Nekromanti NYHET: FFG släpper The Enemy Within till WFRP 3

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Idag släppte Fantasy Flight Games nyheten att de ska ge ut en kampanj som heter The Enemy Within. Den är skriven av Graeme Davis och Dave Allen, och släpps någon gång under 2012.

Läs mer här.

Det verkar inte vara fråga om samma kampanj som den klassiska The Enemy Within, utan en "cover" eller ett "omtag" på de teman som fanns i de ursprungliga äventyren.

För de som inte vet det är The Enemy Within världens näst bästa rollspelskampanj någonsin, efter Masks of Nyarlathotep.

/Magnus
 

pjuppe

Veteran
Joined
11 Jun 2008
Messages
188
Oo, låter spännande. Däremot kan jag inte låta bli att undra vad som kommer att göra mest väsen ifrån sig. De som lockas av titeln eller den oundvikliga nerdrage av folk som kommer att påstå att originalet är mycket bättre.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
pjuppe said:
Oo, låter spännande. Däremot kan jag inte låta bli att undra vad som kommer att göra mest väsen ifrån sig. De som lockas av titeln eller den oundvikliga nerdrage av folk som kommer att påstå att originalet är mycket bättre.
Om jag får gissa, vilket jag ju får, så säger jag NERDRAGE!

:gremgrin:

/M
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Magnus Seter said:
Det verkar inte vara fråga om samma kampanj som den klassiska The Enemy Within, utan en "cover" eller ett "omtag" på de teman som fanns i de ursprungliga äventyren.
Det är nästan så jag får lust att ta på mig en hatt med texten ”självutnämnd expert” och påstå att det vi ser är en trend: Wizards gjorde en ny red box, White Wolf har gjort Vampire: the Masquerade, etc.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
DeBracy said:
Magnus Seter said:
Det verkar inte vara fråga om samma kampanj som den klassiska The Enemy Within, utan en "cover" eller ett "omtag" på de teman som fanns i de ursprungliga äventyren.
Det är nästan så jag får lust att ta på mig en hatt med texten ”självutnämnd expert” och påstå att det vi ser är en trend: Wizards gjorde en ny red box, White Wolf har gjort Vampire: the Masquerade, etc.
Jag skulle gjort Fantasy! till en box om jag haft stålarna...
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Återsläpp av gamla äventyr är ju en växande trend. Hoppas alla hakar på!

(men jag är upprörd över specifikt detta)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Magnus Seter said:
För de som inte vet det är The Enemy Within världens näst bästa rollspelskampanj någonsin, efter Masks of Nyarlathotep.
Har inte haft möjlighet att kolla igenom Mask of Nyarlathotep, men är verkligen The Enemy Within så bra? Jag har iofs aldrig sett kampanjen gå live utan bara läst igenom den, men jag tycker den kan kännas ganska spretig och att den röda tråden på många ställen är ganska tunn. Möjligtvis är det något av det bästa som släppts på engelska men jämför man med samtida Konfluxkampanjen (Svavelvinter släpptes ju året efter The Enemy Within) så är konfliktytorna i det äventyret både öppnare och mer inspirerande.

Är det någon som håller med eller är det bara nostalgin som spelar mig ett spratt? :)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Grand Davis skriver på sin blogg (http://graemedavis.wordpress.com/2012/03/01/the-enemy-within-again/) om det hela. Det är trevlig att se att FFG gör TEW igen, men jag är tveksam. Trean är inte min kopp te och det är ändå inte en reprint eller en uppdatering, utan något med samma teman som orginalet (Om ingen sänker en båt blir jag besviken). För att vara rättvis så är orginalet rätt så ojämnt, första och andra boken är underbara, trean börjar behöva lite lim och fyran och femman kan vi väl försöka glömma bort?


Storuggla, skrivet på forntida ting
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Storuggla said:
Grand Davis skriver på sin blogg (http://graemedavis.wordpress.com/2012/03/01/the-enemy-within-again/) om det hela. Det är trevlig att se att FFG gör TEW igen, men jag är tveksam. Trean är inte min kopp te och det är ändå inte en reprint eller en uppdatering, utan något med samma teman som orginalet (Om ingen sänker en båt blir jag besviken). För att vara rättvis så är orginalet rätt så ojämnt, första och andra boken är underbara, trean börjar behöva lite lim och fyran och femman kan vi väl försöka glömma bort?


Storuggla, skrivet på forntida ting
Håller helt med om omdömet om originalkampanjen, men när jag läser bloggen du länkar till blir jag hoppfull – jag tycker det låter lovande att äventyren är gjorda så att man kan köra dem med vilken version man vill. Kanske kan man även köra dem med Måns Daemon.

Funderar

Christian
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
ninepointone said:
Är det någon som håller med eller är det bara nostalgin som spelar mig ett spratt? :)
Har ingen aning, har bara spelat den första delen av Svavelvinter, och det var ju bra och så, men inget som lyfter den över Shadows over Bögenhafen, Death on The Reik och Power Behind the Throne, för mig alltså.

Men visst var TEW spretig som fan. Jag brukar säga att den "mytiska TEW" som är så bra i allt och allting är en annan kampanj än den "riktiga TEW".

Mytiska TEW = man minns allt det som var bra, oftast The Enemy Within, Mistaken Identity, Shadows over Bögenhafen, Death on the Reik och Power Behind the Throne.

Riktiga TEW = allt som faktiskt ingick i kampanjen, alltså ovanstående plus Something Rotten in Kislev och Empire in Flames, där SRIK var helt menlös ur ett kampanjperspektiv, och EiF var på en helt annan "skala" än de första äventyren.

/Magnus
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker att Shadows over Bögenhafen och Svavelvinter är jämnstarka och respektive kampanjs starkaste delar, sedan blir det räls av alltihop i båda kampanjerna tycker jag, även om Oraklets fyra ögon och Death on the Reik båda är starka och respektive series näst bästa delar (slutsats: båda kampanjerna går utför redan efter första delen, och rasar ordentligt allt eftersom).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är lätt att nostalgin spelar spratt ja... Jag spelade Svavelvinter för första gången för tre år sen, och den var ok. Men så där oerhört bra... nja. Det finns många äventyr på "främmande språk" och till olika spel som är lika bra eller bättre.

Hur de andra äventyren i serien är vet jag inte, har bara spelat just Svavelvinter.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Har du några exempel på äventyr du tycker är bättre? Jag är alltid på jakt efter bra moduler.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja det finns ju många moduler som är "mästerverk" på sitt sätt... som orienexpressen och Green and pleasant land till CoC, den legendariska Thieves World-boxen, Griffin Island och River of Cradles till RQ, 100 Bushels of Rye till Harn. och sen en saker som du redan har. Men jag gillar bäst moduler som ger mig mycket frihet.. Ska leta i hyllan efter fler exempel, jag fick precis hjärnsläpp.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Magnus Seter said:
Har ingen aning, har bara spelat den första delen av Svavelvinter, och det var ju bra och så, men inget som lyfter den över Shadows over Bögenhafen, Death on The Reik och Power Behind the Throne, för mig alltså.

Men visst var TEW spretig som fan. Jag brukar säga att den "mytiska TEW" som är så bra i allt och allting är en annan kampanj än den "riktiga TEW".

Mytiska TEW = man minns allt det som var bra, oftast The Enemy Within, Mistaken Identity, Shadows over Bögenhafen, Death on the Reik och Power Behind the Throne.

Riktiga TEW = allt som faktiskt ingick i kampanjen, alltså ovanstående plus Something Rotten in Kislev och Empire in Flames, där SRIK var helt menlös ur ett kampanjperspektiv, och EiF var på en helt annan "skala" än de första äventyren.

/Magnus
Det jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg är att man givetvis måste se skillnad på de obearbetade originaläventyren och det sätt som man faktiskt spelade äventyren på.

Därmed kommer min jämförelse äventyren emellan lite i obalans då ett spelat äventyr nästan alltid ger ett annat intryck än ett man bara läst igenom. När vi spelade Svavelvinter så vävde jag dessutom in en del aspekter från Granströms roman vilket lyfte äventyret ytterligare. Om vi istället valt att spela 100% efter originalet så kanske det inte hade lyft på samma sätt.

Vill gärna också tillägga att jag på inget sätt tycker TEW verkar vara ett dåligt äventyr. Tvärtom har jag i omgångar skissat på att konvertera det till Mutant UA.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Eksem said:
Har du några exempel på äventyr du tycker är bättre? Jag är alltid på jakt efter bra moduler.
Som jag nämnde i förra posten. Mutant UA är en riktigt bra kampanj. Den har jag faktiskt inte heller spelat (än) utan bara läst igenom. Däremot så har jag läst några välskrivna krönikor från den kampanjen vilket höjer intrycket rätt mycket.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Magnus Seter said:
Har ingen aning, har bara spelat den första delen av Svavelvinter, och det var ju bra och så, men inget som lyfter den över Shadows over Bögenhafen, Death on The Reik och Power Behind the Throne, för mig alltså.
I sammanhanget är Svavelvinter närmast att jämföras med Mistaken Identity. :gremsmile: Det går alltså inte att bara se på den biten för att kunna göra en rättvis jämförelse.

Sedan kan ju smaken vara helt olika ändå, men Svavelvinter är en ganska liten del av kampanjen. Rent tematiskt och så. Men där Enemy Within trillar isär mot slutet blir ju Trakorien-sviten bara bättre och bättre och leder till ett intensivt klimax. Så på den punkten har vi en klar vinnare. :gremsmile:

Men det är två riktigt bra kampanjer. Tillsammans med Undergångens Arvtagare de bästa jag har läst/spelat.
 
Top