Ny mobil

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag har insett att min gamla Samsung Galaxy S7 har hål i fickan på byxor. Det här har fått mig att tänka att jag borde köpa ett mobilskal så att den blir mjukare. Det känns dock fånigt att köpa ett mobilskal till en sju år gammal telefon som redan har sprucken skärm plus att det kan vara bra att ha en reservtelefon om det skulle hända något med min ordinarie. Så nu är planen att istället köpa en ny telefon.

Och då är problemet, så klart, vad borde jag köpa istället? Det jag gör på mobilen är det vanliga - surfar, hänger på discord, lyssnar på musik, bankärenden etc. Tittar inte på videos (där jag bryr mig om det som visas, i alla fall) och tar inte kort. Det som kan vara lite mer krävande (och där jag uppskattade en uppgradering från en S5 mini till en S7) är google docs, där jag ofta har mina rollformulär nu förtiden. Jag är, som synes, van vid Android. Och just det, jag har ett headset med sladd som jag gärna skulle vilja kunna fortsätta använda, men sånt har de väl slutat med nu förtiden.

Jag har haft en S7a sen kanske 2018 och förutom att det kan vara bra med en reserv så är jag nöjd med den - det här visar att hållbarhet skulle uppskattas. Jag vill inte behöva byta mobil om tre år pg av planerat åldrande.

Budget är väl egentligen beroende på vad det kostar nu förtiden. Jag kan i teorin lägga 10k-15k men låter helst bli. 2000 känns mycket men det kanske är vad man får betala för att telefonen inte ska gå sönder om tre år pg av planerat åldrande.

Übereil
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
En Samsung Galaxy S20 FE kan du få för runt 3000 kr. Det är en bra uppdatering från S7 till ett mycket rimligt pris.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Jag har haft en S7a sen kanske 2018 och förutom att det kan vara bra med en reserv så är jag nöjd med den - det här visar att hållbarhet skulle uppskattas. Jag vill inte behöva byta mobil om tre år pg av planerat åldrande.
Inte jättebilliga, men enbart på ovanstående argument: Fairphone. Dom är designade för att gå att reparera och den modell som senast gick ur tiden (Fairphone 2) fick uppdateringar i 8 år innan dess. Som bonus strävar dom dessutom efter att maximera mängden återvunna material i dom och inga konfliktmineraler.

Headset-uttaget försvann dock tyvärr på Fairphone 4 och framåt :(
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Inte jättebilliga, men enbart på ovanstående argument: Fairphone. Dom är designade för att gå att reparera och den modell som senast gick ur tiden (Fairphone 2) fick uppdateringar i 8 år innan dess. Som bonus strävar dom dessutom efter att maximera mängden återvunna material i dom och inga konfliktmineraler.

Headset-uttaget försvann dock tyvärr på Fairphone 4 och framåt :(
Det där senaste var ju surt som tusan, men annars en +1 för Fairphone. Den är dyrare än motsvarande mobil prestandamässigt, men annars väldigt trevlig. Väldigt lite bullshit.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag har goda erfarenheter av min Xiaomi Mi 9T som jag tydligen nu haft utan problem i tre års tid. Stabil och sådär. Jag har dock ingen aning om hur original-OS:et är och det kanske är lika bra i och med att det känns som en viss risk att kinesiska staten spionerar den vägen =) Så jag rootade och lade in PixelExperience istället.

Men hårdvaran har jag verkligen upplevt som mycket bang-for-buck. Jag gissar att senare Xiaomis är liknande, men det är bara en gissning. Jag har en Xiaomi-surfplatta också, där jag har samma erfarenhet – bra, snabb, stabil.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Kanske är hårdvaran så bang-for-the-buck just för att det är en spionmaskin (som du då neutraliserat)?

Konspirationsteorin tar aldrig slut :)
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Det är som sagt svårt med sladd nuförtiden. Jag har en usb c hörlur som reserv i jackfickan som jag använder som backup som blir använd ganska ofta men det är svårt om man vill använda något speciellt i ljudväg.

Om du tycker att Samsung är ok så är deras budget linje i A serien rätt så bra. De som jag känner som har köpt har varit nöjda. Du får en ny, rätt så billig telefon med prestanda som ett par år gammal värsting telefon. Samsung har skärpt sig med uppdateringar så du får en ny telefon som kommer att vara uppdaterad i många år framåt och garanti.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
318
Gigaset. Ingen som helst erfarenhet av, men de är tillverkade i Tyskland.
Annars Fairphone, Nokia kanske?
Möjligt att det finns några andra rimliga. Men billigare blir det förstås ju mindre man involverar demokratiska länder.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Det är som sagt svårt med sladd nuförtiden. Jag har en usb c hörlur som reserv i jackfickan som jag använder som backup som blir använd ganska ofta men det är svårt om man vill använda något speciellt i ljudväg.
Jag har inte provat själv eftersom min telefon fortfarande har inbyggd 3.5mm, men enligt utsago ska Apples USB-C DAC ha riktigt bra ljudkvalitet. Förvånansvärt nog är det inte Apple-prislapp på den heller (125kr).
 
Top