Nekromanti Nybörjare...

doordoc

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
4
Okej, nu har jag just börjat spela DoD, och jag vill börja som magiker.
Jag tror att jag fattar det mesta med reglerna, men jag kan inte hitta magikerns färdighet "Kunskap om magi" någonstans i boken! Vart finns den då? Sen en till sak jag inte förstår, när jag "köper" en färdighet för FP, då börjar den på "Level" 1 va? Sen "köper" man mer, och det blir dyrare desto mer FV man har... Eller?
En till sak, när jag är krigare kan jag ha flera attacker som jag delar ut SK på. Men hur använder jag sen attackerna/pareringarna? Om jag har ett högre SK på 1:a attacken än 2:a, vad blir skillnaden?
Ja, dessa är en massa frågor, men jag hoppas att någon kan svara! :)

/dooRDoC
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Du köper färdighetsvärde i kunskap om magi med den kostnad som står vid lärdomsfärdigheter. Information om färdigheten finns på sidan 44.

Jag tror att du har klart för dig hur man köper FV.

Se till att läsa restriktionerna på sidan 29 i grundboken när det gäller fler attacker/pareringar. Skillnaden mellan attack 1 och 2 t.ex. antar jag är att nr. 1 kommer före nr.2, så om du har mer i SK på din andra attack så betyder det att du är bättre på din andra än din första attack.

Jag hoppas att detta besvarar dina frågor (samt att mina påståenden stämmer :))
 

doordoc

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
4
Tack för att du tog dig tid... :p
Det där med attackerna, jag har läst på lite, men jag förstår ändå inte riktigt... Jag förstår att Attack 1 är bättre om den har ett högre SK, men hur yttrar det sig när man spelar? Är det så att man slår 1T20 för att se om man ska lyckas med attacken? Och att om man har SK 6 i attack 1, måste man alltså slå 6 eller under på T20´n? Nåväl, en till fråga har "poppat" upp i mitt huvud; jag undrar hur färdigheten "Läsa/skriva Främmande Språk" samt "Tala främmande språk" verkligen fungerar? -Vilka- främmande språk kan jag Tala/Läsa/skriva? Alla?
Sen undrar jag vad T100 är för en tärning, är det den med 20-tal på?
00-10-20-30.... osv... ?
Tack på förhand, sen vill jag säga att DoD är jäkligt skoj! :)
(Ja, du förstod kanske att jag har DoD6...)
 

doordoc

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
4
Hmm.... En sak till kom jag på.
Hur är det med FV egentligen, när man lär sig en Färdighet börjar man med den färdigheten på FV 1 va? Jag och mina "nybörjarkomisar" har lite delade meningar på den punkten. Sen undrar jag, kan nån rekommendera ÄP på ett äventyr som vi har kört nu 2 dagar, som antagligen kommer ta ca. 2 dagar till? Vi har ett stort äventyr framför oss (svårt att hjälpa till för Er antar jag...) .
Tack på förhand igen! :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Korrekt uppfattat att du slår T20 för att se om du lyckas med dina attacker. Om du har en attack på 8 och en på 6 slår du först en T20 och hoppas få 8 eller under, och sedan en T20 till och hoppas på att få 6 eller under.

Språkfärdigheterna är olika färdigheter för varje språk - de samlas bara under en rubrik för att de funkar likadant (så funkade det i alla fall förr, och jag tror inte de ändrat det i DoD6). Med andra ord är Tala Alviska en annan färdighet än Tala Trollspråk.

För att slå en T100 använder man två stycken T10, och innan man slår utnämner man en T10 till att vara tiotal och en till att vara ental. Om man då till exempel slår 5 på tiotalstärningen och 0 på entalstärningen har man slagit 50 på sin T100. Slår man 00 blir det 100. Det finns T10:or som är gjorda som tiotalstärningar (markerade 00, 10, 20 o s v, oftast med 0:an lite mindre) - detta underlättar något eftersom man alltid vet vilken tärning som är tiotal. Dessutom kan man ibland stöta på "äkta" T100:or - det vill säga hundrasidiga tärningar, men de är mest en ploj - de är alldeles för stora och runda för att funka som tärningar.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
"Sen undrar jag, kan nån rekommendera ÄP på ett äventyr som vi har kört nu 2 dagar"

Det beror lite på hur svårt äventyret är.....Men som exempel kan jag säga att jag lätt skulle sätta 150-200 ÄP för ett äventyr som Svart duell, och utan problem mellan 1000-1500 poäng för hela Ärans väg.....

Jag tycker man inte ska snåla med poängen.....Det är roligt att se hur "gubben" utvecklas.

Problemet i DoD6 är att man blir för bra med bara en Level....Man blir inte bättre ett steg i taget, utan höjningen är katastrofal hög.....

En höjning i DoD6 kan ibland vara så hög att man i jämförelse med EDD skulle tro att karaktären varit med om en hel del....(alltså klarat en massa äventyr).

Du får pröva dig fram... /images/icons/wink.gif

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Som kontrast så kan jag säga att jag pesonligen håller mig mellan 50 till 150 ÄP per äventyr, om de ska få mer än det så får de VERKLIGEN slita för det.

Den sista delen i svavelvinterkampanjen, den femte konfluxen, skulle jag kanske belöna med upp till 500 ÄP beroende på hur bra de klarat av denna del samt resten av kampanjen.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Den sista delen i svavelvinterkampanjen, den femte konfluxen, skulle jag kanske belöna med upp till 500 ÄP beroende på hur bra de klarat av denna del samt resten av kampanjen.

Å andra sidan är väl karaktärerna mogna för pensionering efter hela den enorma kampanjen? Skulle kännas fånigt att återgå till vanliga äventyr efter den bravaden :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
ÄP

För mig beror det mer på hur många utmaningar du har i äventyret än på hur länge du spelar det.

Om spelarna fastnar på en scen där de rollspelar in absurdum kan ju en tebjudning ta flera dagar, till exempel. Samma scen kan vara lika kort som det tar att säga "vi dricker te, sen går vi vidare".

Alltså, det viktiga för att dela ut ÄP är hur mycket dina spelare och deras rollpersoner hinner med i äventyret, inte hur länge ni håller på i realtid. Jag räknar alla mina äventyr i "scener" och som tumregel hinner man med 4-5 scener under en kväll.

En scen inehåller en grundsituation och de SLP som rollpersonerna träffar på (till exempel om rollpersonerna är på flykt undan en grupp troll och kommer till ett tempel där de ska gömma sig, där måste de övertyga prästerna om att de ska få komma in. Scenen är alltså klostret och SLP:na är prästerna).

Som tumregel kan du sen bestämma att de får 5-15 ÄP per scen de klarar av. 15 poäng per scen innebär ganska mycket ÄP, och spelarna ska ha spelat ganska exceptionellt för att få en sån belöning.

OBS! Detta är bara ett förslag. Mer info kommer i Vinterskogens Hemlighet.

För ditt äventyr skulle jag föreslå (utan att veta vad det handlar om) att du ger 100 ÄP.

Kom ihåg att det är bättre att vara snål i början tills man hittar rätt läge. Om man är generös i början blir spelarna ledsna om man sedan börjar strypa ÄP-flödet, är man snål blir de glada att de får mer ÄP allteftersom ni hittar er spelstil.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Regelvariant

Problemet i DoD6 är att man blir för bra med bara en Level....Man blir inte bättre ett steg i taget, utan höjningen är katastrofal hög.....

<a href='http://www.riotminds.com/utanyn.html'>Att bli bättre i DoD6 utan att använda yrkesnivåer.</a>

MVH

Magnus


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
I och för sig.
Vill man pensionera rollpersonerna, så visst.
Har dock haft en rollperson som fortsatt efter den, men då spelade vi en kampanj där han började vandra runt i multiversum. På ereb altor blev han allt för känd.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top