Nekromanti [NYHET] D&D 3.5 i nytryck

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Knappt fyra år efter att Dungeons & Dragons 3.5 gått ur tryck tillkännager Wizards of the Coast detta:

WotC said:
Earlier this year, we announced the release of the 1st Edition core rulebook premium reprints. And now, we're further pleased to offer 3.5 Edition Core Rulebook premium reprints releasing this September!

On sale September 18, these 3.5 Edition premium reprints feature new covers, gilded edges, and the latest errata — so, be sure to pick yours up at your friendly local book or gaming store!
Hela nyheten hittas här.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Som anhängare av version 3 över version 4 så borde jag väl gilla detta. Men jag kan inte annat än att klia mig lite förundrat i huvudet och undra vem det egentligen är meningen ska köpa dessa nyutgåvor. Liksom, när trean var i ropet så producerades de i otroliga antal, varav väldigt många nog står kvar i hyllorna hos de som köpte dem. När WotC släppte fyran så gick många av de som föredrog trean över till Pathfinder. Så de som föredrar fyran är inte aktuella, inte heller de flesta som mer gillar trean då de har gått över till PF och/eller redan har D&D3. Så hur tänker WotC? Tänker de ta upp kampen med både Paizo OCH sig själva eller vad?

/Anders
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är lika konfunderad som Organ.

- Varför ger de inte ut DnD3?
- För att DnD3.5 är en senare version.
- Men PF är den senaste versionen.
- Så varför skulle jag köpa DnD 3.5?

Sedan är det en sak att trycka ADnD, då en majoritet av dagens spelare inte var med på den tiden det begav sig och väldigt många spelar OSG.
Det är en helt annan sak att trycka DnD3.5 då en majoritet av dagens spelare var med när de gavs ut och dessutom redan har böckerna.

tl;dr: VARFÖR???

Jag tolkar det som ren desperation från WotC - för NÅGOT måste de ge ut i väntan på DnD:N.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Otroligt märkligt...

Att de släpte ADD för att:

1) Bidra till Gary Gygax memorial fund (troligtvis ett svepskäl se 2)

2) Få en bit av OSR kakan

Kan jag förstå och troligtvis så sålde de utgåvorna väldigt bra men det här känns extremt märkligt... jag håller helt med om att det känns som att de här böckerna kommer att konkurrera med 5E lika mycket som med PF (jag tycker fö att PF är överlägsna 3.5 böckerna).

Personligen skulle jag väl tycka att det vore rätt läckert om de lät flera gamla editions vara i tryck och att de skulle stödja dem alla men det känns helt orealistiskt ur ett marknasperspektiv (isf skulle det göras genom print-on-demand) och det skulle verkligen inte vara bra för 5E.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Ja alltså... jag förstår ingenting. Tyckte att det var ett konstigt men coolt beslut att trycka om 1st edition. Det här är bara konstigt, och inte coolt alls.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag tror det är ett sätt att känna efter vad marknaden vill ha.

De trycker AD&D 1st Ed. och D&D 3.5 och kollar hur mycket de säljer jämfört med, säg, 4th Edition.

Lite sondering inför D&D Next, liksom.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det finns säkert många skäl till detta.

Pathfinder säljer bäst, och begagnade 3.5-böcker går för runt 30 dollars eller mer online beroende på skick. Så WotC kan nog få en del kunder som vill ha nya böcker.

Det finns många 3.5-fans som vill se sitt spel i tryck, för att "bevisa" att det var bäst, och med D&D-loggan på plats. Och WotC vill visa att de verkligen bryr sig om fans av äldre versioner, och att de menar allar med sitt "big tent" där alla är välkomna.

Vidare är det troligen en del i en marknadsundersökning, som dessutom har möjligheten att dra in pengar, samtidigt som man får hårda data på hur 3.5 skulle sälja idag.

Jag tror att 3.5 kommer sälja bättre än 1an, men det är bara en vild gissning från mig.

Magnus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nästa utgåva ska väl komma på Gencon 2013 (detta är en uppgift jag helt och hållet fabulerat ihop, stämmer det?), och tills dess verkar 4E ligga på is. WotC kanske helt enkelt vill ha något i butikernas nyhetshyllor som kan ge dem in inkomst under några månader. Och vad är billigare än att sälja gamla artiklar med lite fernissa på?


Storuggla, svarta siffror bättre än röda
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Storuggla said:
Nästa utgåva ska väl komma på Gencon 2013 (detta är en uppgift jag helt och hållet fabulerat ihop, stämmer det?), och tills dess verkar 4E ligga på is. WotC kanske helt enkelt vill ha något i butikernas nyhetshyllor som kan ge dem in inkomst under några månader. Och vad är billigare än att sälja gamla artiklar med lite fernissa på?


Storuggla, svarta siffror bättre än röda
Heja - en person i gänget har insett hur ett företag fungerar... :gremwink:

Jag tror det är precis det. Att ge ut något de har producerat så nyligen (iofs. med errata inlagt, vet inte hur up to date den var i sista editionerna av 3.5 när det begav sig) med nytt omslag är betydligt billigare än att betala någon för att producera något nytt till en version alla vet kommer att upphöra inom kort.

Det finns nog tillräckligt med folk som är ungefär som mig, som tänker att hmm, vore det inte praktiskt att ha den där boken också - även om den med 95% sannolikhet bara blir stående i bokhyllan. Det har inte hindrat mig från att köpa så där 30 andra rollspel...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Sapient said:
Heja - en person i gänget har insett hur ett företag fungerar... :gremwink:
Med tanke på hur bedrövligt arrogant du verkar så ska det bli olidligt spännande att se hur väl det här faller ut.

Men det vet du ju å andra sidan. Eftersom du kan förutspå marknadsekonomi.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vitulv said:
Sapient said:
Heja - en person i gänget har insett hur ett företag fungerar... :gremwink:
Med tanke på hur bedrövligt arrogant du verkar så ska det bli olidligt spännande att se hur väl det här faller ut.

Men det vet du ju å andra sidan. Eftersom du kan förutspå marknadsekonomi.
Bedrövligt arrogant? Nja, det var i alla fall inte avsikten - så i så fall ber jag väldigt mycket om ursäkt.

Och "förutspå marknadsekonomi"? Med risk för att åter låta ännu mer "bedrövligt arrogant", så har det nog aldrig varit en hemlighet att ett företag MED produkter på marknaden har större chans till positivt kassaflöde än ett företag som saknar det. (Fast nu finns ju kickstarter och allt sånt...)

Det tror jag var känt redan av de där gamla grekerna, faktiskt. Eller åtminstone av Storuggla, så så svårt kan det inte vara. :gremwink:

Hur den produkten kommer att LYCKAS, är dock en annan sak. (Men huruvida en enskild produkt lyckas på marknaden eller ej, är dock i mycket, mycket liten utsträckning en fråga om "marknadsekonomi", utan om andra faktorer.)

Den enda ansatsen att "förutspå" om just den här kommer att lyckas, är att jämföra med min egen nördighet. Men som sagt, annan fråga.

Avslutningsvis, vet jag inte om det är glädjande att du tyckte en sådan kommentar klassade som "bedrövligt arrogant" - vilket i så fall antyder att din tillvaro i gemen torde vara behagligt befriad från arroganta människor - eller sorgligt att du inte kan tolka en smiley på slutet som ett vänligt, men kanske en smula retfullt, litet stick i diskussionen.

PS. Apropå ovanstående, stickrepliken som följs av en smiley i DETTA inlägg, är riktad till Storuggla - så vänligen ignorera den.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Inga personangrepp

Tagga ner tonen. Du vet hur du ska uppföra dig, och hur du inte ska uppföra dig. Inga fler utfall på personer.

/Magnus
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag hoppas att du, till skillnad från andra som tidigare hängt här inte tar åt dig av idiotiska anmärkningar. Tyvärr är social kompetens och gamers inte två helt kompatibla ting. Skål!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Asså, det är inte okej att vara otrevlig tangentiellt heller.

Fokusera på trådens ämne. Tackar på förhand.

/Magnus
 
Top