Nekromanti NYHET: Försäljningssiffror från USA för hela hobbyn

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Av och till släpper webbplatsen ICv2 olika försäljningssiffror för brädspel, rollspel, serier och en massa annat. I förra veckan släpptes de senaste siffrorna, och det finns mycket intressant att tänka på, särskilt när man ser topplistan för rollspel.

I topp för rollspelen hittar vi inte helt förvånande Pathfinder, sedan kommer Star Wars, Fate Core System och på fjärde plats Dungeons&Dragons. Femma är Iron Kingdoms. Det krävs inte många tusen ex sålda för att hamna på plats 3 till 5. Om man ser listan ur ett historiskt perspektiv så innebär detta troligen att Pathfinder säljer mycket, Star Wars ganska mycket, Fate Core System ganska bra, D&D typ ingenting och Iron Kingdoms lite bättre än alla andra.

Förutom detta kan man se att Paizo och Fantasy Flight Games är de som dominerar över flera kategorier. WotC är starka på samlarspel, Games Workshop i figurspel, och i brädspelen är det mer blandat.

Du hittar de olika listorna här:

Rollspel: http://www.icv2.com/articles/news/28124.html

Brädspel: http://www.icv2.com/articles/news/28123.html

Figurspel: http://www.icv2.com/articles/news/28125.html

Kort- och tärningsspel: http://www.icv2.com/articles/news/28122.html

Samlarspel: http://www.icv2.com/articles/news/28121.html
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
Nu finns det visserligen ingen ny version av D&D på marknaden och har inte funnits på länge, men jag är fortfarande förvånad över att Fate säljer mer. Men jag antar att det säger mer om storleken på marknaden än om Fates framgångar, tyvärr.

/tobias
Magnus Seter said:
Ja, det är så jag tolkar dessa uppgifter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Wizards måste ha tappat grymt mycket. Och alla väntar på nästa version, såklart. De vet ju att den kommer, man vill inte investera i ett dött system som fyran.
Magnus Seter said:
Det jag skulle vilja veta är hur deras PDF-försäljning går.
Arfert said:
Jag med. Planerar ju släppa PDFer på engelska.
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Är lite förvånad över Fate och Iron Kingdom låg så högt. Vet inte ens säkert vad Iron Kingdom är. En D&D-klon? D&D4 var nog ett större misstag än vad vi trodde. Får se om D&D5 kan vinna tillbaka spelare från PF.

Gissar att steget mellan ettan och tvåan i figurspelslistan är enorm. Men vart är fantasy-warhammer? Jag trodde det var det stora spelet.

MLP-samlarkortspel? WTF? Nån som testat? Känns som det här är bronisarnas fel.
Hunk said:
Jag har från en GW-anställd fått förklarat för mig att 40K är överlägset mycket större än Warhammer Fantasy på den amerikanska marknaden (och också större på den svenska), medan de är hyfsat jämnstora i Storbritannien och i övriga Västeuropa.
Anarchclown said:
Notera också att Warmachine och Hordes är samma spel fast med olika fraktioner man kan spela.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tja, alltså kollar man t.ex. rpg.net så framstår Fate som ett av de populärare systemen. En stor del av forumstrådarna rör just Fate. Och så hade ju Fate Core en enormt lyckad kickstarter som gav en hel del uppmärksamhet. Sedan är det ju dock så klart svårt att veta hur väl dylikt kan översättas i försäljningssiffror. Jag trodde nog att D&D hade en stor "osynlig" spelarbas som köpte deras material oberoende av hur det gått med fjärde utgåvan, men det verkar som att Pathfinder verkligen har snott en stor del av D&D:s spelarbas. Så jag är inte helt förvånad över att Fate Core ligger på topp 5 men möjligen över att D&D ligger under. Skulle dock vara väldigt intressant att få några absoluta tal när det gäller försäljningssiffrorna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Johan;n7430 said:
Men vart är fantasy-warhammer? Jag trodde det var det stora spelet.
Så var det när vi var unga. ;)

Men om man, som jag, följer en bunt YouTube-kanaler som handlar om figurmålning, märker man att det folk målar till 90% är 40k.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Johan;n7430 said:
Är lite förvånad över Fate och Iron Kingdom låg så högt. Vet inte ens säkert vad Iron Kingdom är. En D&D-klon? D&D4 var nog ett större misstag än vad vi trodde. Får se om D&D5 kan vinna tillbaka spelare från PF.

Gissar att steget mellan ettan och tvåan i figurspelslistan är enorm. Men vart är fantasy-warhammer? Jag trodde det var det stora spelet.
Den främsta anledningen till att D&D inte är högre upp, och att WFRP och WH40kRP inte ens är med på listan är att det i stort sett inte släppts mer än kanske en handfull produkter över året, utslaget på alla de tre produktlinjerna. WFRP har inte haft nått nytt på över ett år, WH40kRP har bromsat utgivningstakten (och jag tror att folk har tröttnat på att köpa samma spel i olika tappningar om och om igen). D&D har släppt ett litet antal D&D Next-grejer, och lite minnesprylar men det var ett tag sen det också.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
kloptok;n7431 said:
Skulle dock vara väldigt intressant att få några absoluta tal när det gäller försäljningssiffrorna.
Den enda "riktiga" siffran jag har hört är att 5 000 sålda räcker för en plats bland de fem. Det var nån soom oväntat hamnade på listan, och som berättade hur mycket de sålt, men jag minns tyvärr inte vem det var.

/Magnus
Storuggla said:
Leif GW Persson.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag är lite förvånad av att brädspelstoppen är så fylld av gamla spel, spel som i vissa fall funnits i ett decennium. Man tycker att marknaden borde mättas.
Johan said:
Settlers är vår tids Monopol. (ok, Monopol är kanske vår tids Monopol, när det börjar komma ut Settlers med Star wars-tema så kanske)
Ymir said:
Brädspels största marknad är förmodligen barnfamiljer och dylikt. Då barn för en cyklisk existens och inte förmår uppdatera sitt hivemind mellan generationerna känner inte nästa generation till de brädspel deras sinistra föregångare spelade, varvid en ny generation mindcontrollade föräldrar med fördel kan köpa precis samma spel till sina små ettriga monster som den förra.
Ymir said:
Also, one cannot improve upon perfection, vilket förklarar åtminstone Settlers och Carcassone. Däremot förklarar det ju absolut inte Monopol, vilket ju är ett klassiskt mysterium.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Magnus Seter;n7444 said:
Den enda "riktiga" siffran jag har hört är att 5 000 sålda räcker för en plats bland de fem. Det var nån soom oväntat hamnade på listan, och som berättade hur mycket de sålt, men jag minns tyvärr inte vem det var.

/Magnus
Jag är lite intresserad av vilka kanaler de har pratat med. Framförallt om Lulu är med eller inte och om PDF-försäljning har räknats med i siffrorna.

Men mest av allt vill jag veta hur plats 6-10 ser ut. Särskilt när Iron Kingdoms (wtf?) ligger med på top5...
Anarchclown said:
IK är ett bra spel som är rotat i samma värld och mekanik som två av de fem toppspelen i figurspelsgenren. Deras framgång är inte så förvånande alls faktiskt.
chrull said:
IK må vara hur bra som helst, jag bara ser ingen prata om det någonsin.
Anarchclown said:
I Sverige nej. Men i USA är det rätt utspritt och vi har i alla fall en tio pers här i STHLM som pratar om det en hel del även om vi inte spelat det än.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
chrull;n7532 said:
Jag är lite intresserad av vilka kanaler de har pratat med. Framförallt om Lulu är med eller inte och om PDF-försäljning har räknats med i siffrorna.

Men mest av allt vill jag veta hur plats 6-10 ser ut. Särskilt när Iron Kingdoms (wtf?) ligger med på top5...
Hobbybutiker, distributörer och tillverkare. Jag tror inte PDF räknats med, det har varit fokus på fysiska produkter tidigare listor. Förut räknades tex inte D&D Online, som ju ändå hade 50 000 medlemmar som betalade varje månad. Det föll helt bort.

Så de digitala kanalerna är nog underrepresenterade.

Och även om jag gillar Iron Kingdoms, så var min reaktion också "wtf".

/M
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Magnus Seter;n7443 said:
Den främsta anledningen till att D&D inte är högre upp, och att WFRP och WH40kRP inte ens är med på listan är att det i stort sett inte släppts mer än kanske en handfull produkter över året, utslaget på alla de tre produktlinjerna. WFRP har inte haft nått nytt på över ett år, WH40kRP har bromsat utgivningstakten (och jag tror att folk har tröttnat på att köpa samma spel i olika tappningar om och om igen). D&D har släppt ett litet antal D&D Next-grejer, och lite minnesprylar men det var ett tag sen det också. /Magnus
Trodde inte Wizards släppt typ något nytt alls till D&D det senaste året, men de har alltså släppt något. I vilket fall verkar förklaringen uppenbar: man måste släppa grejer för att få något sålt. Att de ändå hamnar så pass högt trots det är intressant. :) (Och FATE - vår tids Storyteller? ;) )
Johan said:
Bolongo said:
De har släppt en del som inte syns i listan Johan länkade - vilket tyder på att de inte ens orkar uppdatera sin sajt. :p

Det jag känner till som är nytt är bara äventyr - 2 i tryckt form och 3 enbart som pdf.
Johan said:
Äventyren är under en egen flik.
Bolongo said:
Aha. Ja, där syns de flesta.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Gurgeh;n7412 said:
Nu finns det visserligen ingen ny version av D&D på marknaden och har inte funnits på länge, men jag är fortfarande förvånad över att Fate säljer mer. Men jag antar att det säger mer om storleken på marknaden än om Fates framgångar, tyvärr.

/tobias
För det första finns en ny version av FATE på butikshyllorna sedan ett par månader tillbaka. Sånt påverkar försäljning rejält.
För det andra fanns det en länk på gamla forumet till en sajt som mätte buzzwords för rollspel. Sist jag var inne på den sajten var för något år sedan och redan då hade FATE dubbelt så många träffar som Pathfinder.
Arfert said:
Fate används ju i en jävla massa spel. På nåt sätt. Då blir det ett buzzword.
 
Top