Nekromanti Nygammal

Willie Garvin

Veteran
Joined
12 Apr 2015
Messages
6
Nu var det riktigt länge sedan jag var här. Kollade på gamla forumet och insåg att mitt senaste inlägg skrevs 2007. Sedan dess har jag haft en rätt lång paus från rollspel men senaste året har jag börjat spela lite igen i samband med släppet av M0. Kollade runt lite på forumet igår och upptäckte att det har tillkommit väldigt många nya termer som jag är relativt obekant med. Några tror jag mig ha listat ut men andra inte. Jag antar att "sandbox" är spel som Svavelvinter där spelarnas val avgör historien. Vad är fisktank-spel?

Sen upptäckte jag också att den stora striden nu verkar stå mellan traditionalister vs "rälsade äventyr suger fläskpung". Sist jag var inne i svängen så var det fortfarande vampire/goth vs alla andra :)

Snart ska min spelgrupp i alla fall spela klart M0 och sedan hoppa på antingen Genlab Alpha eller Svavelvinter. Har lite svaga funderingar på att spela igenom hela M:UA-kampanjen som har stått ospelad och oläst i min bokhylla alldeles för länge. Sen är jag, efter att nyligen ha sett True Grit och Deadwood, också rätt sugen på Western IV (dock osäker på min spelgrupp).

Nåväl. Kul att vara tillbaka är det i alla fall.

/Jacob aka Willie Garvin
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,978
Location
Ludvika
Tjabba

Willie Garvin;n85954 said:
Jag antar att "sandbox" är spel som Svavelvinter där spelarnas val avgör historien. Vad är fisktank-spel?
Skillnaden mellan fisktank och sandbox är inte helt glasklar. Typ båda går ut på att istället för färdiga kampanjer har du ett område (ett land, en stad, en värld, beroende på nivå och sånt) med ett antal faktioner i som har etablerade relationer (fientliga, vänliga eller neutrala) med varandra. Sen släpper du ner RP mitt i detta och ser hur de stöter till faktioner och hur faktioner stöter till varandra och sen stöter till RP. Ungefär som att spränga i billjard. Äventyren växer sedan fram ur dessa interaktioner mellan RP och faktionerna.

Typ =)

Willie Garvin;n85954 said:
Sen upptäckte jag också att den stora striden nu verkar stå mellan traditionalister vs "rälsade äventyr suger fläskpung". Sist jag var inne i svängen så var det fortfarande vampire/goth vs alla andra :)
Nja. Egentligen är det väl mest en person som verkligen, verkligen, verkligen hatar rälsning. Stora rollspelsdiskussionen nu är väl snarare typ "Spelledare + spelare" vs spelledarfritt. Men det är väldigt avslappnat och gemytligt på den fronten.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Välkommen tillbaka! Nicket känns bekant, även om det tydligen var länge sen sist. :)

Sandbox och fisktank har en del likheter. I en sandbox så finns det en massa ställen som spelarna kan dra runt mellan och besöka och göra grejer på. I en fisktank så är det istället en massa spelledarpersoner och kanske organisationer som är förberedda. De har sina egna mål och relationer och gör liksom det de gör, lite som fiskar i ett akvarium. Sen släpper man ner spelarna och ser vad som händer.

Så sandbox = platsbaserat, fisktank = person/intrigbaserat. I praktiken blir det väl ofta inte riktigt så renodlat, utan det kan finnas bitar av båda, och av andra äventyrsvarianter. Det vore rätt enkelt att ha en sandbox-kampanj där man förberedde en av platserna (typ en stad) som en fisktank, och gjorde en annan plats till ett ganska rälsat äventyr, osv.

M0 är väl kanske lite fisktankigt i arken, och mer sandboxigt i zonen. Jag bara gissar dock, för jag har faktiskt inte haft tillfälle att testa det det än.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,978
Location
Ludvika
DeBracy;n85964 said:
Det vore rätt enkelt att ha en sandbox-kampanj där man förberedde en av platserna (typ en stad) som en fisktank, och gjorde en annan plats till ett ganska rälsat äventyr, osv.
*krafsar ner några antecknigar, blinkar tomt mot Debbie några gånger och går sedan iväg och börjar fila på en kampanj.*
 

Willie Garvin

Veteran
Joined
12 Apr 2015
Messages
6
Tack för svaren. Spontant känns det ju som om man måste förbereda rätt mycket som SL för denna typ av kampanjer också. Det jag menar är att det borde bli rätt mycket "knuffande" att hålla reda på. Om rp gör si mot x och x gör så mot y som sen hyr z för att piska på rp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,978
Location
Ludvika
Willie Garvin;n85971 said:
Tack för svaren. Spontant känns det ju som om man måste förbereda rätt mycket som SL för denna typ av kampanjer också. Det jag menar är att det borde bli rätt mycket "knuffande" att hålla reda på. Om rp gör si mot x och x gör så mot y som sen hyr z för att piska på rp.
Jupp. Samt att man behöver vara hyffsat bra på att improvisera när RP börjar springa runt på eget bevåg i det hela.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
^ Lite om fisktanken!

...och välkommen åter! Förlåt att jag var lite korthuggen, tankspridd och stressad ;)
 

Willie Garvin

Veteran
Joined
12 Apr 2015
Messages
6
RasmusL;n85999 said:
^ Lite om fisktanken!

...och välkommen åter! Förlåt att jag var lite korthuggen, tankspridd och stressad ;)

Haha förstod vad länken gällde. Verkar onekligen som ett intressant sätt att spela. Då antar jag att Svavelvinter är mer fisktank och M0 mer sandbox.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rymdhamster;n85972 said:
Jupp. Samt att man behöver vara hyffsat bra på att improvisera när RP börjar springa runt på eget bevåg i det hela.
nja, man behöver knappt förbereda någonting alls om man är tillräckligt bra på att improvisera. Förr eller senare tenderar bra fisktankar att nå ett stadium där de blir "självgående", där aktörerna i spelledarens huvud är så väl etablerade att allting funkar naturligt som dominobrickor, och spelmötena i princip inte kräver några förberedelser alls. Apocalypse Wörld är ett exempel på ett spel som är från grunden designat för att uppnå detta stadium, och där går det också väldigt fort.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Välkommen tillbaka.
På rak arm skulle jag, förenklat, säga att Sandbox är mer utforskning (Se mutant, knalla ut i random riktning, se vad som händer) medan fisktank är mer baserat kring interaktion mellan SLP och spelare, inkluderande motiv, mål etc.
 
Top