Nekromanti "Nya" recensioner på Kryptan

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag upptäckte precis till min förtjusning att Eksem har skrivit fyra välskrivna recensioner av intressanta rollspelsgrejer på sin blogg Kryptan. Dem måste ni läsa!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Enligt obekräftade rykten håller XM på att läsa CoC-modulen "At the Mountains of Madness".

Vi får väl se om det dyker upp en CoC-recension framöver.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Enligt obekräftade rykten håller XM på att läsa CoC-modulen "At the Mountains of Madness".
Eller om det bara blir ett kryptiskt meddelande, "pingvinerna är blinda! argh, färgen, färgen!" och sen hör vi aldrig något från Eksem igen...
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Eksem said:
Och nu är ännu en recension publicerad, och det är Anomalous Subsurface Environment som får sig en genomgång:

http://kryptan.blogspot.se
Jag gillar verkligen ASE och uppenbarligen har jag inte helt fel eftersom du håller med :gremsmile:. Själva settingdelen i boken tycker jag är svagare än själva dungeonen som är riktigt, riktigt bra. Settingen är förvisso charmig, men jag tycker att dungen får mer effekt om man placerar den i en mer traditionell fantasyvärld. Settingen i boken gör att man nästan kan förvänta sig något liknande det som uppträder under ytan och då försvinner delvis det coola överraskningsmomentet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag kan hålla med om värdet i överraskningseffekten och kontrasterna; men samtidigt tycker jag om settingen i sig (jag är också förtjust i Dark Sun) och så mattas kontrasterna antagligen av en hel del med tiden med tanke på att ASE är såpass stor som den är och i praktiken kommer att utgöra setting åtminstone tre fjärdedelar av speltiden om inte mer.

Kontrasten mellan det normala och det annorlunda tror jag är lättare att upprätthålla om man spelar en något mindre dungeon, som är något väldigt annorlunda i settingen (typ Expedition to the Barrier Peaks).
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Eksem said:
Jag kan hålla med om värdet i överraskningseffekten och kontrasterna; men samtidigt tycker jag om settingen i sig (jag är också förtjust i Dark Sun) och så mattas kontrasterna antagligen av en hel del med tiden med tanke på att ASE är såpass stor som den är och i praktiken kommer att utgöra setting åtminstone tre fjärdedelar av speltiden om inte mer.

Kontrasten mellan det normala och det annorlunda tror jag är lättare att upprätthålla om man spelar en något mindre dungeon, som är något väldigt annorlunda i settingen (typ Expedition to the Barrier Peaks).
Du har helt klart en poäng. Jag har dock tänkt placera ASE i en klassisk fantasysetting (Wilderlands). Vi får se om mina spelare någonsin tar sig dit och om de i så fall blir överraskade. Jag har i alla fall införskaffat ett gäng Star Wars-androids för en billing penning :gremsmile:.

Jag har egentligen bara läst igenom ASE1 (har 2-3 hemma, men mest tittat på bilderna). Tror du att det är mycket som behöver anpassas om man väljer att placera ASE i en "traditionell" setting (jag tänker på om det är mycket referenser till orbital gods och andra grejer i settingen nere i dungen som man i så fall behöver ändra). Jag inser redan att ASE:s goblins inte är samma sak som traditionella goblins, men dem kan man ju enkelt göra om till någon form av gententiskt förändrade dvärgar/tomtar/goblins.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har i alla fall införskaffat ett gäng Star Wars-androids för en billing penning .
Smart! Jag tror jag har lite SW-minis liggandes nånstans, ska kolla om jag har nåt fint där jag kan sno.


Tror du att det är mycket som behöver anpassas om man väljer att placera ASE i en "traditionell" setting (jag tänker på om det är mycket referenser till orbital gods och andra grejer i settingen nere i dungen som man i så fall behöver ändra).
Det finns iaf en God Eye (eller är det redan på nivå 1?), men det kan lika gärna vara nån konstig skärm bara, så det borde vara helt setting-oberoende. Än så länge har jag inte sett något som inte går att enkelt byta ut eller ignorera.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Re: Anomalous Subsurface Environment 2

Eksem said:
Jag fortsätter recensera megadungeonen Anomalous Subsurface Environment, och det är alltså nivå två som får sig en genomgång:

http://kryptan.blogspot.se/
Damn you, Eksem! Läste genom recensionen och det kliar lite i mina fingrar att införskaffa nu trots jag är rätt anti allt som heter OSR.

Så kudos för en bra recension!

/me går för att läsa fler recensioner ...eftersom han är en självplågare... :gremwink:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag avslutar Anomolous Subsurface Environment för den här gången:

http://kryptan.blogspot.se/

Har inte riktigt bestämt vad jag recenserar härnäst. Jag vill klara av hela S-serien innan återtrycket kommer ut, så kanske är det White Plume Mountain som kommer i nästa inlägg? Eller ska jag fortsätta på gonzoscifispåret och köra Expedition to Barrier Peaks? Vad tycker ni?
 
G

Guest

Guest
Eksem said:
Jag avslutar Anomolous Subsurface Environment för den här gången:

http://kryptan.blogspot.se/

Har inte riktigt bestämt vad jag recenserar härnäst. Jag vill klara av hela S-serien innan återtrycket kommer ut, så kanske är det White Plume Mountain som kommer i nästa inlägg? Eller ska jag fortsätta på gonzoscifispåret och köra Expedition to Barrier Peaks? Vad tycker ni?
Gondolspåret! Alltså, gonzo.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Stövelkatten said:
Eksem said:
Jag avslutar Anomolous Subsurface Environment för den här gången:

http://kryptan.blogspot.se/

Har inte riktigt bestämt vad jag recenserar härnäst. Jag vill klara av hela S-serien innan återtrycket kommer ut, så kanske är det White Plume Mountain som kommer i nästa inlägg? Eller ska jag fortsätta på gonzoscifispåret och köra Expedition to Barrier Peaks? Vad tycker ni?
Gondolspåret! Alltså, gonzo.
Jepp såäre
 
Top