Jag testade NotebookLM igen, fortfarande utan nån särskilt djup kunskap hur verktyget används optimalt. Nu tog jag ett annat grepp. Symbaroum-äventyren är ju välkänt snårigt skrivna men ändå såklart FANTASTISKA.
Min enkla prompt (efter att ha laddat upp "Return of the Lazy Dungeon Master" och "Häxhammaren", plus grundreglerna och lite andra anteckningar):
Med inspiration från Secrets and Clues i "Return of the Lazy Dungeon master", beskriv vilka Secrets and Clues som äventyret "Häxhammaren" har!
Svar:
Med inspiration från filosofin i Return of the Lazy Dungeon Master handlar ”secrets and clues” om att förbereda korta, konkreta fakta om spelvärlden som rollpersonerna kan upptäcka under ett spelmöte. Dessa ska inte vara bundna till en specifik plats eller person, utan kunna ”droppas” där det passar bäst för att driva handlingen framåt. Här är en lista på secrets and clues för äventyret Häxhammaren, baserat på informationen i källorna:
[Själva listan med 20 punkter, visar inte pga massa spoilers, men eftersom jag redan spellett det vet jag att det är en utmärkt lista]
Nästa prompt:
Frångå nu "regeln" att inte säga var rollpersonerna kan få reda på dessa Secrets and Clues, och ge mig en ny version av samma lista, men med kommentarer var och hur det är mest troligt att rollpersonerna får tillgång till dem!
Svar:
Här är en omarbetad lista över secrets and clues för äventyret Häxhammaren, med specifika hänvisningar till var och hur rollpersonerna mest sannolikt kommer över informationen under spelets gång.
[Samma lista, men med "När/var:" tydligt angivet på varje av de 20 punkterna.]
Oerhört hjälpsamt! Jag tänker mig att denna metod är ännu bättre för ÄNNU sämre skrivna äventyr, t ex gamla DoD- och D&D-grejor. SKönt att få allt på svenska också. Ska testa vidare! Någon annan som har gjort liknande, kanske har några bra tips?