Nekromanti Nya Raser.

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
/images/icons/cool.gif
I brist på annat tänkte jag mig att jag ska författa en liten handledning för SL att använda sig av när han planerar att införa en ny RAS av inteligenta varelser i en redan existerande värd.

Problem som kommer att dyka upp är..
Var kommer de ifrån?
Och varför är de inte kända över hela värden?
Och om de är kända har de då ett eget rike ?
Hur ser de ut ?

Var de kommer ifrån kan lättast förklaras genom att SL på står att de lever avsides helst i landet riktigt långt borta.
Eller att de är isolatoriska av sig och söker sig till fjärran platser långt från städer och andra folk.
Varför de inte är kända över hela värden är svårare.
Alla personer lämnar spår i värden de lever i se på Dvärgar och Alver deras ständiga konflikter har gjort dom båda berömda och orasakat konflikter bland de mera kortlivade.
Speceilt svårt blir denna fråga att besvara om varelsen i sig har extremt bra grundegeskaps värden eller magiska förmågor.
Har de ett eget rike ?
Tja bra fråga Har de stora förmågor fysiskt eller mentalt är det extremt troligt att de har ett eget rike någon stans.
Hur ser de ut.
Nu blir det tänka till är de i utseendet för lika människor tänker alla *suck* ännu en klingon med konstiga hudproblem.
Är de allt för extrema så kanske folk springer om kring skrikande monster monster samt att spelare kanske inte klarar av att rollspela en varelse med dessa förmgor.

Komgärna med egna ideer och förslag...

I brist på bättre Hatten
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Men för fan, lägg ner!!!!

Men vill folk lägga in mer intelligenta spelbara varelser så, ok. Bara jag slipper. Tänker inte ett ögonblick förvandla mitt Mundana till nån dålig DoD-kopia...

/Sir Foilan - Allra helst skulle jag sett low-fantasy, men man kan inte få allt

"A dark seed of evil is grown"
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Du känner av kniven som vi petar dig i ryggen med?

Som du vet så tvingar alla som gör nåt till Eon, alla andra att använda det också. Det är inte precis frivilligt... som alla vet...
 

Mr Huck

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
4
Location
Stockholm
Re: Du känner av kniven som vi petar dig i ryggen med?

Jag uppskattar ironin men att lägga till saker till Mundana skulle skapa en stor obalans. Använd det som finns att tillgå fullt ut så tror jag inte att man behöver lägga till någonting.

- Mattias, som gillar både Mundana och Ereb, men på helt olika vis!!!
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Jo jag vet vad du menar, och jag håller med..

..tycker bara att det är onödigt att komma med såna inlägg. Som alla vet behöver man inte ta till sig någon som någn gjort, "inte ens" det som neogames skrivit. Jag kände bara ett tvång att .. skriva det*haha* men jag förstår precis vad ni menar, båda två :o) Fridens liljor på er. :o)
 

Mr Huck

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
4
Location
Stockholm
Re: Jo jag vet vad du menar, och jag håller med..

Det är lunch. Jag hade nog gjort samma sak som du om jag sett meddelandet först...
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Människoraser

Människoraser är väl i stort sett det enda du kan "sätta in" i Mundana utan att förstöra alltför mycket. Möjligen någon udda varelse i väldigt fjärran land, som Forion, Ehbron eller helst ännu längre bort.
Tänk på att göra deras historia solid och detaljerad, annars blir det DoD-effekt.

Eget rike? Knappast! Det vore högst otroligt, om inte befängt. Åtminstone ifall man vill att Mundana skall kännas som Mundana och inte som Ereb Mundana Altor.

- Antonio
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Isvidderna?...

.. är dom tomma på folk? Skulle man inte kunna pilla in några... isbarbarer höll jag på att säga :o), men nån slags snubbar som bor där. Typ kragger, fast kyligare.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Isvidderna?...

Veddo och rauner finns där, fler folkslag skulle göra en sådan ogästvänlig och karg terräng klart överbefolkad. Nej, skall det vara nytt skall det vara LÅNGT bort, som Forion.

- Antonio den nöjde
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Att förändra en värld.

Jag måste säga att jag har något svårt att inse varför man inte kan lägga till och dra ifrån raser, länder, ja, till och med kontinenter till Mundana, precis som till vilken annan rollspelsvärld som helst. En av de största poängerna med rollspel torde ju vara att det ska vara en kreativ verksamhet, och det tycks mig sannerligen kreativt att just lägga till och dra ifrån tills det passar ens eget sinne.


[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Mr Huck

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
4
Location
Stockholm
Re: Att förändra en värld.

Sant. Nu frångår jag mitt eget inlägg nedan men jag mena ratt det måste vara roligt för de som spelar. Trivs Rpna i världen jag då kan man ju inte spela. Jag råkar bara gilla Mundana som det är.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Att förändra en värld.

Vad jag menar är att det vore ett svårt konststycke att förändra Mundana till det bättre. Det finns väldigt få brister att åtgärda, om man säger så.

Och vill man förändra Mundana drastiskt utan att förändra Eons spelkänsla har man en mycket svår uppgift framför sig, om man inte låter det ske på någon väldigt fjärran plats, såsom Forion.

- Antonio
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag personligen tycker att man ska försöka att inte ändra världen allt för mycket.Om du nu vill skapa en ny ras som är smarta ska du försöka se till att du inte förändrar världen allt för mycket. Om du måste hitta på en nya ras, ta någon från DoD. Det är mitt tips.

//Gorion
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Re: Isvidderna?...

Bor det inte Darkener i Forion? Har för mig att det är den rasen som dominerar där, om man inte räknar med sånna där äckliga träskmänniskor, vad dom nu heter...
Jag håller faktiskt helt med om vad andra redan sagt att man inte behöver lägga till någonting till Mundana. Det mesta finns faktiskt där såvida man inte vill ha en värld i stil med Baldur's Gate där det finns typ 20000 raser (om man bara räknar de med egna språk) alla bara för att man ska få något annorlunda att ha ihjäl...

//Exarch, rabid AD&D hatare

//Exarch
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Att förändra en värld.

Det är klart att det finns saker att förbättra, och vilka de är beror förstås på vad man ser i Mundana. Vill man ha en mörk värld så ökar man Jargiens makt och låter den kanske influera andra länder också, vill man ha riddarromanitk har man Consaber att leka med och utvidga eller betona.
Min poäng här är att så fort du gör ett äventyr eller spelleder en omgång så väljer du vilka delar av Mundana du betonar, och i och med att du gör det så förändrar du praktiskt taget automatiskt världen.

För övrigt är ingen värld så bra att den inte går att göra bättre...

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 
Top