efter. Nu vet jag i och för sig inte hur det gått för Wizards satsning med boosters till Dungeons & Dragons men jag kan aldrig tänka mig att det här kan sluta väl.

Systemet i WFRP 3ed är bra i grunden (även om det fokuserar lite väl mycket på strid och mekaniska snarare än narrativa för- och nackdelar) men att sälja svindyra triviala kortpaket känns som ett riktigt bottennapp.
 
Top