Nekromanti Nya Glorantha?

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Jag brukade spela RuneQuest/Glorantha för ett antal år sedan och det är en av mina favorit rollspel/världsbeskrivningar. I och med att Avalon Hill dog (och återuppstod) och slutade ge ut RuneQuest var det tal om att Greg Stafford skulle ge ut ett nytt Glorantha-rollspel. Jag väntade ett par år men tröttnade till slut. När jag tittade efter Glorantha på nätet för några månader sedan såg jag att rollspelet äntligen kommit ut, nu kallat Hero Wars.

Nu till min fråga, är det någon här som har spelat Hero Wars (och som spelade gamla RuneQuest/Glorantha)? Är det något att ha?

Det är ganska dyrt och jag har redan de flesta tillbehör till gamla Glorantha, så jag tvekar om jag ska köpa det. Men det är ju Glorantha trots allt...

//Andreas
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Nu till min fråga, är det någon här som har spelat Hero Wars (och som spelade gamla RuneQuest/Glorantha)? Är det något att ha?</I>

Definitivt! Jag har inte <I>spelat</I> det men jag <I>har</I> Hero Wars, Glorantha och Thunder Rebels (så långt mina pengar har räckt hittills, men fler inköp kommer helt klart). Spelsystemet i HW är ju alldeles nytt, och såvitt jag förstått är världsbeskrivningen och modulerna inte bara reprints utan nya eller utbyggda/uppfräschade från de gamla versionerna också (illustrationerna är iaf helt nya rakt igenom) - och ja, de rockar. (-:

Då jag inte själv har spelat det kan jag inte uttala mig om hur balanserat HW:s regelsystem är jämfört med RQ:s, men jag föreställer mig att det borde vara rätt enkelt att hitta detaljdiskussioner och analyser av det på nätet.

Rätt person att fråga är nog Nightowl (Erik Sieurin; han omnämns i Hero Wars som speltestare) men han är på semester och offline just nu.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hero Wars är mycket bra men också mycket annorlunda. Det är INTE BRP/RQ för fem öre och den som förväntar sig direkta analoger blir besviken.

Glorantha har blivit bra mycket närmare Staffords ständigt muterade vision av hur det skall vara, och spelets nya inkarnation bör tillltala både regelspelare (taktiskt som fan) såväl som storytellare (helt "narrativistiskt", dvs reglerna stödjer en story).

Rekommenderas. Bästa nätkällan är nog officiella www.issaries.com, från Issaries, Inc. som ger ut Hero Wars. Där bör länkar och dylikt joxus finnas.

Nightowl, Initiate i GTA (Glorantha Trading Association, "stiftelsen" som gjorde det möjligt att ge ut Hero Wars)

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top