Nekromanti Ny smygtitt på Svavelvinterspelet

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Snyggt!

Men jag är lite orolig över er marginal mot ryggen, mitten av boken. Jag är ingen expert, men riskerar inte dedär fina bilderna ni har mot ryggen till att sugas in och inte synas? Det är också rätt påfrestande, tycker jag, när text böjer sig allt för långt in och skuggas.
 

Chrystiof

Veteran
Joined
20 Oct 2010
Messages
14
@Möller:
Vettig fråga. På det planerade sidantalet så räknar vi med max 10 mm som kan "försvinna" ner i ryggen. Den inre marginalen är på 25 mm så det ska inte vara någon risk för att text försvinner.

Vad det gäller bilderna så får man som du säger tänka till så att inga detaljer försvinner. I förslaget som ligger på bloggen så skulle det ena skelettets huvud försvinna och det kan jag i alla fall leva med...

Tack för all ros!

Hälsar
Christian för Fria Ligan
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Möller said:
Men jag är lite orolig över er marginal mot ryggen, mitten av boken. Jag är ingen expert, men riskerar inte dedär fina bilderna ni har mot ryggen till att sugas in och inte synas?
Det skulle bara se konstigt ut om helsidesbilderna var utfallande åt alla håll utom ryggen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Förresten, vad ser ni för målgrupp framför er? Vilka kommer köpa spelet ( i första hand )?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Jag gissar på att rätt många potentiellt skulle kunna tilltalas av det. Folk som spelar eller spelade DoD/Konfluxsviten/Ereb Altor/Trakorien från ÄS, reglerna verkar indie vad jag förstått så det kan intressera de som ser det som en krav eller bara fräscht, folk som läst romanerna, folk som omfamnar fantasyrollspel i allmänhet, folk som bara gillar fantasyspel om spelet uppfattas som annorlunda, gamla fans av Järnringen/Mutant:UA/Coriolis etc.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Tja, det ska medges att vi inte gjort någon direkt avancerad marknadsanalys. Men typ allt som Schtajner säger. Med tillägget: alla som gillar schyssta rollspel, oavsatt om man är indie eller trad. Och till och med de som inte spelar aktivt, men gillar att bläddra i en skön bok om en klassisk svensk fantasyvärld.

De enda som väl kanske inte är målgrupp för spelet är folk som aldrig hållit i ett rollspel förut. Det är inget utpräglat nybörjarspel - det är där Morwhayle kommer in!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Då tror jag layoten är helt rätt ... snygg och smakfull. Det är annars en fallgrop man lätt ramlar ner i; funderade på det när nästa upplaga av Saga snart är aktuell: Det är lätt hänt att man som formgivare gör boken FÖR snygg. Smakfull och med korrekt typografi. Men i det här fallet passar det. Målgruppen är nog både äldre och rätt intellektuell.

Annars tror jag att man som formgivare ibland måste skita i typografiska regler och allt man lärt sig om bok-layout. Våga göra fel och nåt "fult" om det passar spel och målgrupp. Så det inte blir mesigt och ängsligt. Det är nåt jag kommer jobba med i kommande spel. Fast det är nåt för en annan tråd, kanske.
 
Top