Nekromanti Ny tanke kring Vandöda i Krigsherren

Avslagen_Cola

Warrior
Funderar på om man inte kan ge vandöda två liv vardera istället för att höga DV? För att symbolisera deras tålighet men att de fortfarande går att slå ner med lite tålamod. (1,5 liv kanske också funkar)

ZaiToh

Warrior
En spontan fråga blir hur du ska räkna liven? Ska alla 'extraliv' först tömmas innan du börjar tulla på de vandöda kommer en stor armé att stå still utan att mista en enda soldat även om du har Trukher i första ledet som bokstavligen rycker huvudet av dem. Räknar du dem som att du halverar antalet skadade varje gång förutsätter du att det är samma vandöda som tar skadan efter varandra... visserligen helt ok men det kan bli problematiskt med t ex skytte osv.

Tycker högt DV annars är en bra representation. Din idé är inte alls dum, men jag ser inte vad du ser som den största vinsten med att byta till ett system som går mot strömmen. För i slutändan kommer det väl bli samma sak?

För övrigt diggar jag dig och dina idéer du kommer med. Bra med fetinspiration och att ha någon att bolla idéer med. Hoppas du inte tycker jag sågar dig alltför mkt :gremwink:

/ZaiToh

Avslagen_Cola

Warrior
Jag tänkte såhär: Efter en strid så räknar man antal sårade och antal döda samt fångar. Förlusterna kan alltså lika gärna vara sårade. Dock är detta anpassat för levande varelser, vandöda är antingen hela eller trasiga men stridsdugliga eller så är de döda eller av med en eller flera kroppsdelar, typ båda benen eller så.

Så med andra ord, enheter som bara skulle döda en vandöd varje runda tillfogar fortfarande skada, istället för att deras skada skulle bli noll vilket är fallet med högt DV.
Dessutom borde man ha nån slags tabell på hur mycket skada de "överlevande" vandöda, typ Ob1T6 trauma för vinnande och Ob2T6 för flyende. Tillfångatagna får väl samma som flyende, om det är feta nekromantikerkriget där de snor varandras trupper efter slaget. Annars kan man nog räkna dem som brända eller liknande.

Det är schysst när man kan diskutera regler på fet nivå, regler kan oftast diskuteras alldeles för mycket för ens eget bästa :gremtongue:
Dessutom är det ibland bra om någon ställer sig på motsatt sida bara så att man tänker över alternativen. :gremwink: