Nekromanti [Nyhet] Fantasy Flight lägger ner WFRP

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Inget nytt har getts ut till WFRPv3 på länge. Utlovade satsningar har aldrig materialiserats, och nu verkar det som att FFG har bestämt att WFRPv3 är klart för dem. Det finns en massa tecken på att så är fallet.
  • FFG:s licenser för Warhammer och WH40k går ut snart, och måste då omförhandlas.
  • Games Workshop förlorar pengar och börsvärde. Rykten går att de därför kan höja priset på sina licenser, en kostnad som inte WFRP kan bära för FFG.
  • Av de rollspel som FFG ger ut satsar de mest på Star Wars.
  • Av Warhammer-licenserna har WH40k gett bäst utdelning.
  • Jay Little, rollspelschefen på FFG, ska tydligen arbeta med Mutant Chronicles. Vilket ställer hans position på FFG i tvivel.
Och till sist, ett fan har mejlat FFG:s kundservice och frågat om de har nått mer på gång för WFRP. Svaret blev förvånande inte "vi har saker planerade" utan tvärtom ... "vi har ingenting planerat för WFRP".

Så nu verkar det vara slut för den här gången.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Trist, men inte helt oväntat. WFRP3 kändes som ett experiment som inte riktigt gick hem. Själv tappade jag intresset efter att ha köpt och spelat en del i den första vevan moduler. För mycket pill!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Jag har blivit "omvänd" ... eller i alla fall "rekryterad" till WFRPv3-regler. Så vi kör på och moddar en massa för att förenkla. Så jag har accepterat reglerna, även om jag fortfarande gillar WFRPv1/v2-reglerna bättre, för att jag är så traditionell.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Magnus Seter;n1031 said:
Jag har blivit "omvänd" ... eller i alla fall "rekryterad" till WFRPv3-regler. Så vi kör på och moddar en massa för att förenkla. Så jag har accepterat reglerna, även om jag fortfarande gillar WFRPv1/v2-reglerna bättre, för att jag är så traditionell.
Vad tycker du om äventyren och kampanjerna som publicerats, håller de måttet?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
NilsK;n1048 said:
Vad tycker du om äventyren och kampanjerna som publicerats, håller de måttet?
Jag har inte läst dem, eftersom jag inte varit SL för WFRPv3, det är en annan SL och jag har därför hållit mig borta.

/Magnus
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det var inget roligt spel att spela (dvs systemet bidrog bara negativt till min upplevelse, även om spelmöten i sig kunde vara väldigt roliga), så jag kommer att gråta exakt ingenting alls över det här.

Nitpick: Tekniskt sett så förlorar inte GW pengar, de bara tjänar mindre än de gjort tidigare, trots att de slimmat sin organisation och höjt priserna på modeller. Oavsett så är de inte där de vill vara ekonomiskt, vilket i det här fallet antagligen har samma potentiella inverkan på licenspriser.
Magnus Seter said:
Ah, okej, bra med en komplettering av läget. Tack tack!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Hmm...inte helt oväntat med tanke på tystnaden, precis som du säger.

Däremot tror jag att det finns en plats för Warhammer Fantasy som rollspel. Kanske behöver det återuppfinna sig självt igen, ungefär som The One Ring har gjort med Middle Earth. WF skulle må bra av ett tydligt fokus och en uppgift för spelarna. Sen växa och expandera både världen och möjligheterna för rollpersonerna. Det är en tanke.

Ska bli kul att se var licensen hamnar. Jag vågar säga Modiphius.
Magnus Seter said:
Hmmm, Chris Birch ... ja, jo, kanske det!
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Undrar om inte Modiphius är för små för att rodda en så tung licens samtidigt som de ska utveckla två andra linjer med en tvåhundra moduler till varje. Jag gissar på malpåse något år!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tyckte 1an och 2an hade en schysstare känsla... det var nåt med trean jag inte gillade, oklart vad.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ok. Har mest spelat den första utgåvan. Trean verkade konstig och framförallt full av specialtärningar. Antar att det finns gott om människor som kommer att sakna det. Oavsett vad så har jag svårt att tänka mig att en så pass stark IP ska försvinna helt från rollspelsmarknaden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Som jag minns det från 1:a utgåvan så lades det ner, togs upp igen, och grundboken och kampanjen gavs ut i nytryck upprepade gånger. Gissar på att WFRP 2:nd edition kommer att råka ut för det samma. Någon annan tar över, putsar lite på böckerna som redan getts ut och ger ut dem igen ett par gånger.

Allternativt gör de något i samma stil som 40K-spelet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Jag gissar att nästa utgåva, om det nu blir någon, i praktiken kommer att bli v2.5. Gissningsvis kommer de göra nåt i stil med det som WotC verkar vara på väg att göra med D&D Next, efter att de gick en smula på pumpen med D&D4. Back to basics.
Storuggla said:
Det här luktar som en rimlig teori som jag är villig att nicka medhållande åt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Allt grafiskt från version ett och alla regler från version två, tack! Kanske lite extra flexibilitet gällande vilka spells magiker har, men i övrigt såg det väl som bra ut vad jag minns.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Organ;n1153 said:
Jag gissar att nästa utgåva, om det nu blir någon, i praktiken kommer att bli v2.5. Gissningsvis kommer de göra nåt i stil med det som WotC verkar vara på väg att göra med D&D Next, efter att de gick en smula på pumpen med D&D4. Back to basics.
Ja, det går att göra en Warhammer Classic Edition (kanske inte just det namnet), med det mesta och bästa ur de olika editionerna. Det finns en del grepp i 3an som jag gillade, men jag sålde faktiskt av alla mina insamlade boxar som julklapp till någon Tradera-köpare.

Godspeed Warhammer!
Magnus Seter said:
Ja, det finns ju mekanismer i WFRPv3 som är kul och intressanta, så det borde gå att plocka mycket ur det.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Tvåan var ju bäst men den var ganska tung att spelleda tyckte jag. Framförallt att komma ihåg alla talents (eller vad det hette) för alla SLPs. De slimmade ner det i trean på ett ganska trevligt sätt (även om det blev en massa annat att hålla koll på).
Magnus Seter said:
Det jag saknar i trean är career-systemet. Som det funkade i WFRPv1/v2 tycker jag det var roligast och tydligast. Där tappade de en hel del goodwill från fandom geom att ändra det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Inte helt oväntat, de har lagt mest krut på femtioelva olika sorters 40K och sedan med Star Wars. Gillade aldrig tredje utgåvan trots att jag ville det, för mycket fippel och plippel och inte min kopp te alls. Synd att det försvinner igen dock, oddsen att ett företag som är penningstarkt nog att ha råd med licensen är villiga att utsätta sig för risken för Altdorfer Nerd Rage är nog rätt små. Jag har mina böcker från andra utgåvan, vilken jag gillar om man bara blundar lite i settingen och Zweihänder - WFRP-klonen är ju relativt nära fullbordande (host host).


Storuggla, rutan växer häxkonst
Magnus Seter said:
Zweihänder har tyvärr hamnat i "feature creep"-läget. Fan, jag är så sugen på att det ska bli klart!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
NilsK;n1048 said:
Vad tycker du om äventyren och kampanjerna som publicerats, håller de måttet?
Magnus Seter;n1050 said:
Jag har inte läst dem, eftersom jag inte varit SL för WFRPv3, det är en annan SL och jag har därför hållit mig borta.

/Magnus
Gratulerar!

Det förklarar din positiva inställning.

Jag begick misstaget köpa några v3-moduler.

De är under all kritik. Jag orkar inte ens gå in på detaljer om hur kassa de är. Skrev om saken (om inte på Strike to Stun så på rpg.net) om ni vill ha detaljer.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
NilsK;n1027 said:
Trist, men inte helt oväntat. WFRP3 kändes som ett experiment som inte riktigt gick hem. Själv tappade jag intresset efter att ha köpt och spelat en del i den första vevan moduler. För mycket pill!
Mnja, jag vet inte.

Deras Star Wars-lir, Edge of the Empire, använder väl essentiellt samma regelkärna. Så den borde ju rimligtvis blivit tillräckligt uppskattad i WFRP för att FFG skulle använda den igen på nästa mega-licens. Eller tänker jag fel?
 

pjuppe

Veteran
Joined
11 Jun 2008
Messages
188
Jag var ett rätt stort fan till en början, men ju mer jag spelar desto pilligare tycker jag att det är. Jag gillar Stance-mätaren och hur den agerar med korten, men efter ett tag så har jag verkligen lesnat på kortgrejen. Samma sak med symboltärningarna. De var länge en väldigt bra feature men till slut blev det liksom bara rutin och varje chaos-stjärna räknades som en bane istället för att betyda någonting tufft.
Sen trycker jag att det är lite trist att man behöver ha fyra eller mer i ett attribut för att känna sig hyfsat kompetent, fast det kanske bara är ett resultat av min tärningstur.

Jag vet egentligen inte riktigt vad jag ska tycka. Jag gillar verkligen världen, men så här i efterhand är jag inte speciellt begeistrad i något av regelsystemen (jag har visserligen inte testat 1ed men den är väl rätt lik 2ed om jag har förstått saken rätt).
 
Top