Nekromanti Ny laptop

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Då min älskade dotter fick för sig att pilla loss f-tangenten på min uråldriga laptop så behöver jag en ny. Det enda jag har den till är att koda lite olika små program samt betala räkningar och annan surf typ. Mao vill jag ha det billigaste som finns men gärna det minst crappiga av det billigaste. Vad skall jag köpa?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Kan du inte bara köpa en ny tangent? :)

Jag har goda erfarenheter av Asus.
Dåliga erfarenheter av Acer (vilka dock är billiga).

Datorkunskap är sån färskvara eftersom det hela tiden kommer ut nya modeller, nya processorer osv. Mitt tips är att du kollar läget på ex. sweclockers forum och ser om någon nyligen skapat en tråd med liknande behov. Brukar pågå en hel del köprådstrådar där du kan få senaste tips!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Hehe, min lokala handlare hade slut på F... Nae, det är ett sådant där helgjutet tangentbord så att bara byta en går inte och jag misstänker att ett nytt tangentbord till den där gamla datorn går på lika mycket som en ny billig... Tack för tipset, jag kikar vidare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,589
Location
Rissne
Jag skriver under på att Asus är bra.

Jag har också helt OK erfarenheter av Lenovo, men där är det lite skakigare.

Mitt huvudtips är att inte kolla så mycket på specs eftersom de oftast är medvetet dåligt formulerade för att ge ett felaktigt intryck. Vissa saker som är skitviktiga - som bra ventilation - nämns inte alls. Så jag tycker att man ska läsa recensioner och kolla på youtubeklipp.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ram, vad har du för övre smärtgräns på priset?
...jag utgår från att du vill ha en med Windows, inte en Chromebook?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Äh, jag vet inte vad jag har som övre smärtgräns egentligen.

Jag behöver ingen prestanda alls. I segmentet kass prestanda vill jag egentligen ha den dator som är bäst mekaniskt, kan tänkas gå längst och som hanterar uppgraderingar bra typ. Jag kollar inte alls på specar, jag har ju inga behov. :grin: Jag köpte en Acer till frugan när hon började plugga och den har bara strulat, både mekaniskt och mjukvarumässigt.

Jag ger gärna 4000 för en dator som jag inte behöver slåss med än 2500 för en som glappar och strular om ni är med på vad jag menar.

Någon som har någon erfarenhet av Asus transformerbook?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Ram;n148312 said:
Äh, jag vet inte vad jag har som övre smärtgräns egentligen.

Jag behöver ingen prestanda alls. I segmentet kass prestanda vill jag egentligen ha den dator som är bäst mekaniskt, kan tänkas gå längst och som hanterar uppgraderingar bra typ. Jag kollar inte alls på specar, jag har ju inga behov. :grin: Jag köpte en Acer till frugan när hon började plugga och den har bara strulat, både mekaniskt och mjukvarumässigt.

Jag ger gärna 4000 för en dator som jag inte behöver slåss med än 2500 för en som glappar och strular om ni är med på vad jag menar.

Någon som har någon erfarenhet av Asus transformerbook?
Ingen erfarenhet av den tyvärr men generellt brukar det fälla att ju fler coola nya features ju mindre stabilt! :)

Måste det vara en laptop? Stationär är både billigare och mindre benägen att krångla. Finns ju även rätt små stationära (om du flyttar den ibland men inte behöver använda den på vägen.. Sommarstuga etc..).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ska jag ha en dator som inte ska krångla och hålla många är:

http://www.apple.com/se/macbook-air/

Ska jag ha en billig dator att skriva och surfa på:

https://www.dustin.se/product/501088...mebook-13-7310


...skriver detta på en fem år gammal Macbook Air, första generationen. Som ny. Inget strul. Bara går och går. Stabilt bygge i metall. Funkar med senaste Adobe CS, känns lika snabbt på det som min tiotusen dyrare jobbdator men ballt grafikkort.

Sen har jag en Acer-chromebook som gick på 1700:- (Dustin reade ut fjolårets modell), lite dålig skärm och plastig, men den gör jobbet.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Inkognito;n147895 said:
Kan du inte bara köpa en ny tangent? :)
Annat alternativ - undvik allt som inkluderar den bokstaven. Positivt: det gör underverk på din språkliga kreativitet att hela tiden komma på synonymer till ord som innehåller den saknade tangenten. (Den är vanlig, men inte så vanlig att det är direkt omöjligt att skriva en himla massa utan att riktigt någon gång _behöva_ använda den...)

Till kodning - använd enbart programspråk som tillåter användande av "pre-processor-direktiv" ("pragman") och byt ut alla termer som börjar med den saknade bokstaven. Loopar med 'OM' istället tex.

Dock, du kanske måste byta bank då - beroende på vilken du har idag. Men tänk så många det finns att välja på utan den bokstaven i namnet - Ikano, SEB, Nordea, Swedbank. Eller ... sakriskhanteringsbolag (se där, språklig kreativitet at work!)

Jag ser bara positiva aspekter av detta!

;-)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Haha! Bra där Sapient! När livet ger en en känga, använd kraften i sparken för att lägga iväg i en ny riktning. :)

Just nu lutar det nästan åt denne:
https://www.dustinhome.se/product/5010881287/255-g4

Helt ok reviews över lag och skitbillig samt att HP fortfarande är ganska ok även om de har haft problem i budgetsegmentet tidigare.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,125
Personligen är jag ruskigt skeptisk till windows 10 och alla dess möjligheter att förvandla datorn till ett microsoft-panoptikon, och googles datorer känns inte mkt trevligare ur den aspekten. Men annars håller jag nog med ovanstående talare om att kolla recensioner noga. Hur skärmen ser ut, hur pekplattan känns osv är alla viktiga saker för hur datorn känns att använda, som inte tas upp i specs.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Problemet med billiga laptops är att så många av dem håller jättedålig kvalité. Så frågan är om du inte ska kolla på en begagnad dyrare laptop, som kostade nånstans 8000 och uppåt vid inköp? Risken är såklart att ägaren har låtit den damma igen, så det blir ju till att skruva upp och göra rent.

Jag har själv en dyr gaminglaptop som är typ fyra år gammal och den kan ju inte göra det där med gaming superbra längre, men allt annat dator-igt är den fortfarande en fena på.
 
Top