Nekromanti [NT]

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Haha! Du läser ett [NT]-inlägg! /images/icons/tongue.gif

Näe, egentligen är det ett förslag:
Det borde finnas en knapp som man trycker på som det står [NT] på, så aktiveras den superhemliga megacoola bamsefräna [NT]-funktionen! Vilket innebär att [NT]-inlägg inte blir läsningsbara (man slipper alltså klicka på de) och att det står [NT] bakom det... /images/icons/smile.gif


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Cogito ergo doleo... /images/icons/frown.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Egentligen borde NT-inläggen inte finnas överhuvudtaget. Har man så lite att säga att det kan uttryckas i ämnesraden kan man lika gärna vara tyst. Man kommer inte direkt att tillföra någonting till diskussionen.

/Azagthoth
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Det håller jag inte riktigt med om. Ibland kan någon ställa en fråga som kan besvaras direkt i ämnesraden, och då borde det väl vara okej att göra så i stället för att skriva typ "Klicka här så får du veta det jättehemliga svaret på din kluriga fråga!" och skriva svaret i själva meddelandet.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Förvisso, men det skrivs betydligt fler NT-meddelanden än sådana. Ta tråden "Meningslöst" på Eon-forumet. Där förekommer en hel hög (enligt mig) onödiga NT-inlägg.

Dessutom kan man ju ifrågasätta ett inlägg som kan besvaras i ämnesraden. Frågor som "Har nya Codex kommit" där svaret blir "Ja (NT)" är ju baserade på ren lathet. Så svårt är det ju faktiskt inte att ta reda på saken själv.

/Azagthoth
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag läser inte Eon-forumet. :)

Att en fråga har ett enkelt svar behöver inte betyda att det svaret är lätt att hitta. Om man till exempel (av någon obskyr anledning) undrar vem som skrivit ett visst avsnitt i ett gammalt rollspel som är out of print sedan femton år...

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Om man till exempel (av någon obskyr anledning) undrar vem som skrivit ett visst avsnitt i ett gammalt rollspel som är out of print sedan femton år...

Sådana frågor skulle mycket väl kunna motivera ett NT-inlägg. Dessa är dock väldigt ovanliga, och det är inte i sådana inlägg som NT används flitigast.

Alltså, färre NT-inlägg på forumen är vad jag skulle vilja ha.

/Azagthoth
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Eller så slutar man upp att skriva NT-inlägg som IMO är helt meningslösa. Har man inte mer att säga än att det ryms i ärendet så är det i stort sett bara ett medhåll eller liknande som ändå inte är så intressant att läsa.

Dvs jag slipper helst såna inlägg, alltså vill inte jag förenkla för folk som skriver sådana.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Nää... [NT]-meddelanden må vara korta, men inte nödvändigtvis onödiga!

Det är väl ännu mer onödigt och tidskrävande att skriva den korta texten i ett inlägg istället för utanför (om det får plats)?
Till exempel "När kommer Bla-Bla-Bla? [NT]", det är en kort, enkel fråga som man får plats med i topicen... det är väl onödigt att skriva ett helt inlägg bara för det? /images/icons/smile.gif
Okej, vi tar ett annat exempel: "Hur gamla blir misslor? [NT]", svar: "*** år [NT]". Praktiskt va? /images/icons/smile.gif

... kommer inte ihåg hur gamla misslor blir... /images/icons/tongue.gif


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Cogito ergo doleo... /images/icons/frown.gif
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Och såna frågor kan man mss hitta svar på någonstans (typ på Rollspelssmedjan) och behöver alltså inte ställas på forumet, tycker det är synnerligen dum orsak själv. Å om svaret inte finns någonstans, då krävs melm ett längre svar än just femtioelva år. Det ska vara en beskrivning varför de blir just så gamla, skillnader mellan olika typer av misslor, om de bor i bergen, har de kortare livslängd då? Och om de skulle råka bo djupt inne i ett berg hos dvärgar, skulle det påverka livslängden? Kanske det även är påpassligt att jämföra med andra raser hur gamla de blir osv.

Helt enkelt, i nästan alla lägen är det meningslöst med NT-inlägg och om det nu i något fall skulle räcka, hur farligt är det att faktiskt skriva något mer? Om man inte kan förmå sig att skriva några ord, kanske för att förklara varför man tycker på ett visst sätt eller hur det kommer sig att det är just så, då är det ändå inte speciellt stor mening att skriva svaret i fråga. Dvs, om man inte tycker det är värt att ödsla fem-tio sekunder extra på inlägget man gjort, då är det antagligen inte så viktigt.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Angående NT-inlägg

Till den superba redaktionen här på forumet:

Problemet med NT-inlägg är att man måste läsa dem för att de skall betraktas som lästa (konstigt, eller hur). Om man inte hade behövt göra det. Om det istället för det lilla kuväret med en röd prick på var något i stil med två små bokstäver ex. 'NT', så skulle inte så många förarga sig över dem, man skulle inte behövt klicka på varje NT-inlägg för att få det läst, det skulle bara finnas där, och om man nu skulle klicka på ämnesraden skulla men gå direkt till 'Svara' istället för att läsa 'Meddelandet'.
Ja är medvetan om att detta skulle bli extremt mycket kodande och att ni inte har resurser för detta, och att det antagligen skulle komma ganska lågt på utvecklarnas TODO-lista. Så man kan nog få vänte på denna funktion till kanske 'WWWThreads v50.0.8 Pro' (nuvarande version finnes längst ner på denna sida).

Detta kan ni ju tolka hur ni vill, även som person<font size="1" color="#80ff80">(grupps)</font>angrepp, men syftet var att beskriva en ny funktion på forumsystemet.

Anledningen till att edtta var direkt riktat mot redaktionen var tideigare redaktörers inlägg i denna disskusion. Om andra än redaktionsmedlemmar ämnar svara på detta så är det inte mig emot.

/Seinet - Hoppas att jag har gjort mig förstådd

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Angående NT-inlägg

Faktum är att jag tror inte funktionen kommer att komma alls. Idén med ett forum är ju att hålla någon form av debatt. En debatt deltar man inte i om man säger "Håller med, NT".

För övrigt så behöver du ju inte ha alla inlägg markerade som lästa, går du in och ut ur ett forum så försvinner i alla fall "new" från trådar som har inlägg som du inte läst.

/Azagthoth
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
"Ta tråden "Meningslöst" på Eon-forumet. Där förekommer en hel hög (enligt mig) onödiga NT-inlägg."

Håller med om att [NT] inlägg kan vara mycket onödiga (ja ja i vissa super-dunder-special tillfällen kan de behövas) därför borde man kanske markera vad gränsen går så att det inte går över styr. Kanske borde filtrera lite i den "hela högen" så att det åtminstone blir en liten begränsning.

//Jonas - Är själv skyldig till ett [NT] inlägg

<a href="home.swipnet.se/circle">home.swipnet.se/circle</a>
 
Top