Nekromanti NYHET: De nominerade till Origins Awards

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Origins är en spelmässa i USA som har en lång historia. Så den har varit viktig genom åren, inte minst tack vare prisutdelningen, Origin Awards.

De senaste åren har detta överskuggats av EN World egen Ennies Awards, och evenemanget är en skugga av sitt forna jag. Ändock är det av intresse att se vilka som nominerats i år.

De nominerade för Origins Awards 2012.

Det jag finner allra mest intressant är att Paizo inte har en enda nominering.

Pris i all ära, det jag tycker är roligast med dessa listor är att de blir nån slags lista över vad som är bra spel.

/Magnus
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Min gissning är att The One Ring vinner förstapriset i rollspelskategorin! Förutom nämnda avsaknad av Paizo förvånar det mig också att inget till 40K-rollspelen har nominerats.

Annars är brädspelsnomineringarna lite förvånande. Inga riktiga kioskvältare bland nominineringarna (dock var 2011 ett ganska svagt år när det gäller heta brädspelsreleaser, men t.ex. Small World: Underground tror jag har sålt väsentligt bättre än något av de nominerade spelen).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Jag vet inte jag... det känns rätt fishy att man inte ens nominerat Paizo. Liksom, typ hela hobbyn skriver under på att de är bland de vassaste vi har inom industrin. Kanske vill man differentiera sig från Ennies, eller så finns det andra drivkrafter bakom urvalet.

Tycker även att det ser märkligt ut i miniatyrkategorin. Var är GW/FW, t.ex?

Och vadå, tärningsörhängen? Kom igen...
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vitulv said:
Tycker även att det ser märkligt ut i miniatyrkategorin. Var är GW/FW, t.ex?
Jag kan ha fel, men jag tror inte at Games Workshop är med i GAMA och det kanske är därför de inte är nominerade.

Edit:
Det kanske för övrigt kan vara så att varken Paizo eller Fantasy Flight är med heller, eftersom de inte har några nomineringar och inte verkar ha fått det tidigare år heller (när jag snabbt kollar igenom tidigare års awards, men jag kan ha missat något).

Edit 2:
Paizo var visst nominerade förra året, så jag hade nog fel i min första editering.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Hunk said:
Vitulv said:
Tycker även att det ser märkligt ut i miniatyrkategorin. Var är GW/FW, t.ex?
Jag kan ha fel, men jag tror inte at Games Workshop är med i GAMA och det kanske är därför de inte är nominerade.
Vad är GAMA?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vitulv said:
Vad är GAMA?
Game Manufacturers Association. En organisation för speltillverkare helt enkelt. Men jag har inte någon koll på vilka tillverkare som är med och vilka som inte är det. Eftersom GW är brittiska är det dock troligt attt de inte är med, medan jag hade trott att FFG och Paizo var det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Hunk said:
Game Manufacturers Association.
Värt att notera är att GAMA är en intensivt politisk organisation, där nomineringar tidigare år har präglats av svågerpolitik och de sämsta sidorna av gamer-kultur.

Som bevis på detta anför jag det faktum att Avalanche Press vann flera priser under tidigare år.

/M
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Magnus Seter said:
Hunk said:
Game Manufacturers Association.
Värt att notera är att GAMA är en intensivt politisk organisation, där nomineringar tidigare år har präglats av svågerpolitik och de sämsta sidorna av gamer-kultur.

Som bevis på detta anför jag det faktum att Avalanche Press vann flera priser under tidigare år.

/M
Som sagt, nomineringarna kändes lite fishy.
 
Top