Nekromanti nygamla neotech

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
För sisådär ett år sedan spelade jag Neotech 3 på Gothcon, och vill minnas att spelledaren satt inne på en liten regnskog av papper som utgjorde regelsystem osv.

Nu är min fråga naturligtvis vad som blev av allt detta? Jag har förstått det som att arbetet med spelet ligger nere (doh), men ju mer jag funderar på det - desto mer märkligt känns det. Spelet verkade vara tillräckligt klart för ett år sedan.

Den gnagande oro jag har är att nittioåtta smarta och roliga idéer ligger och möglar i en kartong någonstans för att designplanen sa att det borde vara hundra jämnt.

Samtidigt spanar jag på Riotminds forum, och häpnar över att besökarna där har satt ihop en egen 100-sidig äventyrsmodul.

När dessa tankar nu har kokat runt i mitt huvud ett tag, kommer härmed mitt förslag:

Ta allt det som saknas.
Ta bort allt det som spelaren (men kanske inte designern) kan leva utan.
Strunta i det som lika gärna kan klippas ur de två tidigare inkarnationerna av spelet.

Resten, det som verkligen måstemåstemåste vara med, hur mycket är det? Och är det inte sådant som vi på forumet kan klåpa ihop?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Du är något på spåren. Men vad som visades av N3 på GothCon var mer ett smakprov, framförallt på regelfronten (det fanns praktiskt taget inga regler utöver "slå tärningar och se om du får många ettor")). Det var också ett smakprov i det avseendet att en mängd teman som är tänkta till N3 inte kunde visas upp i ett scenario. Men det är fortfarande teman som inte finns i N2 eller N1. N3 är i mångt och mycket ett nytt spel i en nytolkad värld. Textöverlappning är nog nere på 10% max.

Sedan länge har jag varit den enda kvar i N3-projektet, och på grund av utlandsjobb har det varit mycket svårt för mig att både ha tid och motivation att driva det vidare. Det saknas alltså inte idéer, utan vanligt hederligt hårt arbete - skriva och redigera, layout, etc. För målet har alltid varit att släppa ett spel med hög kvalitet, välskrivet, snyggt, vältestat och välkorrat. Det målet skulle jag personligen aldrig ge upp - jag tror man bara gör spelet en otjänst av att släppa något halvfärdigt, eftersom endast inbitna fanatiker skulle förlåta vad som inte färdigställts (men det är min personliga åsikt).

Å andra sidan är det ni i Neotech-communityn som väntar på spelet, och så att säga förtjänar det. Jag vill inte hålla spelet gisslan när jag inte själv kan ta projektet vidare (för tillfället). Jag skulle gärna delta i diskussioner för hur man kan lösa detta. Men vi ska tänka på att vi pratar om texter och illustrationer som finansierats av Neogames och alltså inte kan delas med communityn direkt. Det är också slutligen upp till Kim hur man går vidare.

Vad man skulle kunna göra är exempelvis:

1) Det uppenbara - att hitta en arbetsgrupp som kan ta spelet vidare. Det kräver dock seriös arbetsinsats och viss färdighet. Det är den bästa lösningen i vilket fall.

2) Att släppa en gratis lightlight-version, exempelvis GothCon-äventyret med lite extramaterial, som gör att det går att spela N3 men i ganska begränsad utsträckning. Lite "i väntan på..."

3) Att vi delar med oss av N3s idéer och koncept, dock ej texter, och låter communityn skriva ihop någon modd av N1 eller N2, en slags N2.5. Man ska dock inte underskatta svårigheten i att skriva sådana här saker ideellt inom en så liten community :gremsmile:

4) Man börjar experimentera med open source, creative commons och wikipedia-style rollspelsutveckling. Men hur garanterar man att Neogames får tillbaka sina investeringar plus lite vinst? Och hur många skulle ta till sig en communityskriven, halvfärdig community-version av N3?

(för övrigt, har du länk till modulen på Riotmindsforumen? Det låter mycket intressant)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sedan länge har jag varit den enda kvar i N3-projektet, och på grund av utlandsjobb har det varit mycket svårt för mig att både ha tid och motivation att driva det vidare.
That's not true! Jag är fortfarande på, men jag behöver en projektledare som sparkar på mig.

Och jag önskar det kunde ordnas...för N3 är...awesome.

- Ymir, påpekar
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Om trudvang-modulen, så finns den på Medusa Games.

Om man ser till förslagen så tänker jag såhär

1) Naturligtvis är det den bästa lösningen på ett sätt, eftersom den skapar kontinuitet och allt det där. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att den också (för närvarande) verkar vara en lösning som inte bara är bra, eftersom den har lett till att projektet avstannat.
För att denna metod skall vara intressant behövs någon sorts uppskattning: hur mycket arbete är det som återstår?

2) Bättre än inget, till och med bra. Kanske sparkar liv i forumet och communityn.

3) Är nog det mest problematiska

4) Är vad jag vill åt. Varför? för att
a) de investeringar Neogames gjort, har de gjort i vilket fall som helst. Om vi står i valet mellan "det blir ingen produkt och vi kommer aldrig få tillbaka våra pengar" och "det blir (kanske) en produkt så vi har en möjlighet att få tillbaka våra pengar" verkar det orimligt att välja det första alternativet.
b) Neogames väljer själva vad som skall läggas ut till allmän dissekering. Om kapitlet om strid i bebyggelse är helt klart, finns det ingen anledning att peta i det - alltså läggs det inte ut. Och omvänt: om Neogames har betalat för halvfärdiga texter, är det också en förlust.
c) Fördelen (för företaget) med gemensamt skapande är ingen får någon ersättning. Alltså, om Neogames har betalat någon för att skriva ett kapitel om strid i bebyggelse, och denna inte har gjort det, kommer nästa "anställda" som skall skriva samma kapitel också behöva betalas. Alltså växer utgifterna. Om communityn istället skulle skriva klart kapitlet skulle färdigställandet bli gratis.
d) Skulle det material som communityn skapar vara undermåligt, kräver det en minimal insats av dig som redaktör att trycka på delete. Skulle materialet istället få godkänt, kräver det inte heller särskilt stor ansträngning att klippa in det i den löpande texten och ändra några ord.

Mitt förslag är alltså:
Redaktören (du) går igenom det material som redan finns. Därefter väljer red ut en del som INTE finns (tex cyberrymden), och presenterar den för communityn (mig) i det skick den är i. Exempel: "vi vill ha fartfyllda regler för hacking och strider i cyberrymden, av konceptmässiga skäl (som vi inte tänker berätta för dig, för det har neo betalat en tjomme för att hitta på) kommer alla miljöer vara lila"
"Ok" säger communityn "kan vi inte betrakta ett hackingförsök som en vanlig konflikt, med initiativ och responshandlingar? Varje responshandling blir alltså att man måste öppna ett nytt fönster i sin bärbara terminal för att försöka släcka ned ett program som isen kör. För varje framgång förlorar moståndaren en Internet-HP, så det finns något att tjäna på att slå fler tärningar."
Redaktionen väljer sedan ut vad (om något) som skall behållas, kastar resten, och tar ev bort det färdiga materialet från internet.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ymir said:
Sedan länge har jag varit den enda kvar i N3-projektet, och på grund av utlandsjobb har det varit mycket svårt för mig att både ha tid och motivation att driva det vidare.
That's not true! Jag är fortfarande på, men jag behöver en projektledare som sparkar på mig.

Och jag önskar det kunde ordnas...för N3 är...awesome.
Sant, du är vår sista tillskott som vi är mycket tacksamma för! Det var en gudaskänk när det skedde. Och som projektledare är det förstås mitt ansvar att få folk att jobba - och det är där jag misslyckats (och man glömmer lätt att det tar mycket tid att synka och sparka på folk :gremsmile: ). Så snart jag har möjlighet skulle jag vilja återuppta sparkandet och skrivandet - men det har dröjt och kan dröja ännu mer.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Olav said:
1) Naturligtvis är det den bästa lösningen på ett sätt, eftersom den skapar kontinuitet och allt det där. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att den också (för närvarande) verkar vara en lösning som inte bara är bra, eftersom den har lett till att projektet avstannat.
För att denna metod skall vara intressant behövs någon sorts uppskattning: hur mycket arbete är det som återstår?
Mellan tummen och pekfingret kan jag ge lite olika uppskattningar på hur mycket jobb som är kvar. En är att vi helt saknar bra text för 30% av kapitlen. En annan är jag är att 3-4 aktiva skribenter förmodligen kan göra klart manus på "en sommar". Vi lider inte av alldeles för mycket jobb, vi lider av total brist på skribenter. Så med rätt personer och rätt mängd fritid så är N3 så gott som klart.

Olav said:
2) Bättre än inget, till och med bra. Kanske sparkar liv i forumet och communityn.
Detta är den mest realistiska vägen framåt, dock kräver det fortfarande någon som kan ta på sig att sätta ihop och släppa detta i ett presentabelt skick. Om någon vill ta på sig att göra detta är jag idel öra!

Olav said:
4) Är vad jag vill åt. Varför? för att
a) de investeringar Neogames gjort, har de gjort i vilket fall som helst. Om vi står i valet mellan "det blir ingen produkt och vi kommer aldrig få tillbaka våra pengar" och "det blir (kanske) en produkt så vi har en möjlighet att få tillbaka våra pengar" verkar det orimligt att välja det första alternativet.
b) Neogames väljer själva vad som skall läggas ut till allmän dissekering. Om kapitlet om strid i bebyggelse är helt klart, finns det ingen anledning att peta i det - alltså läggs det inte ut. Och omvänt: om Neogames har betalat för halvfärdiga texter, är det också en förlust.
c) Fördelen (för företaget) med gemensamt skapande är ingen får någon ersättning. Alltså, om Neogames har betalat någon för att skriva ett kapitel om strid i bebyggelse, och denna inte har gjort det, kommer nästa "anställda" som skall skriva samma kapitel också behöva betalas. Alltså växer utgifterna. Om communityn istället skulle skriva klart kapitlet skulle färdigställandet bli gratis.
d) Skulle det material som communityn skapar vara undermåligt, kräver det en minimal insats av dig som redaktör att trycka på delete. Skulle materialet istället få godkänt, kräver det inte heller särskilt stor ansträngning att klippa in det i den löpande texten och ändra några ord.
Som sagt är jag övertygad om att N3 släpps, men jag vet inte när. Även om Neogames lämnar projektet kommer jag hitta ett sätt att släppa det. Sedan betalar inte Neogames skribenter i förskott, däremot betalas ibland illustratörer i förskott. Dock förväntar sig en skribent få betalt när en text publiceras, så skribenterna har gjort en investering. Till syvende och sist är det upp till Kim om han är beredd att lägga ut texter för allmän redigering. Jag tror man måste bedöma risken av att sprida sitt material digitalt mot den potentialen man ser i communityn att producera bra material. Jag ska tipsa Kim om denna tråden om han inte redan sett den, och se vad han har för tankar (om han inte delar med sig av dessa här direkt).

En möjlig lösning är att folk kan kan betala, säg, hälften av det tänkta priset på N3 för att få ta del av materialet. Om man sedan bidrar till att färdigställa spelet får man exempelvis spelet gratis när det kommer ut, medan de som bara tittat får betala mellanskillnaden (och övriga köper det som vanligt). Det kan vara ett sätt att både driva folk att göra klart spelet, och ett sätt för Neogames att täcka upp tidiga kostnader (e.g. illustratörer) i ett riskabelt projekt. Men det är bara en idé...

Jag har dock inte sett många exempel inom rollspelssverige på att det går att göra bra material i en community. Jag tror sådant hänger mycket mer på inspirerade eldsjälar än någon slags Wikipedia-community. Vi är för få i rollspelssverige för att som Wikipedia kunna kompensera för att folks aktivitet kan vara mycket sporadisk.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag skulle utan att blinka pynta en tvåhunka för att ta del av det material som finns av N3 i dagsläget. Skulle väl egentligen tycka att det var sjukt kul att vara med att skriva också.

Om inte annat så kunde detta vara ett bra sätt att få lite kapital till att göra klart grejjerna. Om det krävs att jag skulle köpa spelet till hälften i förväg för att det ska komma ut inom rimlig framtid så är det bara att pm:a kontodetaljer :gremwink:. Har väntat på N3 längre än länge, härligt att se att det är lite rörelse igen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Ymir said:
That's not true! Jag är fortfarande på, men jag behöver en projektledare som sparkar på mig.

Och jag önskar det kunde ordnas...för N3 är...awesome.

- Ymir, påpekar
Och det var inte länge sedan jag skickade ett regelsystemsynopsis till Herr Ripper, och väntar fortfarande på någon form av feedback. :gremsmile:

- Måns, påpekar
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Nu känns det förstås lite som att vi talar om varandra och bara säger samma sak om och om igen. Jag vill gärna tro att det är för att förtydliga, så jag fortsätter.

Sedan betalar inte Neogames skribenter i förskott, däremot betalas ibland illustratörer i förskott. Dock förväntar sig en skribent få betalt när en text publiceras, så skribenterna har gjort en investering.
Vem neogames betalar är deras ensak. Allt jag ville ha sagt var att gratis kostar inga pengar, utom (kanske) för de skribenter som tänkt få betalt men inte levererade någon text.

Till syvende och sist är det upp till Kim om han är beredd att lägga ut texter för allmän redigering. Jag tror man måste bedöma risken av att sprida sitt material digitalt mot den potentialen man ser i communityn att producera bra material.
Som jag skrev finns det ingen anledning att sprida material om man inte vill det. Inte heller bör communityn få redigera material. Det är vad redaktören skall göra. Jag citerar mig själv: "Neogames väljer själva vad som skall läggas ut till allmän dissekering. Om kapitlet om strid i bebyggelse är helt klart, finns det ingen anledning att peta i det - alltså läggs det inte ut."

Detta är alltså mitt förslag till lösning. Ingen wikipedia, ingen creative commons. Bara att Neogames säger vilka 30% som saknas.

Några rubriker, sedan ett tomrum. Använd omskrivningar om ni inte vill att rubrikerna skall läcka.

Ge det en månad, och se om nåt händer. Detta, och inget annat, är mitt förslag.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Måns said:
Och det var inte länge sedan jag skickade ett regelsystemsynopsis till Herr Ripper, och väntar fortfarande på någon form av feedback. :gremsmile:

- Måns, påpekar
Någon form av feedback har du redan fått (det är bra och enkla regler!) och min förhoppning är att kunna speltesta detta under min (enda) rollspelsvecka i sommar. Jag har stor förhoppning till att detta, eller en modifierad version, kan bli regelbasen vi letat efter. Men det finns andra åsikter också... :gremsmile:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag har pratat med Kim och han hade spännande nyheter! Men jag vill inte ropa hej förrän... ja, helt enkelt jag väntar tills jag ser verkliga framsteg, vilket borde ta några veckor nu.

Gällande Olav's idé, i all sin enkelhet, så är det mycket tänkbart att vi tar in lite av "folkets idéer" runt de kapitel vi saknar. Vi skulle kunna skriva ett enkelt blogginlägg om det. Men jag vill ändå avvakta lite i väntan på det jag skrev ovan.

Så ja, NX rör sig i den kryogeniska frysen!
 
Top