verlandes.
rollspelskollektivet
Det händer ändå ibland att biblioteksbesökare frågar efter rollspel och, om de är nya till hobbyn, var de ska börja.Angående regellätta system så är min upplevelse att det är bäst att börja med mer crunchiga system och bli bekväm med att hantera regler, så att man sen vet hur man kan ignorera dem och varför.
Såg någon som rekommenderade Into the Odd till en total nybörjare, just för att det har så få regler, och jag undrar om det verkligen är rätt väg att gå. Regellätta spel kräver ofta ett slags förförståelse, som jag tror man bäst får genom att spela regeltyngre spel.
edit: eller för att uttrycka det annorlunda - jag tror jag hade varit en sämre Kutulu-spelledare om jag inte redan hade flera år som Call of Cthulhu-väktare i ryggen.
De spel jag brukar rekommendera är såna som har en del crunch, men som samtidigt inte är alldeles för intrikata och regeltunga. Call of Cthulhu är t.ex. ett utmärkt sådant spel - har regler för massa olika saker, men har en tydlig och lättfattbar resolutionsmekanik. Drakar och demoner 2023 kan väl också räknas som ett sånt mellanting mellan regeltungt- och lätt, och har rekommenderat det för både en och två föräldrar som vill börja spela med sina 13-åringar, men inte kan någon erfarenhet överhuvudtaget.
Vilka är era förslag, och vad ska ett bra nybörjarspel innehålla?
edit: förtydligade rubriken!
Last edited: