Nekromanti Nya förmågor

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Min spelgrupp har spelat D&D med en Eladrin samt en Gnome. Lite snabbt översatt gjorde jag gnomen till en Missla. De två förmågorna flyga och teleportera speglar detta.
Efter det så gav jag trollpackan (Eladrinen, som var wizard i D&D) en rent spelteknisk besvärjelse i form av magisk missil för att inte lida av meningslöshet pga mana.
Gnomen (eller numera Misslan) var en warlock i D&D så jag försökte spegla det med förmågan Häxpakt.

De övriga förmågorna speglade spelstil. De fick alla allt till förmåga 1, med 10 ET (vi hade trots allt kört lite standard D&D).

Jag har räknat en del på det och kan inte hitta något generalfel i balansen mot de andra förmågorna i grundspelet.

Givetvis tacksam för input.

/Aurel

Magi
Du kan kasta magi och använder din närvaro + magi i strid. Färdigheten ger +1T på alla magiska manövrer. Givetvis är övriga förmågor kumulativa med denna precis som i övrig strid.
Alla besvärjare som kan magi lär sig standardbesvärjelsen Magisk missil. +2 magiskt vapen 30 meters avstånd. Denna besvärjelse kostar ingen mana, likaså så behöver du inte vänta en runda för effekt utan den sker i stridsfasen. Effektmässigt är den individuell och varje magiker har sin egen stil.
Du kan utföra stämningsmagi och enklare magiska trick utan att det kostar mana.
Du har din Närvaro x2 i Mp.

Häxpakt
Du har lärt dig en begränsad form av magi som du kombinerar med din förmåga att strida. Du får lägga ihop din närvaro och fysik i strid. Givetvis är övriga förmågor kumulativa med denna precis som i övrig strid.
Du kan standardbesvärjelsen Magisk missil. +2 magiskt vapen 30 meters avstånd. Denna besvärjelse kostar ingen mana, likaså så behöver du inte vänta en runda för effekt utan den sker i stridsfasen.
Du kan utföra stämningsmagi och enklare magiska trick utan att det kostar mana.
Du har din Närvaro i Mp.
Du kan dock inte lägga besvärjelser i vanlig mening som någon med magi kan.

Magisk missil
Du är tränad att använda standardbesvärjelsen magisk missil för att attackera dina motståndare. Du lägger till en extra tärning när du använder en magisk missil.

Rustträning
Du negerar svårighetsgraden med att ha rustning med ett. För varje nivå så sänker du ev. modifikationer med ett. Om du negerar det till 0 så kan du kasta magi med tung rustning (metallrustning). Likaså så absorberar du 1 per nivå med eller utan rustning.

Två vapen träning
Du kan hantera ett vapen i din andra hand. Om du strider med två vapen får du en extra tärning i strid.

Mörkersyn
Du ser i kompakt mörker. Du kan dock ej läsa i mörker på pergament el liknande, dock kan du läsa något som är skrivet i relief eller kislat/ristat.

Nattsyn
Du ser som på dagen om du har lite bakgrundsbelysning. Även den mörkaste molnigaste natt har lite ljus men inomhus eller i en grotta kan det vara för mörkt.

Flyga
Du kan flyga. Du har samma förflyttning som din markförflyttning i strid, och lyder under samma regler för att attacker och flykt. Om du inte befinner dig i strid så kan du dubbla din förflyttning. I regel kan du inte flyga om du anses lastad.

Teleportera
Du kan ta ett steg in i feyvärlden och omedelbart förflytta dig från en punkt till en annan.
Du har samma förflyttning som att röra dig i strid, och lyder under samma regler för att attacker och flykt, dock kan du (om du vill) använda din närvaro istället för fysik. Om du inte väljer att just fly eller attackera i strid utan endast förflyttning så tar det en runda att teleportera, precis som vanlig förflyttning. Du kan t.ex inte teleportera och skjuta i samma runda.
Du kan ej heller teleportera om du är slagen i järn, bunden eller är fängslad i ett rum. Du kan heller inte teleportera genom galler, fönster(glas, ett öppet fönster fungerar givetvis) eller väggar. Du måste ha fri sikt till platsen du ska teleportera till.
 
Top