Numenera

Jim Profit

Swordsman
Tuggar mig igenom Numeneras huvudbok efter att ha köpt hela utgivningen i en enorm bunt; framförallt för att spelet är så pass annorlunda, både till system och världsbygge, mot vad jag är van vid. Världen känns... splittrad. Är den farlig? Är den inte farlig? Finns det hemligheter att utforska, eller är allt så pass skumt att man aldrig förstår sanningen? Är det "sense of wonder" och diplomati, eller konstanta strider?

Systemet måste nog testas för att förstå det, men jag får inte matematiken att gå ihop. Man gör helt enkelt inte tillräckligt med skada med sina anfall - om det inte är något jag missar så tar det många rundor att nöta ner en rollperson för även de största monstren, och saker som "man enkelt kan ha med femtio i ett encounter" tar flera rundor att (styck) att slå ut för rollpersonerna?

Numenera är sannolikt det snyggaste rollspel jag ägt Jag skriver ägt för jag sålde det utan att ens ha läst böckerna (jag hade några, långt ifrån alla). Bilderna är verkligen fantastiska och världen verkar väldigt spännande men ack så mycket text och på utrikiska dessutom. Därför kan jag inte hjälpa dig med dina frågor. Har däremot för mig att @terje spelat Numenera så han kan förhoppningsvis svara. :)

Jo jag har varit spelare i en kampanj (i första utgåvan, tror de har ändrat en del i den version som finns i butik idag).

Det var väldigt roligt, men jag tror att det till mycket stor del beror på spelledaren och spelgruppen. Systemet tyckte jag inte var så fantastiskt och världen, så som den presenteras i böckerna, verkar vara ett smörgåsbord av roliga ideer utan så mycket sammanhang.

Om man gillar konceptet och inte direkt avskyr systemet så kan rätt grupp ha väldigt roligt med spelet.

Jag är ett stort Numenéra fan, och har spelat det en del. Som tidigare nämnts så är det främst världen som sålde in mig, en värld där allt är möjligt och där man kan skapa rätt mycket egna förklaringar till vad det är som händer. En av Numenéras huvudgrejer är att de inte förklarar så mycket av varför världen är som den är och varför saker är som de är. Man är inte menad att få hela svar, då världen är så gammal att nästan allt är bortglömt sen tidigare. Som spelledare kan man såklart fylla i alla tomma ytor, och hitta på sin egen förklaring.

Jag håller med om att det är rätt svårt att knäcka en rollperson i strid, men man får komma i håg att beroende på vilken av de tre "pooler" som tar slut först (Strength, speed och intellect) så händer lite olika saker. Tar speed slut orkar inte rollpersonen röra sig, tar intellect slut så blir rollpersonen medvetslös. Det finns ju också fiender som gör skada på "Damage track". De gör ju att man kan ta tre träffar innan man dör.

Jag valde tidigt att husregla sybaroums vapenregler till Numenéra för att skada skulle vara mer intressant än den statiska som är standard i grundreglerna

Jag är ett stort Numenéra fan, och har spelat det en del. Som tidigare nämnts så är det främst världen som sålde in mig, en värld där allt är möjligt och där man kan skapa rätt mycket egna förklaringar till vad det är som händer. En av Numenéras huvudgrejer är att de inte förklarar så mycket av varför världen är som den är och varför saker är som de är. Man är inte menad att få hela svar, då världen är så gammal att nästan allt är bortglömt sen tidigare. Som spelledare kan man såklart fylla i alla tomma ytor, och hitta på sin egen förklaring.
Jo, och det är jag ju egentligen ett fan av - i lagoma doser. Någon typ av mer detaljerad äventyrsplats tror jag skulle behövas, för att "upptäcka saker" inte bara ska bli "spelledaren röker ihop något".
Jag håller med om att det är rätt svårt att knäcka en rollperson i strid, men man får komma i håg att beroende på vilken av de tre "pooler" som tar slut först (Strength, speed och intellect) så händer lite olika saker. Tar speed slut orkar inte rollpersonen röra sig, tar intellect slut så blir rollpersonen medvetslös.
Vad har du fått det ifrån? Varje track som går ner till noll gör att du hoppar ner på damage track, men det händer inget annat? (Det är också lite oklart om man kan spendera sig till noll, sas)
Jag valde tidigt att husregla sybaroums vapenregler till Numenéra för att skada skulle vara mer intressant än den statiska som är standard i grundreglerna
Aha?

Also - givet att jag nu har *allt* vilken bok är värd att läsa förutom grundboken?
Personligen tycker jag att "Into the" serien är väldigt bra (into the night, into the deep och into the outside) samt the ninth world guidebok som jag tycker är en av de bästa supplementen som skrivits till Numenéra.

Vad har du fått det ifrån? Varje track som går ner till noll gör att du hoppar ner på damage track, men det händer inget annat? (Det är också lite oklart om man kan spendera sig till noll, sas)
Hmmm, när jag letar efter den regel jag refererade till, hittar jag inget, kan vara någons husregel eller något jag kommit ihåg fel.
Men på din andra fråga så ja, man kan spendera sina pooler så de blir noll. Narrativt kan man säga att man anstränger sig till utmattning etc

Juste, Numenéras monsterböcker är väldigt bra också! Iallafall den första och den andra. Bläddrade i den tredje, men var inte imponerad av den

Back