Nekromanti Nya westernfilmer

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag älskade In a Valley of Violence, jag. tyckte det var en skön, minimalistisk westernfilm med färgstarka karaktärer, bra skådisar och snyggt foto. Rekommenderas!

En annan minimialistisk Western som konsumerats på sistone är Angels & Outlaws. Den är mest intressant om ni gillar konstiga mood whiplashes och genreblandningar, i det här fallet en skum mix av diskbänksdrama och exploitation.

Ytterligare en är Meek's Cutoff. Den är sevärd om ni gillar såna här artsy rullar med sävlig cinematografi och anti-slut, eller är typ besatta av wagon trains. Annars kan den skippas.

Har även sett sista säsongen av Hell on Wheels. Den levererar så in i helvete. Alla karaktärsutvecklingar är klockrena, dramat är amazing, slutet tillfredställande, och kineserna får äntligen vara med. Basically så är Hell on Wheels som helhet med sina fantastiska character arcs, smarta narrativa experiment och oberäkneliga plot twists (vida överträffande Game of Thrones) den mest underskattade tv-serier någonsin,

The Homesman är den skitigaste, mest eländiga Westernskildringen på evigheter. Den måste ses!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Shiiit vad jag längtar tills att någon av alla streamingtjänster får upp sista avsnitten av Hell on Wheels!

Blev en liten rant först då jag starkt hae fått för mig att det var HBO som låg bakom serien men inte lagt upp avsnitten på HBO nordic! :)
Har blivit för bekväm för att söka serier i grumliga vatten! :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Herregud! Jag har glömt prata om The Unforgiven!


Det här är alltså filmen som tar kulturutbytet mellan Westerngenren och Samurajgenren full circle; det är en japansk remake av The Unforgiven, förlagd till frontiern på Ezo på 1880-talet. Och den är fucking awesome. Det är sällan en remake lever upp till sin förlaga, särskilt om förlagan är ett semi-mästerverk och gjord i relativt modern tid, men The Unforgiven lyckas, på något jävla vänster. Den bara har allt - fenomenala skådisar, färgstarka karaktärer, bra foto, episk musik, gorgeous ödesmättade landskap, tajt drama, en scen med mothafuckin' ainuspråket, för guds skull; se den!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ymir: Extremt sällan man ser något om den japanska erövringen av Ezo samt det nästan helt framgångsrika försöket till att utrota en hel kultur.(Vi i Sverige var inte snälla mot Samerna heller men vi var förmodligen inte riktigt lika effektiva som japanerna) Skall verkligen se filmen du rekomenderar trots att det låter som en film som kommer få mig att bli sorgsen. Ainukulturen är awesome!!!
 
Top