Nekromanti Nya karaktärer till Shadowrun

Cold Chrome

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
32
Location
Östersund (bor i Uppsala)
Jag har lite funderingar runt skapandet av karaktärer i Shadowrun. Förra gången min spelgrupp skapade karaktärer lät jag dem köpa saker från alla supplement jag hade, inte bara från grundboken. Detta ledde dock till väldigt kraftiga start-karaktärer. Saker som ledde till detta: Muscle augmentation (+1 Str o Dex/Lvl, räknas in i Reaction, 45000/Lvl), Enhanced Articulation (+1 Reaction, 40000),Improved Gasvents. De här sakerna kan göra en Sam snabbare än en inoljade vessla på is och starkare än en uppretad flodhäst på steroider (låter som en beskrivning på en superhjälte). Om man även kör med dom frivilliga reglerna för att dämpa rekyl med Str, som jag gör, kommer RPn aldrig ha problem med rekyl.
Vilka restriktioner kör ni andra SR spelledare med? Vilka supplement får spelare handla från under karaktärsskapande? Vilka varor är off-limits?

Fear is the Mind Killer//Assassin proverb
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Vilka varor är off-limits?"</I>

Det där beror ju givetvis på vilken kampanj man kör.

<B>Tärning Hård (Die Hard /images/icons/wink.gif)</B>
I en kampanj med massor av puffror, annanasar och knivar
kan det hjälpa upp spelbalansen om spelarna har en relativt
normal chans att överleva - Då kan det vara lämpligt att
tillåta lite tjockare grejer än standardskjutjärnen som
beskrivs i grundboken.

<B>Mespropp</B>
Är kampanjen däremot av sådant slag att linan brister så
fort någon spelare drar fram sin ultra-blåsa-alla-åt-
helvete-karbin pga. hur stämningen är tänkt att vara så
är det lämpligt att vägra dem tillträde till sådana
skönheter (den DÄR är för stor för dig, lille vän).

<B>Lömskaste lymmeln</B>
Min favorit - Låt spelarna packa på sig så mycket vapen
och annat skrot så de blir tvugna att gå på knä genom
spelets gång, bara för att förlora dem på något nesligt
sätt (pepparsprejande gamling är en klassiker /images/icons/wink.gif).
Sedan optimerar du själv spelarnas utrustning som du känner
att kampanjen klarar av.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Jag kör med att allt över availability 6 måste godkännas av mig först och passa in i PCns bakgrund. "Va? Har den här killen också råkat ut för en allvarlig trafikolycka som skadade hans nervsystem så att han är tvungen att ha wired reflexes och bone lacing?"

De får köpa prylar över availability 8, men då räknar jag in street index i priset.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Cold Chrome

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
32
Location
Östersund (bor i Uppsala)
Jo, självklart ska allt passa in i bakgrunden till RPn, sånt kollar jag alltid. Saken är den att vissa varor(t.ex tidigare nämnda bioware) kan vilken Street Sam som helst köpa, med hänsyn till avilability, och lätt förklara det med att han ville ha det bästa.

Fear is the Mind Killer//Assassin proverb
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Reglerna säger ju att man bara får köpa saker med en Availability =<6 och/eller 8 dagars anskaffningstid. Det är bra avvägt men man måste också förbjuda saker som dikote (Av.6) och egna vapenvarianter. Sedan så kör jag inte med alla frivilliga regler, RC beroende på Str är en sådan jag undviker.

Men även med dessa regler kan man få väldigt mäktiga gubbar, om man vill köra med mindre mäktiga så kan man minska max beloppet på pengarna, ingen får ta mer ån 90k. Nackdelen med det är att de som inte behöver pengar blir relativt sett bättre medan de som kräver mycket pengar (främst deckers) handikappas.

_öRn
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
Enkelt!

Sådana saker har jag aldrig haft problem med (utom första gången jag provar ett rollspel, då kör jag strikt enligt reglerna för att hitta felen med dem).
Upprepa följande ramsa för dig själv innan sessionen:
"Jag är SL, jag är gud, jag är allsmäktig..."
Obs! Kom ihåg att upprepa samma ramsa fast med strategiskt utplacerade 'inte', efter sessionen, annars kan du få problem i det sociala livet (om du har ett sånt).

Skämt åsido, så brukar jag helt enkelt kräva att jag får studera karaktärerna och godkänna dem innan de får börja spela. Sen säger jag helt enkelt: "Nej, hon är för bra, hon får inte vara med". Enkelt!

Ett annat sätt är att spela några sociala uppdrag där vapen och cyberware är avskräckande:
"Hjälp! Döda mig inte! Här, ta alla mina pengar!"
"Men vi vill bara prata lite..."
"Hjälp! Rånare"
Personen springer iväg och några Lone Starr dyker upp, hehe...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
???

Hur kan en pepparsprejande gamling ta ifrån dem deras Wired reflexes och bone lacing?

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: ???

<I>"Hur kan en pepparsprejande gamling ta ifrån dem deras
Wired reflexes och bone lacing?"</I>

Utmanövrering helt enkelt. Underskatta aldrig en gamling,
det fick en kompis erfara IRL. Hans pappa är över 60 år
och detta gjorde sig min kompis lustig över med fraser som
"Gubbstrutt" och "Haverist". När dessa två sedan skulle göra
en armhävnings-duell blev det en solklar seger för den
äldre /images/icons/smile.gif

Fast, å andra sidan har väll lite kapade lemmar en viss
inverkan på bone Lacing och Wierd reflexes ?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 
Top