Nekromanti nyfiken

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
finns det någon översikt över regler eller liknande, bara för att få en känsla för vad det är för system osv? Jag är sjukt sugen på köpa allt som finns efter jag sett lite bilder och läst litegrann... Men har inte riktigt råd just nu ;) och är osäker på att börja med nytt system.. Men tänkte man kan ju fråga iaf, eller så kanske någon kan förklara ungefär hur systemet fungerar? Tack på förhand :)
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Själva regelsystemet alltså?

Det är överlag väldigt enkelt. Man utgår ifrån åtta olika karaktärsdrag, allt från [stark] och [träffsäker] till [listig] och [övertygande]. Hamnar man exempelvis i en social utmaning, där man måste övertyga en vakt att släppa in gruppen på en brottsplats så får den personen som vill försöka sig på övertalandet lyckas med ett slag mot sitt [övertygande] vanligtvis modifierat av vaktens [viljestark] eller kanske [listig]. Har vakten ett lågt värde får man en positiv modifikation på sitt slag, och omvänt om vakten har ett högt värde.

I strid fungerar det ungefär likadant. Spelaren använder sin [träffsäker] modifierat av fiendens [kvick] för att träffa ett slag. träffar man gör man skada med avdrag för fiendens rustning.

Det som skiljer systemet åt från många andra spel är att spelarna förväntas slå i princip alla slag. Vilket innebär att i en strid säger SL att en fiende attackerar dig med sitt Bastardsvärd, spelaren får då försöka undvika slaget med sitt egna [kvick] modifierat av fiendens [träffsäker].

Det som gör varje karaktär unik (eller mer unik iaf) är färdigheterna, vilket kan göra att man är bättre på att använda t.ex. spjut, tvåhandsvapen, man kan använda mystiska krafter eller låsa upp möjlighet att byta ut sin [träffsäker] i strid mot kanske [listig] eller [stark].

Reglerna är mycket enkla och tämligen intuitiva. Det finns en del skavanker och regler som är klumpigt skrivna här och där, men det mesta funkar väldigt bra.

Det som lockar mig mest är dock spelvärlden. Vilken är helt fantastisk, och den ska bli oerhört spännande att uppleva i den kommande gigantiska kampanjen! Hoppas det besvarar några av dina frågor!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo, det är ju just det jag läst om själva världen som jag är mest intresserad av, men det känns ju också som att skulle man nu köpa det och spela det vill man väl inte byta system heller så därför var jag nyfiken på själva systemet. Vad är det man slår då, och ungefär vilka värden har man i sina förmågor? Vi säger exemplet du använde, ungefär hur mycket har en nystartad eller eventuellt en lite erfaren krigare i träffsäker, och ungefär hur mycket har man i kvick? Förstår ju att det varierar men vilka random spann hamnar man mellan?
Och vad slår man?

Anledningen att jag frågar är just att vi egentligen spelar d&d 5th edition nu, som jag iofs är rätt nöjd med överlag (och det är någon speciell sorts känsla med d&d, trots många brister).. Det jag stört mig mest på är väl just det här med att man slår en d20, det är ju så pass stor skillnad när man har så lite i olika förmågor. 1 eller 20 är helt enorm random känsla. Iaf när man slår mot fast AC på mellan 12-18 utan att ta till extrema värden. Nu måste jag sluta skriva om det annars blir jag jätteneg på det :p
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Alla varelser i Symbaroum har samma uppsättning värden i sina karaktärsdrag och de spänner mellan 5 och 15. Dessa kan sedan ökas genom att med Erfarenhet (erhålles efter lyckade utmaningar - strid, sociala och allmäna problemlösningar) köpa nivåer i förmågan Exceptionellt Karaktärsdrag. För att lyckas slår du en t20 och vill hamna under eller lika med ditt karaktärsdrag, modifierat av motståndarens karaktärsdrag. T.ex. om du har Träffsäker 13 och attackerar en rövare som har Försvar +4 så försöker du slå under 17 (13+4) för att träffa och ge skada. Rövarens plusmodifkation beror på dennes otympliga kråkrustning som gör det svårare att kasta sig undan anfall, men som å andra sidan absorberar lite av skadan.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ok tack :) Blir ju bättre med d20 när man har både sin egen och en annan modifikation som påverkar, och rustning som absorberar gillar jag mer än d&d's AC system och sånt som är luddigt värre just nu :p
Får se hur det blir, jag kanske måste köpa det vid tillfälle ändå, om inte annat bara för att läsa settingen :)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Samma här. Jag är iofs inte så pepp på systemet, men det är första fantasy-settingen på ett bra tag som faktiskt intresserar mig, så det blir ett inköp när lönen kommer. :)
 
Top