Nekromanti ny "sajt"

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Sajt och sajt... hittils är det mest en plats för mig att dumpa mina filer som jag vill att folk skall läsa. Kanske dyker fler saker upp så småningom. Om ni vill klicka er dit och läsa mina filer och dessutom säga vad ni tycker blir jag glad. Tack i förväg.

ratios hemsida

Om ni undrar så har jag precis haft betarelease.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Intressant sida.. Stilren och lättnavigerad. Undrar hur den kommer att se ut när den är klar..

Amalgea? Hmmm.. Jo, det var ju det projektet.. Verkar också intressant..

/[color:448800]Han</font color=448800> som nog tycker det mesta nytt inom rollspelsvärldar verkar intressant
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Bra!

Ser mycket lovande ut. Nu måste jag förståss speltesta reglerna ett tag men det jag såg var bra.

Snyggt jobbat, hälften vunnet
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Lite "hur man gör en sajt"

Brödtexten bör vara svart och länkarna bör skilja sig från brödtexten. Därför bör inte länkarna vara svarta.

Och när det gäller typsnittet så är Sans-serif bra mycket mer lättläst. Vilket också Weddesignarna som gjorde denna sida förstår.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Lite "hur man gör en sajt"

Och när det gäller typsnittet så är Sans-serif bra mycket mer lättläst.

Vad grundar du det på? Jag är mest nyfiken. I alla böcker om typografi jag läst säger de att sans serif bör undvikas för brödtext. För övrigt ser rollspel.nu ut som skit för mig. Hade de använd standardfont hade det nog inte varit så. Beror ioförsig mest på min dators nycker.

Sidan är väldigt temporär och nästan inget layoutarbete är lagd på den. Om den börjar växa skall jag göra ett publiceringsverktyg för den (i perl såklart, för det är bäst). Då blir jag väl tvungen att göra någon form av layout...
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Lite "hur man gör en sajt"

på webben så bör ett sans serif-typsnitt användas för att det skall vara enkelt att läsa, skall det däremot tryckas/skrivas ut så är det nog bäst med ett serif-typsnitt. Typografisk Handbok av Christer Hellmark är en bok som jag kan rekommendera.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Re: Lite "hur man gör en sajt"

i perl såklart, för det är bäst

Du menar Perl som i "Pathologically Eclectic Rubbish Lister."/images/icons/devil.gif


Vad grundar du det på? Jag är mest nyfiken

Det handlar mest om skillnaden mellan de olika medierna. I en bok så gör de små klammrarna att ögat lättare följer med texten och gör det mer lättläst och serif bör användas för brödtext.
På en dator skärm så är sans-serifs klarhet en storfördel då serifs klammrar bara blir ansträngande och har ingen större nytta på ett icke-roterande, scrollande medium.
 
Top